Dok.Id 404315 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2017-11-08 Meddelad i Malmö Mål nr 10416-17 10417-17 10418-17 10419-17 SÖKANDE 1. Taxi Helsingborg AB, 556103-6913 2. Taxi Kurir i Malmö AB, 556391-2681 3. Cabonline Region Väst AB, 556425-0859 4. Taxi Skåne AB, 556449-8615 Ombud: Advokat Göran Andersson och jur. kand. Markus Garfve Hellström Advokatbyrå KB Box 7305 103 90 Stockholm MOTPART Malmö stad 205 80 Malmö SAKEN Överprövning av avbrytandebeslut enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Taxi Helsingborg AB:s, Taxi Kurir i Malmö AB:s, Cabonline Region Väst AB:s och Taxi Skåne AB:s ansökan om överpröv­ ning. KONKURRENSVERKET �,I 2817 -T'I·- �· ;·) Avd Dnr KSnr (°' Aktbil 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se 040-97 24 90 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ BAKGRUND DOM 10416-17 10417-17 10418-17 10419-17 Malmö stad genomför upphandling avseende Persontransporter 2017 (STK- 2016-855). Genom tilldelningsbeslut tilldelades Taxi Helsingborg AB, Taxi Kurir i Malmö AB, Cabonline Region Väst AB och Taxi Skåne AB kontrak­ tet. Malmö stad har den 21 september 2017 beslutat att avbryta upphandlingen eftersom Malmö stad inte ansåg att förfrågningsunderlaget var tillräckligt tydligt. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Taxi Helsingborg AB, Taxi Kurir i Malmö AB, Cabonline Region Väst AB och Taxi Skåne AB begär överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att upphandlingen ska fullföljas i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bolagen anför följande. Det föreligger inte sakliga skäl för att avbryta upphandling­ en. Bolagen bestrider Malmö stads inställning om att förfrågningsunderlaget brister i transparens. Eftersom att det saknas sakliga skäl för att avbryta upphandlingen ska beslutet om avbrytande upphävas. Malmö stad anser att ansökan ska avslås och anför följande. Förfrågnings­ underlaget brister i transparens i vissa delar t.ex. när det gäller vilka fordon i anbudsgivarens fordonspark som ska redovisas och vilken högsta ålder for­ donen ska ha. Detta har gett upphov till att anbudsgivarna tolkat kraven på olika sätt. Otydligheten i kraven medför bl.a. att staden inte kan säkerställa en leverans under avtalstiden med fordon som uppfyller de krav som åsyfta­ des med de ställda fordonskraven. Oklarheterna i underlaget har inte be­ dömts kunna rättas genom omprövning och staden fick därför avbryta upp­ handlingen för att kunna annonsera denna på nytt. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upp­ handling krävs att myndigheten kan presentera sakliga skäl för avbrytande­ beslutet och att myndigheten iakttar grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom offentlig upphandling, såsom reglerna om proportionalitet och likabehandling. Som princip gäller att det inte finns någon skyldighet för upphandlande myndighet att fullfölja en upphandling. Inte heller ställs det något krav på att orsakerna till att en upphandling avbryts måste hänföra sig till allvarliga omständigheter eller undantagsfall. Som godtagbara skäl för att avbryta en upphandling har i praxis godtagits bristande konkurrens, att upphandlingen inte ryms inom myndighetens budget eller att förfrågnings­ underlaget visat sig vara olämpligt. Malmö stad har motiverat avbrytandebeslutet med att förfrågningsunderla­ get i vissa delar varit utformat på ett sådant sätt att det funnits utrymme för olika tolkningar. Tolkningsmöjligheterna har medfört att anbuden har läm­ nats utifrån olika utgångspunkter och att anbuden då inte bedömts utifrån samma förutsättningar. Olikheterna har inneburit att staden inte kunnat sä­ kerställa att kraven uppfattas på samma sätt av anbudsgivarna. Eftersom otydligheterna förekommer i underlaget är det enligt staden inte möjligt att rätta genom omprövning. Enligt förvaltningsrätten har det inte framkommit annat än att Malmö stad har haft godtagbara skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen. Taxi Helsingborg AB:s, Taxi Kurir i Malmö AB:s, Cabonline Region Väst AB:s och Taxi Skåne AB:s ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. 10416-17 10417-17 10418-17 10419-17 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1B LOU) Mattias Steen Astrid Lindeskog har föredragit målet. 10416-17 10417-17 104 l8-l 7 l 0419-17 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www. domstol. se 4. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.sc