FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-10-21 Sida 1 (7) KONl{URRENSV�n!ffT Doss Aktbil Skostudio Kopparberg HB Monique van Gerwen Kristinavägen 24a 711 30 Lindesberg MOTPART Ljusnarsbergs kommun 714 80 Kopparberg SAKEN Meddelad i Karlstad Mål nr 3054-11 E -·--- SÖKANDE Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Skostudio Kopparberg HB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 44050 Postadress Box 568 651 12Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.förvaltningsrattenikar!stad.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 __,,_,__,_, ��u FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-10-21 Sida 2 3054-11 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ljusnarsbergs kommun har inlett en offentlig upphandling avseende "ent­ reprenör för kommunens besöksnäring - turistbyråverksamhet" (dnr 2011- 05). Av utvärderingsrapport daterad den 6 juli 2011 framgår att leverantö­ ren Ljusnarsbergs Guld & Äventyr AB:s anbud antagits. Skostudio Kopparberg HB (härefter Skostudio Kopparberg) ansöker om överprövning. Ljusnarsbergs kommun bestrider bifall till Skostudio Kopparbergs ansö­ kan. Av punkten 2.4.3 i Uppdragsföreskrifier framgår bl.a. följande. Kompetens uppdragsansvarig Uppdragsansvarig ska ha minst 2 års yrkeserfarenhet inom turism/ besöks­ verksamhet motsvarande arbetsuppgifter som innefattas av detta uppdrag. Uppdragsansvarig ska kunna förstå och uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift. Kompetens - utförandepersonal Allt arbete ska utföras av för ändamålet utbildad personal, kvalificerad genom kunskap och praktisk erfarenhet. All personal ska förstå och prata svenska obehindrat. Personal ska också besitta följande språkkunskaper: svenska och engelska flytande i tal och skrift samt goda kunskaper i tyska. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3054-11 E 2011-10-21 Av punkten 2.5.1 i Uppdragsföreskrifter framgår bl.a. följande. Kvalitets-- och miljöledningssystem Anbudsgivaren ska garantera att Ljusnarsbergs kommun erhåller rätt kvali­ tet på �jänsten samt att leveranser sker i enlighet med avtal. Anbudsgivaren ska även säkerställa att tjänsten uppfyller för uppdraget ställda kvalitets­ krav. Av punkten 3.1 i Uppdragsföreskrifter framgår bl.a. följande. Uppdragsbeskrivning Nedanstående skall-krav ska uppfyllas och är en förutsättning för att anbu­ det ska antas. Anbudsgivare ska tydligt beskriva om samtliga skall-krav uppfylls. Skostudio Kopparberg anför i huvudsak fö\jande som skäl för sin talan. I kvalificeringen av anbudet saknas det ett "OK" vid punkten upp­ dragsbeskrivning. Vad gäller kriteriet relevant kompetens framgår det inte med tydlig­ het hur detta värderas. Skostudio Kopparberg har under vintersäsong informerat många besökare om olika former av aktiviteter. Skostudio Kopparberg fick 5 poäng avseende kriteriet "Minst två års yrkeserfarenhet inom turism/besöksnäring" trots att bolaget fungerat som turistbyrå för kommunen under nästan 4 år och att bolagets före­ trädare jobbar för andra året i rad med turism- och besöksnäring på fritidsbyn i Ljusnarsbergs kommun. Skostudio Kopparberg har fått kartor och broschyrer av nuvarande turism- och besöksnäringsentre­ prenör för att kunna dela ut dessa till turister och besökare när turist­ byrån var stängd under lågsäsong. Leverantören Ljusnarsbergs Guld & Äventyr AB har inte lämnat uppdragsbeskrivning, kvalitetssystems- eller underentreprenörsbilaga tillsammans med sitt anbud och borde därför inte ha utvärderats. Le­ verantören Ljusnarsbergs Guld & Äventyr AB har bara angivit 2 re- I KARLSTAD Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 305 4-11 E 2011-10-21 ferenser, efter 25 år i turistbranschen. Skostudio Kopparberg anser att kunskap, kännedom och motivation bör väga tyngre än erfarenhet i detta fall. Skostudio Kopparbergs företrädare anser sig inte ha svårigheter med att uttrycka sig på svenska. Skostudio Kopparbergs företrädares kun­ skaper i nederländska har inte utvärderats. Kommunen anför i svar huvudsakligen följande. Det OK som ifyllts för punkten "Uppdragsbeslaivning" har tyvärr fallit bort på grnnd av att dokumentet inte sparats efter det att OK blivit inskrivet i formuläret. Alla handlingar och svar på frågor har besvarats och anbudet är därför kvalificerat för att gå vidare till ut­ värderingsfasen vilket också har skett. När det gäller bedömningen av utvärderingskriteriet "Dokumentera­ de referenser och erfarenheter av relevanta tidigare arbeten" har Sko­ studio Kopparberg endast en referens från ett företag där anbudsgiva­ ren arbetat sedan 2010. Denna erfarenhet gäller arbete som egen fö­ retagare med försäljning av skor samt som säljare i andra butiker. Att anbudsgivaren i sitt arbete kommit i kontakt med andra personer som frågat om exempelvis matställen får istället anses som en mer allmän information som även kan fås hos andra företag och i kommunrecep­ tionen. Kommunen anser inte att detta kan betraktas som helt rele­ vanta erfarenheter men anser ändå att man kan betrakta erfarenheter­ na som godkända. Turistbroschyrer och annan information har tagits fram och distribuerats till ett flertal företag så att dessa kan informera besökare. Vad gäller bedömningen av utvärderingskriteriet "Relevant kompe­ tens" har Skostudio Kopparberg utbildning i reklam och presentation, vilket får anses mindre bra då utbildningen inte avser besöks- eller turistverksarnhet. Det har ställts krav på kunskaper i tal och skrift avseende svenska och engelska samt goda kunskaper i tyska. Kommunen anser inte att Skostudio Kopparberg har de språklrnnskaper i svenska som gör att kravet ska anses uppfyllt. Kunskaper i nederländska har inte efterfrå-­ gats. Vad gäller kvalificering av anbud har det inte krävts att leverantörer ska beslaiva hur de uppfyller kraven i uppdragsbeskrivningen eller att kvalitets- eller miljösystem ska redovisas. I det fall underentre­ prenör inte ska användas behöver detta inte redovisas. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3054-11 E I KARLSTAD 2011-10-21 DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerandesätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten noterar att Skostudio Kopparbergs anbud kvalificerats och utvärderats av kommunen och att kommunens förklaring därmed får anses godtagbar avseende det "OK" som saknats under punkten "Upp­ dragsbeskrivning" i anbudskvalificeringsfasen. Vad gäller poängsättningen av kraven på dokumenterade referenser och erfarenheter av relevanta tidigare arbeten respektive relevant kompetens har det i målet inte framkommit någon sådan omständighet som föranleder ett ifrågasättande av hur kommunen utvärderat Skostudio Kopparbergs anbud. Vad gäller den omständigheten att leverantören Ljusnarsbergs Guld & Äventyr AB inte lämnat uppdragsbeskrivning, kvalitetssystems- eller un­ derentreprenörsbilaga tillsammans med sitt anbud kan förvaltningsrätten konstatera följande. Av upphandlingens uppdragsföreskrifter framgår att Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3054-11 E 2011-10--21 uppdragsbeskrivningen respektive kvalitets- och miljöledningssystem ut­ gör kriterier som leverantören ska uppfylla. Enligt förvaltningsrättens me­ ning har i;jusnarsbergs kommunen dock inte uppställt något krav på att anbudsgivare ska inkomma med en beskrivning, på det vis som Skostudio Kopparberg anfört, av hur dessa krav kommer att uppfyllas. Vad särskilt gäller förekomsten av en s.k. underentreprenörsbilaga kan det enligt för­ valtningsrättens mening ifrågasättas om något sådant krav, med tillräcklig tydlighet, har uppställts i upphandlingen. Det kan vidare konstateras att varken Skostudio Kopparberg eller kommunen har gjort gällande att Ljus­ narsbergs Guld & Äventyr AB avser att anlita underentreprenör, varför Skostudio Kopparbergs invändning inte kan föranleda ett ifrågasättande av upphandlingen i denna del. Skostudio Kopparberg har vidare invänt att kommunen missbedömt bola­ gets företrädare ifråga om kravet på svenska samt att kommunen i upp­ handlingen inte har beaktat de kunskaper i nederländska som funnits i bo­ laget. Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen inte uppställt något särskilt krav på språkkunskaper i nederländska, varför kommunen saknat möjlighet att utvärdera sådana språkkunskaper. Vad gäller det krav på språk.kunskaper i svenska som uppställts i upphandlingen är det förvalt­ ningsrättens uppfattning att det i målet inte framkommit någon omständig­ het som föranleder ett ifrågasättande av kommunens bedömning av Sko­ studio Kopparberg i detta hänseende. Förvaltningsrätten finner sålunda att de omständigheter som Skostudio Kopparberg anfört inte medför att kommunen ska betraktas ha brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i denna lag. Skostudio Kopparberg har därmed inte heller lidit eller riskerat att lida skada, varför bolagets ansökan ska lämnas utan bifall. I KARLSTAD Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3054-11 E I KARLSTAD 2011-10-21 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Marie-Jeanette Axelius Friberg Målet har beretts av förvaltningsrättsnotarien Henrik Melin