FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Förvaltningsrättsnotarien Anna Borgs SÖKANDE DOM 2013-05-20 Meddelad i Falun Mål nr 100-13 Sida 1 (3) Dok.ld 84218 Postadress Box 45 S-79 l 21 Falun Besö ksa dress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattcnifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 Tegle Research AB, 556803-6411 c/o Tegle Folkungagatan 98 116 30 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -os- 2 1 Avd Dnr KSnrAklbll Förvaltningsrätten avslår Tegle Research ABs ansökan om överprövning. 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 100-13 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför en upphandling avseende utvärdering av projekt följeforskning inom Region Gävleborg "Utvärdering RUP/RUS Region Gävleborg". Tegle Research AB (Bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om och uppger att utvärderingen av anbuden inte har skett i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget. Inköp Gävleborgs bestrider bifall till ansökan om överprövning. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upp­ handling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Bolaget har fört fram att det i anbudsunderlaget efterfrågas en lista på refe­ rensprojekt som skall ingå som underlag för bedömningen av anbudsgivar­ nas kvalitet. Kvalitetsbedömningen har sedan varit avgörande för vilka anbudsgivare som skulle gå vidare till intervju, vilket i sin tur var avgö­ rande för vem som skulle tilldelas kontraktet. Bolaget har tilldelats kvali­ tetspoäng 3,0 utan att någon av referenspersonerna kontaktats. Detta strider helt mot förfrågningsunderlaget vari det noga specificeras vad referenspro- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 100-13 ! FALUN Enhet 2 jekten skall gälla. Vidare anges att värderingen av referensprojekt ingår i kvalitetsbedömningen. Det är fel att sortera bort anbudsgivare via okulär besiktning av en kort text om referensobjekt. Inköp Gävleborg gör gällande att inkommen dokumentation har bedömts utifrån de utvärderingskriterier som anges i förfrågningsunderlaget. Refe­ renser har bedömts utifrån ingivna handlingar. Det anges inte i förfråg­ ningsunderlaget att referenspersoner ska kontaktas. I förfrågningsunderlaget (Anbudsförfrågan), p 3.2 under rubriken Kvalitet, uppställs tre underkriterier för utvärdering av kompetensdelen. Dessa un­ derkriterier utgörs av regional utveckling, erfarenhet av utvärdering och processledning. Vad som krävs för att uppnå en viss poängnivå (1-5) för respektive underkriterium specificeras särskilt. I bilaga 1 Anbudsformulär p. 4.1 under rubriken Kvalitet efterfrågas bl.a. en förteckning över uppdrag som genomförts, minst två referenser på liknande uppdrag som avser ut­ värdering av större program. Vidare efterfrågas minst två referenser på liknande uppdrag som avser processledning av regionala utvecklingspro­ cesser. Angivna referenser skall innehålla en kortfattad beskrivning av uppdraget. Förvaltningsrätten konstaterar att utredningen i målet inte ger stöd för tolk­ ningen att det av förfrågningsunderlagets ordalydelse framgår att referens­ personer kommer kontaktas inför utvärderingen. Förvaltningsrätten finner därmed att Bolaget inte har visat att Inköp Gävleborg har genomfört utvär­ deringen i strid med förfrågningsunderlaget eller att Inköp Gävleborg på annat sätt brutit mot upphandlingslagstiftningen. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. ;11_ 'L Ö LAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C). Karin Forslund Johansson rådman