FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-03-25 Allmänna avdelningen Meddelad i Sida1 (4) Enhet16 SÖKANDE Stockholm 1· 201/4 -03- 2 5 Avd Dnr KSnr Aktbil Luminary ConsultingAB, 556760-0316 GamlaBrogatan 29 111 20 Stockholm MOTPART. Kommunförbundet iStockholms län Ombud: ChristerHjert KommunakutenAB Hjälmstavägen8 186 41 Vallentuna SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE i : Mål nr 5109-14 : .. ·••· . Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiskaförordnande upphör hännedatt gälla. j'. '·· Dok.Id 466640 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon :.. ,, •·..r KONKURRENSVERKET ·· ---.-.- -.- .-.•--· -r • - - - --...C. ••• ··- �. DOM Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 5109-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Kommunforbundet i Stockholms län, KSL, bar gjort en avropsförfrågan från SKL Kommentus Inköpscentrals ramavtal IT-Konsulttjänster 2012-Ledning och styrning. Avropet avser projektledare NPÖ, konsult med kompetensnivå4 (KSL 14-0005). KSL har beslutat att teckna avtal med annan anbudsgivare än Luminary Consulting AB. Luminary Consulting AB (Luminary eller bolaget) ansöker om överpröv­ ning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphäva tilldelnings­ beslutet och att KSL rättar beslutet och tilldelar bolaget uppdraget. Kommunförbundet i Stockholms län bestrider ansökan i sin helhet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Till stöd för ansökan uppger bolaget att vinnande anbud, IT-Huset Holding i Norden AB, har offererat personal anställda i B3IT Healthcare AB. B3IT Healthcare AB är dock inte en godkänd partner/underkonsult till IT-huset enligt ramavtalet. Enligt gällande ramavtal (avsnitt 5.4 Underleverantörer) har ramavtalsleverantören rätt att anlita underleverantör. Mellan parterna ska ett giltigt samarbetsavtal finnas. Ramavtalsleverantör som anlitar underleverantörer ska på begäran kunna uppvisa ett giltigt sam.arbetsavtal. Tillägg eller byte av underleverantör fär endast ske på grund av särskilda omständigheter. IT-Huset har inte angett i sin offert att de tre föreslagna konsulterna är anställda i B3IT Healthcare AB. Att IT-huset offererar kvalificerade konsulter via ett underkonsultföretag som inte är godkänt för genomförande av uppdraget är inte förenligt med ramavtalet och således ett brott mot gällande lagstiftning i LOU. Sida3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 5109-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KSL bemöter Luminarys påståenden med följande argument. De av IT­ Huset offererade konsulterna kommer att vara anställda i IT-huset under uppdragets utförande enligt anställningsavtal. Något annat har aldrig varit aktuellt och inte heller påståtts av IT-huset eller någon annan. Det saknas skäl för KSL att ifrågasätta anställningsavtalen för de åberopade konsulter­ na. Förvaltningsrätten kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om det vid prövningen av ansökan kan bedömas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. KSL har redogjort för varför de inte anser att deras bedömning och val av leverantör i upphandlingen strider mot ramavtalet och LOU och därvid anfört att de offererade konsulterna kommer att vara anställda i IT-huset under uppdragets utförande. Luminary har inte kommit in med några ytter­ ligare invändningar efter att KSL har bemött deras argumentation. Med beaktande av både det som sökanden har anfört och det som den upphand­ lande myndigheten har svarat bedömer förvaltningsrätten att Luminary inte har visat att KSL har tilldelat det aktuella kontraktet i strid med ramavtalet eller LOU. Det finns därmed inte någon grund för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska därför avslås. Vid den utgången förfaller förvaltningsrättens interimistiska förordnande om att KSL inte fär ingå avtal efter avrop med förnyad konkurrens innan något annat har bestämts. I.· i i. :.._______-____ ---•---r·,--- ___...,..: �_-··-___________..___r___,7:____·--_·____.:_____________:__r--____-___--_-____-_____.___:._-___�......, .::-_:..�_:---:-:.::--::-::_ -:-::::.--:--·•--!- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörandekan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga1 (DV 3109/lALOU). � rådman KerstinSan.dinharhandlagt målet. Sida4 5109-14 i: ,. 1, !.. i !.· I I· •I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltnicigsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fiirvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, · ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. For att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövoingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidiga.te i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltniogsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövoing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett