FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2013-05-02 Meddelad i Umeå Mål nr 2348-12 E Kansli 3 Sida 1 (12) Dok.Id 31404 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon 090-17 74 00 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Arne Lundquist Produktion i Umeå AB, 556732-8470 Länsmansvägen 1 904 20 Umeå KONKURRENSVERKET 2013 -05- 0 3 Avd Dnr KSnr Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman Nova AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende Ramavtal Måleriarbeten Umeå och beslutat att teckna avtal med tre entre­ prenörer enligt följande rangordning; 1. 3 L Måleri AB 2. Arne Lundquist Produktion i Umeå AB 3. PJ's Måleri Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 090-13 75 88 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E I UMEÅ ...., 'I,';, ,,! Arne Lundquist Produktion i Umeå AB (Lundquists) yrkar i förvaltnings­ rätten i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts och i andra hand att upphandlingen ska göras om. 0_ :\ �·-.·.;.i1,V; :·/..t:·. t/;��,.ir, ·;.;� ;::i;:\:;:� j ,,.:, t :tlandstinget bestrider bifall till ansökan. i ' '·�'. UTREDNINGEN �;-,r· t -! Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter anges under AFB.33 Anbuds giltighetstid bl.a. följande. Anbudsgivare ska vara bunden av sitt anbud i tre (3) månader efter anbuds­ tidens utgång. Under rubriken AFB.52 Värderingsgrunder vid anbudsprövning anges, enligt förfrågningsunderlagets slutliga utformning, bl.a. följande. Kompetens och resurser 30 % Pris (totalsumma enligt anbudsformulär sid 2) 70 % Poängsättning sker enligt en femgradig skala. Vid värdering av kompetens och resurser kommer anbudsgivaren att värde­ ras utifrån genomförda, relevanta referensobjekt, tillgängliga resurser och offererad organisation. Med offererad organisation avses de personkatego­ rier som markeras med CV i bifogat anbudsformulär. Vid anbudsvärde­ ringen kommer dessa personalkategorier att viktas lika. För värdering av företagets kompetens och resurser kan landstinget komma att inhämta egna Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E IUMEÅ referenser, t.ex. från anbudsgivarens samarbetspartners i tidigare utförda uppdrag med offererad organisation. Reviderat anbudsformulär, se bilaga 1 till domen. Parternas anföranden Lundquists anför bl.a. följande. Anbudet från 3 L Måleri borde ha förkastats I AFB.31 anges att anbud skall lämnas i enlighet med Landstingets anbuds­ formulär (givetvis aktuellt dito). Det är ostridigt i målet att 3 L Måleri inte har använt av Landstinget anvisat anbudsformulär. Det utgör ett skall-krav i upphandlingen att använda det korrekta formuläret. 3 L Måleris anbud ska förkastas av det skälet att "fel" formulär har använts. Skillnaden mellan anbudsformulären är inte enbart av redaktionell art. De redaktionella tilläggen i det korrekta anbudsformuläret innefattar priser för hjälpmedel och underentreprenörer. Dessa prisuppgifter har 3 L Måleri inte lämnat varför anbudet inte är komplett. I den till anbudet gjorda kompletteringen, som 3 L Måleri getts möjlighet att göra, anges att offertens giltighetstid är 30 dagar. Detta innebär att gil­ tighetstiden löpte ut redan den 24 november 2012. Vid tidpunkten för Landstingets tilldelningsbeslut den 29 november 2012 förelåg således inte något giltigt anbud från 3 L Måleri. Redan av det skälet borde anbudet ha förkastats av Landstinget. Vidare innebär uppgiften om 30 dagars giltig­ hetstid en otillåten reservation som medför skäl för att förkasta anbudet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 4 2348-12 E Om anbudstiden löpte ut 30 dagar från kompletteringen, såsom Landstinget påstår (vilket Lundquist bestrider eftersom det står i strid med ordalydel­ sen), har anbudets giltighetstid under alla förhållanden löpt ut innan avtal träffats. "Priskorg" Det kan ifrågasättas om Landstinget har tillämpat en "priskorg" som leder till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Kostnaden för ar­ bete har fått oerhört stor genomslagskraft i upphandlingen. Landstinget borde (givetvis) ha räknat med beloppen för material, hjälpmedel och un­ derentreprenörer och inte bara påslagen. En "priskorg" (utvärderingsmo­ dell) kan strida mot LOU om de upphandlingsrättsliga principerna träds för när. Utvärderingen '. Pris Av underlaget för utvärdering av kriteriet Pris kan inte utläsas hur Landstinget kommit fram till de olika beloppen. Av den av Landstinget i målet ingivna uppställningen kan konstateras att man enbart har räknat med påslagsbelopp för material och underentreprenörer. Landstinget borde (givetvis) ha räknat med beloppen för material, hjälpmedel och underent­ reprenörer och inte bara påslagen. Det innebär att ytterligare belopp om 50 000 kr+ 15 000 kr+ 15 000 kr= 80 000 kr ska läggas till 3 L Måleris anbudssumma. Den korrekta summan för utvärdering uppgår härefter till 768 000 kr. Genom att beloppen rätteligen läggs till minskar skillnaden mellan 3 L Måleris anbudssumma och Lundquists anbudssumma, vilket innebär en högre poäng för Lundquists. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E I UMEÅ Genom att helt "nolla ut" beloppen för material, hjälpmedel m.m. har be­ loppet avseende arbete fått en större genomslagskraft än vad anbudsgivar­ na haft anledning att räkna med. Det strider mot LOU. Kompetens och resurser Av underlaget för anbudsutvärderingen framgår att Landstinget vid utvärderingen av kriteriet Kompetens och resurser inte har tagit hänsyn till referensobjekt utan enbart till tillgängliga resurser och offererad organisation. Landstinget har således frångått förfrågningsun­ derlaget och utvärderingsmodellen, vilket inte är förenligt med LOU. Det innebär också att tillgängliga resurser och offererad organisation har fått större genomslagskraft än vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Även i denna del föreligger en avvikelse från förfrågningsunderlaget. Otillåten komplettering Landstinget har i förfrågningsunderlaget efterfrågat evför bl.a. två målare i syfte att lägga dessa ev till grund för anbudsutvärderingen. 3L Måleri har offererat två målare men har inte, i strid med förfrågningsunderlaget, bifogat ev för målare nr 2. Detta har Landstinget uppmärksammat i sam­ band med anbudsutvärderingen. I stället för att tilldela 3 L Måleri noll po­ äng avseende målare nr 2 - vilket hade varit det korrekta att göra när det i anbudet helt saknas uppgifter om målarens erfarenhet och kompetens - har Landstinget emellertid gett 3 L Måleri tillfälle att efter anbudstidens utgång inkomma med (nya) uppgifter om målare nr 2:s erfarenhet och kompetens. 3 L Måleri har därefter översänt ev utvisande målare nr 2:s erfarenhet och kompetens. Dessa nya uppgifter har Landstinget lagt till grund för anbuds­ utvärderingen varvid 3 L Måleri har tilldelats poäng avseende målare nr 2 med utgångspunkt från översänt ev. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E I UMEÅ Landstingets agerande är inte förenligt med LOU. Det är inte fråga om att 3 L Måleri ges tillfälle att rätta något uppenbart fel i anbudet och med för­ tydligande eller kompletteringar avses enligt fast praxis endast att tidigare lämnade uppgifter konkretiseras, dvs. inte att tidigare lämnade uppgifter ändras eller att nya uppgifter tillförs. Det strider mot LOU och principen om likabehandling att låta en anbudsgivare komplettera sitt anbud med nya uppgifter, särskilt när dessa uppgifter är hänförliga till anbudsutvärdering­ en och tillförandet av de nya uppgifterna medför att anbudsgivaren erhåller högsta sammantagna poäng. Genom kompletteringen har Landstinget sär­ behandlat 3 L Måleri. Om 3 L Måleri rätteligen hade tilldelats noll poäng avseende målare nr 2 skulle det sammantagna betyget för entreprenörsans­ varig, arbetsledare, målare 1 och 2 ha blivit ((4 + 5 + 5 + 0)/4=) 3,5 poäng istället för 4,25 poäng; vilket i sin tur hade föranlett en sammantagen re­ surspoäng om 3,75 istället för 4,13. Kompletteringen har bidragit till att 3 L Måleri tilldelats kontraktet. Lundquists skulle ha erhållit högst resurspo­ äng om 3 L Måleri rätteligen hade erhållit noll poäng avseende målare nr 2. Landstinget anför bl.a. följande. Anbudet från 3 L Måleri borde ha förkastats Det vitsordas att anbudet från 3 L Måleri har lämnats på det ursprungliga anbudsformuläret. Den förändring som gjordes i samband med att KFl distribuerades var endast av redaktionell art. Samtliga uppgifter som efter­ frågas i det nya anbudsformuläret finns redovisade i anbudet, inklusive de begärda uppgifterna avseende procentpåslag för material, hjälpmedel och underentreprenör. Med dessa uppgifter kan man enkelt räkna ut anbudspri­ set inklusive kostnader för hjälpmedel och för underentreprenör. Eftersom lämnade prisuppgifter kontrollräknas i samband med anbudsutvärderingen kommer även dessa uppgifter att beräknas. Att begärda uppgifter anges på annat ställe i det använda anbudsformuläret innebär därför inte ens något Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E !UMEÅ merarbete vid anbudsvärderingen. Samtliga uppgifter som efterfrågas i det nya anbudsformuläret redovisas i det anbudsformulär som lämnats av 3 L Måleri. Vid utvärderingen kan därför anbudspriser från 3 L Måleri utan svårighet jämställas med övriga inkomna anbud. Det finns således ingen anledning att förkasta anbudet från 3 L Måleri på grund av anbudsformulä­ rets redaktionella utseende. Beträffande anbudets giltighetstid gäller att anbudet från 3 L Måleri har den begärda giltighetstiden om tre månader från anbudsdatum 2012-11-25. Att en anbudsgivare i en anbudskomplettering anger "giltighetstid 30 da­ gar" medför inte att den längre giltighetstid som anges i huvudanbudet upphör att gälla. I alla händelser är giltighetstiden för uppgifter som anges i kompletteringen minst 30 dagar från brevets datering, dvs. de var gällande med god marginal vid tilldelningsbeslutet daterat 2012-11-29. Även om brevet daterat 2012-11-07 i sin helhet skulle utgå ur anbudsutvärderingen har 3 L Måleri inkommitmed det förmånligaste anbudet. Kompletteringen från 3 L Måleri saknar därför betydelse för utfallet av anbudsvärderingen. "Priskorg" Anbudspris är beräknat utifrån samma förutsättningar för alla anbudsgivare och sättet att räkna fram priset är också fullt transparent. Den aktuella me­ toden att beräkna ett anbudspris är därför inte diskriminerande för någon av anbudsgivama. Utvärderingen Pris Lundquists har vid sin beräkning av anbudspris för 3 L Måleri använt fel uppgift för kvalificerad övertid. Dessutom har delbelopp som beräknas genom procentpåslag, dvs. offererade procentpåslag för material, hjälpme­ del och underentreprenör, utelämnats. En konekt sammanställning av offe- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E IUMEÅ rerade priser från 3 L Måleri bifogas. Med rätt timersättning för kvalifice­ rad övertid (595 kr/tim) och med 3 L Måleris offererade procentpåslag blir den rätta anbudssumman den som Landstinget anger i tilldelningsbeslutet. Beloppet 688 000 kr är också det som använts i anbudsutvärderingen. Beräkningen för procentpåslag på material, hjälpmedel och underentrepre­ nörer för 3 L Måleri är gjord på samma sätt som för alla andra poster i sammanställningen, dvs. kalkylmängd x a-pris = radsumma.För 3 L Måle­ ris anbudspris innebär det att Material Hjälpmedel Underentreprenör Detta sätt att beräkna har använts för alla anbudsgivare. Kompetens och resurser Vid utvärderingen har redovisade referensobjekt bedömts likvärdiga för inkomna anbud. De har av den anledningen inte särskilt kommenterats i den kortfattade sammanställningen från anbuds­ värderingen. Frånvaron av en sådan notering har inte gynnat eller miss­ gynnat någon av anbudsgivama. Landstinget har inte frångått förfråg­ ningsunderlaget i denna del. Otillåten komplettering Landstinget har begärt att ev för målare nr 2 ska redovisas. Ett förtydli­ gande i efterhand med ett ev innebär ingen förändring av den offererade organisationen. Det ev som lämnats in av 3 L Måleri innehåller inga upp­ gifter som inte var tillgängliga vid anbudstidens utgång. 3 L Måleri har således inte givits någon fördel i upphandlingen. Även för det fall anbudspoängen beräknas på det sätt som Lundquists gör gällande, dvs. att målare nr 2 skulle tilldelas noll poäng och den samman- 50 000 kr x 0 % =0 kr 15 000 kr x 0 % =0 kr 15 000 kr x 4 % = 600 kr FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 9 2348-12 E tagna resurspoängen för 3 L Måleri blir 3,75 istället för 4,13, kommer 3 L Måleri att erhålla den högsta totalpoängen. Lundquists erhåller förvisso den högsta resurspoängen men 3 L Måleri erhåller fortfarande den högsta totalpoängen på grund av sitt lägre anbudspris. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbuds­ givare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigbetet får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning (15 kap. 12 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). DOMSKÄL Anbudet från 3 L Måleri borde haförkastats Lundquists menar att anbudet från 3 L Måleri borde ha förkastats såväl på den grunden att anbud inte lämnats på föreskrivet sätt som på den grunden att giltighetstiden för anbudet hade löpt ut vid tidpunkten för Landstingets Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E IUMEÅ tilldelningsbeslut. Förvaltningsrättennoterarattdetärostridigtmellan parterna att 3 L Måleri inte använt det föreskrivna reviderade anbudsfor­ muläret utan istället använt det ursprungliga formuläret. Förvaltningsrätten kan vidare konstatera att 3 L Måleri i det använda anbudsformuläret lämnat samtliga uppgifter som efterfrågats i det reviderade formuläret. Att uppgif­ ter ska lämnas i ett specifikt anbudsformulär måste ses som ett krav av ad­ ministrativ art. Det skulle enligt förvaltningsrättens mening vara oproport­ ionerligt att upprätthålla ett sådant krav när uppgifterna i fråga på ett klart och tydligt sätt lämnats i anbudet. Vad gäller anbuds giltighetstid anges i förfrågningsunderlaget att anbuds­ givare ska vara bunden av sitt anbud i tre månader efter anbudstidens ut­ gång samt att anbuden skulle vara Landstinget tillhanda senast den 25 ok­ tober 2012. I 3 L Måleris anbud, daterat den 25 oktober 2012, anges att anbudets giltighetstid är tre månader. Att 3 L Måleri i en efter anbudstidens utgång ingiven anbudskomplettering,. vilken dessutom begärts av Lands­ tinget, anger en kortare giltighetstid kan enligt förvaltningsrättens mening inte medföra att uppgiften i anbudet inte längre skulle gälla. Det kan för övrigt också ifrågasättas om en anbudsgivare i efterhand kan förkorta ett anbuds giltighetstid. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att vad som anförts av Lundquists inte ger stöd för att anbudet från 3 L Måleri borde ha förkastats. Den omständigheten att Landstinget utvärderat anbudet strider således inte mot någon bestämmelse i LOU eller mot likabehandlingsprincipen. "Priskorg" Av förfrågningsunderlagets anbudsformulär (se bilaga 1 till domen) fram­ går vilka prisposter som avses beaktas för att erhålla en totalsumma. Den omständigheten att prispostema vid en upphandling av måleriarbeten i hu- Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E I UMEÅ vudsak hänför sig till kostnader för arbete kan enligt förvaltningsrättens mening inte i sig medföra att utvärderingsmodellen skulle strida mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Otillåten komplettering och anbudsutvärderingen Otillåten komplettering Av handlingarna i målet framgår att 3 L Måleri inte bifogat CV för målare nr 2 till sitt anbud. Vidare framgår att Lands­ tinget begärt in denna handling från 3 L Måleri. I likhet med vad som an­ förts av Lundquists finner förvaltningsrätten att bristen i anbudet inte kan ses som ett uppenbart fel som medför rätt till rättelse. Genom Landstingets begäran har 3 L Måleri fått tillföra nya uppgifter till anbudet varför det enligt förvaltningsrättens mening inte heller är fråga om ett tillåtet förtydli­ gande eller komplettering. Kompletteringen borde därför rätteligen inte ha beaktats vid utvärderingen och anbudet från 3 L Måleri ha tilldelats noll poängavseendemålarenr2Gämförbilaga2tilldomen). Ienlighetmed den av Lundquists gjorda beräkningen skulle 3 L Måleri därvid ha erhållit en sammantagen poäng för kriteriet Kompetens och resurser om 3,75 istäl­ let för 4,13. Oaktat detta skulle 3 L Måleri ändå erhålla högst totalpoäng. Eftersom utvärderingsresultatet inte påverkats av den aktuella felaktigheten har Lundquists inte lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av den. Pris Vad gäller utvärdering av kriteriet Pris kan inledningsvis noteras att det i Landstingets bifogade material till tilldelningsbeslutet inte redovisats hur anbudssummorna för respektive anbud framräknats. Landstinget har dock i förevarande mål ingett en beräkning av hur anbudssumman för 3 L Måleris anbud beräknats. Lundquists ifrågasätter denna beräkning och me­ nar att Landstinget borde ha räknat med beloppen för material, hjälpmedel och underentreprenörer och inte bara påslagen. Med hänsyn till utform­ ningen av anbudsformuläret (se bilaga 1 till domen) har anbudsgivama enligt förvaltningsrättens mening dock inte haft anledning att utgå från Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2348-12 E IUMEÅ annat än att enbart de procentuella påslagen skulle beaktas vid beräkning av anbudssumma. Förvaltningsrätten finner inte heller anledning att ifrå­ gasätta metoden att endast påslag beaktas. Kompetens och resurser Lundquists menar att Landstinget vid utvärdering­ en av kriteriet Kompetens och resurser inte tagit hänsyn till referensobjekt och därmed frångått förfrågningsunderlaget. Landstinget menar att man beaktat redovisade referensobjekt men att de bedömts likvärdiga för in­ komna anbud varför de inte särskilt kommenterats i den kortfattade sam­ manställningen.Förvaltningsrätten finner inte anledning att ifrågasätta denna förklaring och finner bl.a. mot bakgrund därav att det inte kan anses visat att referensobjekt inte skulle ha beaktats. Det kan också noteras att oavsett om redovisade referensobjekt beaktats vid tilldelning av poäng för Företag (se bilaga 2 till domen) eller om särskild, för Lundquists och 3 L Måleri likalydande, poäng hade getts för redovisade referensobjekt skulle· resultatetav anbudsutvärderingen inte ha förändr_c!.ts, och detta oaktat e11. utgångspunkt om att 3 L Måleri rätteligen borde ha tilldelats endast 3,75 poäng för Kompetens och resurser. Slutsats På grund av det anförda och då inte vad som i övrigt anförts av Lundquists medför att förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon be­ stämmelse i LOU eller mot någon av de grundläggande gemenskapsrätts­ liga principerna, ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 3 (DV 3109/1C LOU). Hases Per Sjöblom Lagman Målet har föredragits av Christina Röckner. 13.2 Bilaga 2 2012-10-04 (rev 2012-10-22) 13.2 Formulär till anbud, ramavtal . MÅLERI UMEÅ \2 1- "Anbud Ramavtal målningsentreprenad för Umeå-området" 1 (4) Till Västerbottens läns landsting VL Fastighet NUS by 1 1, 6 tr 901 85 Umeå Att. Kent Fällström J1�t- Aktbil Härmed erbjuder vi oss att i överensstämmelse med tillhandahållna Administrativa Föreskrifter daterade 2012-10-04 utföra målningsarbeten inom Västerbottens läns landstings fastigheter. Avser reparations-, underhålls- samt ändrings- och ombyggnadsarbeten mot följande ersättning: Normalfall I normalfallet ska kvadratmeterpriser och styckepriser för ny- och ommålning tillämpas. Offererade å-priser avser samtliga kostnader för arbetets utförande, allt erforderligt material inkl invändiga ställningar upp tillhöjd = 4 m: Undantagsfall Efter särskild överenskommelse kan arbete i undantagsfall målningsarbete ersättas med kr/tim och %-påslag som grund. (se även AFC.61) A-priser Förvaltningsrätten i Umeå , inkom - - Behandling Enhet Kalkylmängd å-pris Radsumma Enl AMA HUS 08 (kr/m2) Nymålning Puts enkla sekundära lokaler 16-00010 m2 100 Enkla sekundära lokaler 26-00010 m2 200 Enkla sekundära lokaler 56-00010 m2 Målning puts 16-01510 m2 100 Målnina betona 26-01310 500 Målning betong + väv 26-01 323 m2 100 Målning gips +väv 56-02819 m2 Målnini:i gips 56-0351 0 1 500 Underbehandling våtrum 53-03500 m2 50 Målnr 2012-12- 12 700 200 m2 m2 13.2 Bilaga 2 2012-10-04 (rev 2012-10-22) 2 (4) Ommålning Ommålning grängade tak Fönster Stålkarm Dörrblad stål Rör (värme, kvla, vatten, aas) Radiatorer inkl fästiärn Dörrkarm; karmomfattnina trä Dörrblad trä plats Behandling 936-50510 955-45609 955-35609 955-35609 956-30040 956-30040 956-356 1 0 956-356 1 0 966-30010 966-30510 966-30525 966-21100 tilläaa kr/tim tilläaa kr/tim Timoris Timpris Timoris material hjälpmedel underentreprenör Enhet m2 st st st I lm m2 st st m2 m2 m2 m2 tim tim tim tim tim kr kr kr Kal kylmängd 500 20 50 75 50 50 1000 2500 500 50 50 10 800 50 10 50 000 15 000 15 000 å-pris (kr/m) (kr/st) (kr/tim) (%) Radsumma 50 20 Ommålning utan spacklinglatexfärg Ommålnina med soacklina Ommålning med ny väv Underbehandlina våtrum Övertid, vid å-prisarbeten Enkel övertid Kval övertid - Undantagsfall, timersättning Timersättnina, normal arbetstid Enkel övertid Kval övertid MateFial, %-påslag Totalsumma, anbud Övertid Övertidsarbete ska alltid i förväg vara godkänt av beställarens handläggare, för att entreprenören ska vara berättigad till särskild ersättning. Vid övertidsarbete ersätts utförda arbeten enl avtalade å-priser (kr/m2 och kr/st). Utöver avtalat å-pris tillkommer ett påslag för arbetade övertidstimmar. Obs att ersättning for normal arbetstid ingår i avtalade å-priser (m2 och kr/st) ! 13.2 Bilaga 2 2012-10-04 (rev 2012-10-22) Övriga förutsättningar Å-pris ska gälla oavsett vald färgtyp eller kulör. Glansvärden, färdigt arbete: Vägg ca 20, Tak ca 5, Snickerier >60 Förutsättningar om ersättning utgår med kr/tim 3 (4) I timpris ska ingå arbetslön, arbetsledning, vinst, administration, semester, pension, försäkringar, avgifter enligt lag, personlig skyddsutrustning, invändiga ställningar upp till 4 m, handverktyg och mindre redskap. I timpriset ska även ingå förbrukningsmateriel såsom slippapper, tape, golvskyddspapp, dammsugarpåsar o.s.v. Resor och traktamenten. Se AFC.613 HJÄLP MEDEL Hjälpmedel debiteras enligt verifierad självkostnad och med följande procentpåslag UNDERENTREPRENADKOSTNADER Egna upphandlade underentreprenörer debiteras enligt verifierad självkostnad och med följande procentpåslag TRANSPORTKOSTNAD ............% ............% Transportkostnad för servicebil med erforderlig utrustning utanför en radie av 1 0 km. SeAFC.613 Debiteras med UPPGIFTER O M ANBUDSGIVARE Företag Organisationsnummer Adress Postadress E-post Telefon Telefax ............kr/km 13.2 Bilaga 2 2012-10-04(rev2012-10-22) Organisation Ombud Entreprenadansvarig (CV) Arbetsledare (CV) Målare 2 st (CV) Kvalitetsansvarig inom företaget Miljöansvariginomföretaget ..................................................................... Brandskyddsansvarig ..................................................................... Förfrågningarangåendedettaanbudbesvarasav: .......................................... Telefon ..................................................................... Mobiltelefon Övriga upplysningar ANBUDETS GILTIGHET.,_ Anbudet är bindande t o m 2013 (3 mån) ENTREPRENÖRENS UNDERSKRIFT Ort och datum Underskrift Namnförtydligande 4 (4) Ramavtal 2012-2014 Utvärderingsmall Måleri 2012-11-28 Kompetens och resurser värderas ; Företag Entr Ansv Arbetsledare Målare 1 Målare 2 Entr Ansv Arbetsledare Målare 1 Målare 2 Entr Ansv Arbetsledare Målare 1 Målare 2 Entr Ansv Arbetsledare Målare 1 Målare 2 Entr Ansv Arbetsledare Målare 1 Målare 2 Inkom 2012 -12- 1 2 enligt AFB.52 i administrativa föreskrifter företag pers Medel företag 11�/H(f pers Medel pers pers Medel pers Förvaltningsrätten i Umeå Umeå Organisation - kompetens & referensobjekt iIil�, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överldagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fönraltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överldagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och e,rentuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de beYis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt beYis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1C LOU 1.