Dok.Id 598502 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.förvaltningsrattenigoteborg.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 2019-03-25 Meddelad i Göteborg Mål nr Sida 1 (5) 13307-18 Avd Dnr K6nr Aktbil SÖKANDE I�. J-I..t., 2oif'! c� ,, ,.. Orust Farmartjänst ek för., 716444-9063 MOTPART Orust kommun SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-03-25 BAKGRUND Orust kommun (kommunen) genomför en upphandling av ramavtal avseende Grönyteskötsel, dnr 59-2017. Av tilldelningsbeslut den 31 oktober 2018 framgår att annan leverantör än Orust Farmartjänst ek för. (föreningen) vunnit upphandlingen. Föreningens anbud har förkastats eftersom kravet på ekonomisk ställning inte är uppfyllt. YRKANDEN M.M. Föreningen ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. De var säkra på att kommunen skulle begära in de efterfrågade uppgifterna från dem. I vart fall borde de ha fått möjlighet att själva ge in handlingarna. Genom att lämna in anbudet bekräftade de också att de har den stabila och ekonomiska ställning som krävs för att fullgöra offererade tjänster under hela avtalstiden. - Till överklagandet har föreningen fogat årsredovisningen för räkenskapsåret 2017. Kommunen yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I upphandlingen ställs krav på att anbudsgivaren bekräftar att denne har den stabila finansiella och ekonomiska ställning som erfordras för att fullgöra offererade tjänster i enlighet med ställda krav under hela avtalstiden. Anbudsgivaren ska inneha lägst riskklass/rating 60-79, God kreditvärdighet, enligt CreditSafe eller motsvarande hos annat kreditupplysningsföretag. Kommunen har förbehållit sig rätten att inhämta anbudsgivarens kredit­ uppgifter. Företag registrerade i Sverige behöver därför inte bifoga kreditintyg till sitt anbud. Om anbudsgivaren inte uppnår ovanstående rating ska anbudsgivare Sida 2 13307-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2019-03-25 Sida 3 13307-18 ändå anses uppfylla dessa krav om anbudsgivaren i anbudet lämnat en sådan tydlig förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren innehar motsvarande stabilitet (exempelvis genom bankgaranti) och inte riskerar att hamna på obestånd under den aktuella avtalsperioden. Om inget annat anges i anbudet och krav på riskklass/rating inte uppfylls kan anbudet kommat att förkastas. Under anbudsutvärderingen kontrollerade kommunen anbudsgivarens kredituppgifter. Dessa visade inte att föreningen uppfyllde kravet på riskklass/rating 60-79, God kreditvärdighet. Kommunen kontrollerade även föreningen genom skattekontroll. Även den visade osäkerhet gällande stabil ekonomisk ställning då inga arbetsgivaravgifter betalats ut. Föreningen har inte heller åberopat någon underentreprenör vilket innebär att man planerar att utföra avtalade tjänster med egen anställd personal. I föreningens anbud saknas förklaring som visar att det kan anses klarlagt att föreningen innehar motsvarande stabilitet i enlighet med ställda krav på ekonomisk ställning. Kommunens bedömning är därför att kravet därmed inte är uppfyllt och att anbudet ska förkastas. Kommunen har alltså inte agerat i strid med de grundläggande principerna i LOU. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOV. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. Ett anbud som inte uppfyller alla obligatoriska krav ska förkastas (jfr HFD 2016 ref. 37 I och Il). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2019-03-25 Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet (19 kap. 2 § LOU jämförd med 4 kap. 9 § samma lag). Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumentet anges att anbudsgivaren i sitt anbud bekräftar att denne har den finansiella och ekonomiska ställning som erfordras för att fullgöra offererade tjänster i enlighet med ställda krav under hela avtalsti­ den. Vidare anges att kommunen inhämtar anbudsgivarens kredituppgifter hos kreditupplysningsföretag. Om anbudsgivaren inte uppfyller kravet på att inneha viss lägsta rating hos kreditupplysningsföretag har det ankommit på anbudsgivaren att i sitt anbud lämna en sådan tydlig förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren innehar en annan motsvarande stabilitet och inte riskerar att hamna på obestånd under avtalstiden. Det framgår även att anbud som inte innehåller begärda uppgifter kan komma att förkastas. Sida 4 13307-18 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13307-18 I GÖTEBORG 2019-03-25 Det är ostridigt i målet att föreningen inte innehar i upphandlingen lägst ställda riskklass/rating hos kreditupplysningsföretag. Av handlingarna i må­ let framgår att ekonomiska föreningar inte omfattas av sådan rating. Denna omständighet torde föreningen ha kännedom om och borde också av den an­ ledningen till sitt anbud ha bifogat sådant annat underlag som visar att kra­ vet på finansiell och ekonomisk stabilitet är uppfyllt. Föreningen har dock inte bifogat något sådant underlag till sitt anbud. Kommunen har visserligen en möjlighet, men ingen skyldighet, att begära kompletteringar från anbuds­ givare. Det förhållandet att kommunen i detta fall inte har begärt någon komplettering från föreningen innebär därför inte att kommunen har agerat i strid med LOU. Den årsredovisning som föreningen nu har lämnat in efter anbudstidens utgång kan inte beaktas utan att likabehandlingsprincipen träds för när. Sammanfattningsvis har föreningen inte framfört omständigheter som visar att kommunen har förfarit i strid med upphandlingsdokumentet, någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU när före­ ningens anbud har förkastats. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Ingela Larsson Rådman Föredragande har varit rättslige experten Michael Koch. �I!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga -1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillständ längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill häm-isa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se .; \•-; ",-;-- ,:.,,_.,.,, - -,! � , -.,:: , , .- . - - , ,, .: ., - I' ,. i. � -...:Il ? 'i- 4 ".>, <,.. , · - - � - ·•! � I.:::; ' . --:; ·. - ; ; � . .. .. . ,':'": ,• ... �f,llf';�,if.'l�(.1,.r.(;,1 l � sLl'i1-.\•,• :1 , t�Q.:-,