FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LIN KÖPING KLAGANDE Prenax AB, 556540-7474 Box 1080 164 25 Kista P ARTER 1. Boxholms kommun Box 79 590 10 Boxholm 2. Mjölby kommun 595 80 Mjölby 3. Motala kommun 591 86 Motala 4. Vadstena kommun 592 80 Vadstena 5. Ydre kommun Kommunkontoret 570 60 Österbymo 6. Ödeshögs kommun 599 80 Ödeshög Ombud: Håkan Klaening Motala kommun 591 86 Motala SAK EN BESLUT 2010-07-09 Meddelat i Linköping Mål nr 5624-10 Rotel 6 Sida 1 (4) Dok.Id 15740 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Offentlig upphandling; intermistisk åtgärd FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Boxholm kommun, IYljölby kornmun, Mota~ la kommun, Vadstena kommun, Ydre kommun, Ödeshög kommuns upp­ handling avseende prenumerationsservice (dnr UH-10-035) inte får avslu­ tas. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13 :00-15:00 2010 -07- 1 2 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 2 5624-10 Beslutet gäller omedelbart och tills förvaltningsrätten förordnar annat. YRKANDE M.M. Boxholm kommun, Mjölby kommun, Motala kommun, Vadstena kommun, Ydre kommun och Ödeshögs kommun (Kommunerna) genomför en upp­ handling avseende prenumerationsservice (dnr UH-10-035). Vid upphand­ lingen används öppet förfarande. Det anbud med lägst pris kommer att antas. Prenax AB (Bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yr­ kar att förvaltningsrätten genom interimistiskt beslut omedelbart förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän något annat har beslutats. Bola­ get anför bl.a. följande. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudslämnare prissätta prenumerationer på drygt 400 svenska och utländska tidningar och tidskrifter. För att kvalificera sig som anbudslärnnare måste samtliga titlar ovillkorligen prissättas. Upphandlingsunderlaget missgynnar konkur­ rensen. Det är inte tillräckligt klart vilka tidningar och tidskrifter som avses i upphandlingsunderlaget då väsentlig information saknas. Flera titlar sak­ nar ISSN-nummer. Vissa tidningar ges ut i flera olika upplagor. De tid­ ningar som ges ut i olika upplagor har samma ISSN- nr, men har olika pris. Den befintliga leverantören har denna information genom att man tidigare levererat exakt de titlar, editioner, upplagor och versioner som avses. Den leverantör som vill utmana den befintliga leverantören får famla i mörker. Detta är oskäligt och diskriminerande. - Det saknas koppling mellan angi­ vet pris i anbudet och faktiskt pris vid beställningarna av prenumerationer­ na vid avtalsstart. Vad prenumerationsservicen kommer att kosta kommer kommunerna inte får fram som nuvarande förfrågningsunderlag är utfor­ mat. - Kommunerna borde istället använda sig av en prismodell med påslag i procent kopplat till tidningsförlagens officiella prenumerationspri- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 3 5624-10 ser alternativt att kravet om att samtliga titlar måste prissättas för att an­ budslämnaren ska kunna kvalificera sig till utvärderingen stryks. Kommunerna anför bl.a. följande. De krav som uppställts i förfrågnings­ underlaget är inte orimliga. Samtliga efterfrågade tidningar och tidskrifter tillhandahålls på kommunernas bibliotek. Av de 443 titlar som efterfrågas saknas ISSN-nummer på 11 titlar. Eftersom titlarna finns på biblioteken idag så borde en anbudsgivare kunna ta fram titlarna med den info1mation som fim1s i underlaget. - Prenumerationspriserna för 2011 sätts av respek­ tive utgivare varför de inte är kända för anbudsgivarna under upphand­ lingstiden och av den anledningen har kommunerna istället valt att begära in det prenumerationspris som gäl�er 2010 för anbudsutvärdering. Av för-· frågriingsunderlaget följer att " Ersättning skall anges netto per tid­ ning/tidskrift inklusive förmedlingsavgift och med eventuell rabatt avdra­ gen. Förmedlingsavgifter samt eventuella rabatter skall specificeras på bi­ fogade listor". Kommunerna har således efterfrågat kostnaden för �jänsten. Frågan angående prenumerationstider har ställts av en anbudsgivare och på denna direkt ställda fråga har samtliga anbudsgivare fått svaret att kommu­ nerna vill ha så många dagar som möjligt. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas immn något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 4 5624-10 om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. I förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att sista anbudsdag är den 5 juli 2010. Förvaltningsrättens bedömning Allmärma krav för att omedelbart besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktiskt grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Så­ dant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbaii besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). iann A Föredragand varit Anna Lander. er.,0 0N SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den so1n vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till föi-valt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas e1nellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till. kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnurruner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. O1n klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se