FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 25415-11 Enhet 12 Sida 1 (5) Föreningen Framtidståget, 802402-9715 Vretensborgsvägen 20 126 30 Hägersten MOTPARTER 1. Solna stad 2. Ekerö kommun 3. Sollentuna kommun 4. Sundbybergs stad Ombud för 1-4: Stad�juristen Christina Ahl Solna stad 171 86 Solna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling -LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligtLOU. Dok.Id 20237 8 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockhoIm®dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25415-11 Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M.. Ekerö kommun, Sollentuna kommun, Solna stad och Sundbybergs stad (kommunerna) har genomfört en samordnad ramavtalsupphandling av insatser för bam och ungdomar 2010, dnr SN 2010:43. Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap.LOU. Av tilldelningsbeslut som meddelades anbudsgivama den 8 december 2011 framgick att kommunerna uteslutit samtliga anbud lämnade av Föreningen Framtidståget (Framtidståget) från upphandlingen. Framtidståget ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får av­ slutas först sedan rättelse gjorts innebärande att Framtidstågets anbud in­ kluderas i utvärderingen. Till stöd för sin talan anför Framtidståget bl.a. följande. De har lämnat pris på anbud i samtliga kategorier. Ur de två prismatriser som bifogats anbudet kan man utläsa respektive kategoris prisanbud. Det ligger även i kommunernas intresse att föra en dialog med Framtidståget om prismatrisen skulle vara felaktigt ifylld. Det faktum att ett flertal före­ tag haft svårigheter att fylla i kommunernas prismatriser tyder på att det råder viss otydlighet. Framtidståget har också kompletterat sitt anbud med en revisionsrapport, en balansrapport och en resultatrapport samt angivit att de uppfyller ställda krav gällande ekonomi. De fick först vid tilldelningsbeslutet veta att kom­ munerna av oklar anledning saknade kompletterande dokument. Avsakna­ den av dokument är ett uppenbart fel och Framtidståget borde ha fått möj­ lighet att föra dialog eller komplettera om dokument förkommit. Kommunerna har angett att de handlingar som styrker Framtidstågets ekonomi, och som Framtidståget hänvisar till i sin ansökan, inte har kom- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 25415-11 mit in till kommunerna förrän efter det att tilldelningsbeslutet fattats. Kommunerna anser inte heller att Framtidståget har lämnat prisuppgifter för någon av insatstyperna. De prismatriser som bifogades ansökan var inte komplett ifyllda och kan därför inte utvärderas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 12 § LOU anges fö\jande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbu­ det. Myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. I 16 kap. 5 § LOU, i tillämplig1ydelse, anges följande. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlagets punkt 4.1.2. framgår bl.a. fö�jande. Beställaren kommer att kontrollera utförarens ekonomi genom Credit Safe. En rating om minst 40 krävs för att kvalificeras. Utförare som inte uppfyller kraven eller inte omfattas av ratingsystem ska bifoga information om dess ekono­ miska förhållanden som på motsvarande sätt styrker ekonomisk stabilitet. Sådan information kan utgöras av revisorsintyg, årsredovisning eller kom­ pletterande förhandsbesked gällande bankgaranti, i denna upphandling är minimibeloppet 50 000 kr. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25415-11 Allmänna avdelningen Framtidståget har lämnat in en kreditupplysning med sin ansökan. Av den­ na framgår dock ingen riskklass eller uppgift om exempelvis omsättning eftersom Framtidståget är en ideell förening och därmed inte har samma rapporteringsskyldighet som ett aktiebolag. Förvaltningsrätten anser att det vid dessa omständigheter klart framgår av förfrågningsunderlaget att Fram­ tidståget istället ska bifoga andra handlingar med sin ansökan som styrker deras ekonomiska stabilitet. Framtidståget har uppgett att de kompletterat sitt anbud genom att lämna in en revisionsrapport, en balansrapport och en resultatrapport. Dessa dolm­ ment bör i sig ha varit tillräckliga för att styrka deras ekonomiska stabilitet. Kommunerna menar dock att dessa handlingar inte har kommit in till stadsförvaltningen i Solna som genomfört upphandlingen. Förvaltningsrätten finner inte skäl att betvivla kommunernas uppgift om att de handlingar som slrulle styrka Framtidstågets ekonomiska stabilitet inte har lämnats in före det att tilldelningsbeslut har meddelats i upphandlingen. Enligt 15 kap. 12 § LOU får en upphandlande myndighet 1mder vissa om­ ständigheter tillåta anbudsgivare att rätta uppenbara fel eller att komplette­ ra sin ansökan. Det finns emellertid ingen skyldighet att tillåta en sådan komplettering. Då Framtidståget inte har visat att de uppfyllde kravet på stabil ekonomi anser förvaltningsrätten att kommunerna hade skäl att inte beakta Framtidstågets anbud. Det har inte framkommit något som tyder på att utformningen av kommunernas prismatris har inneburit att effektiv konkurrens inte har uppnåtts. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att Framtidståget inte har visat att kommunerna har överträtt någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25415-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen enligtLOU föreligger därför inte. Ansökan om överprövning ska således avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lALOU) Jonatan Wahlberg rådman / Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Fredrik Forsberg. �···. -�CA_�LLv(;� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltuingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vil l åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i o.riginal. samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål. om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständi g information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnin om hur man överkla ndet till kammarrätten varför man ga anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes na!Dh, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person,- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU gar