FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 8066-15 KONKURRENSVERKET 201e-o1- 2 a I LINKÖPING 2016-01-28 Meddelad i Linköping SÖKANDE Kylanläggningar Norrköping AB, 556488-6603 Rälsgatan 3 602 23 Norrköping MOTPARTER 1. Framtidsbruket AB, 556992-5711 c/o Flens kommun Sveavägen 1 642 81 Flen 2. Huurre Sweden AB, 556102-4349 Box 3044 720 03 Västerås SAKEN Avd Dnr KSnr P\-iQi V Aktbil .. -- - 1 Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 234336 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: Telefax 013-25 11 40 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att Framtidsbrukets upp­ handling "Entreprenad Kökskyla Jfuss UPPH 2015-38" ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras, vid vilken anbudet från Huurre Swe­ den AB inte ska beaktas. forvalt ningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Framtidsbruket AB (Framtidsbruket) genomför en upphandling benämnd "Entreprenad Kökskyla Jiirss UPPH 2015-38". Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande och tilldelning av kontrakt sker till det anbud som har lägst pris. Av tilldelningsbeslut den 19 november 2015 framgår att Ky­ lanläggningar Norrköping AB (Kylanläggningar) inte tilldelats kontraktet då det funnits ett förmånligare anbud från en annan anbudsgivare. Av utvärde­ ringsprotokollet framgår att Huurre Sweden AB (Huurre) lämnande lägst anbudspris och att Kylanläggningar lämnande näst lägst anbudspris. Kylanläggningar ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att det vinnande anbudet ska förkastas då det inte uppfyller vissa ska-krav. Framtidsbruket medger att utvärderingen har brustit och begär att förvalt­ ningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Huurre motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA ANFÖRT Kylanläggningar Huurres anbud uppfyller inte ställda ska-krav med avseende på tekniskt ut­ förande. Anbudets utformning uppfyller inte heller förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter, punkten AFB.31. Den antagna tekniska lösning­ en avviker från ställt krav på kylkompressoraggregat med dubbla kompres­ sorer med avseende bl.a. på haverisäkerhet. Det har därmed gjorts ett vä­ sentligt avsteg från förfrågningsunderlaget. Om Framtidsbruket anser att det är godtagbart borde övriga anbudslämnare ha getts tillfälle att lämna anbud på likvärdigt utförande. I Huurres anbud saknas även det som anges i för- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 I LINKÖPING frågningsunderlaget under rubriken "tekniska uppgifter i anbud". Huurres anbud skulle således ha förkastats på grund av att ska-kraven inte är upp­ fyllda. Kylanläggningar har gett in Huurres anbudshandlingar. Kylanläggningar har även gett in förfrågningsunderlaget med tillhörande administrativa föreskrif­ ter avseende upphandlingen, vari följande delar har pekats ut. Punkt AFB.31 I anbud ska anges: 1. Anbudssumman 1.1 optioner enligt AFD.1 ska vara prissatta 1.2 timkostnad för äta arbeten enligt AFD.23 ska anges, per yrkesgrupp 2. att hänsyn tagits till eventuella tilläggsskrivelser med nr och datum 3. entreprenörens ombud för entreprenaden 4. vem som besvarar förfrågningar angående anbudet 5. att anbudsgivaren har kvalitetssystem 6. att anbudsgivaren har miljösystem Avsnitt 5 Tekniska uppgifter i anbud • Fabrikat, typ och storlek, kyleffäkt, elkraftsbehov, förångnings- och kondenserings­ temperatur samt tryckfall i kondensor vid dimensionerade förhållanden enligt PAK.5211. Avsnitt 55 Kompressoraggregat: Kylkompressoraggregat har två stycken parallellkopplade kompressorer som kapacitetsre­ glering och haverisäkerhet Punkt PJC.2221 Fläktförångare i kyl- och frysrum Köldmedium R134a Fabrikat och typ Alfa Laval, Optigo CS eller likvärdigt Förångningstemperatur -10°C Elavfrostning i lamellbatteri och droppfat Kondensledningar av vit plast Framtidsbruket I upphandlingen inkom anbud från fem anbudsgivare, däribland Kylanlägg­ ningar och den vinnande anbudsgivaren Huurre. Huurres anbud kom att antas i upphandlingen, trots att det inte uppfyllde samtliga ska-krav. Kylan­ läggningars anbud uppfyller emellertid inte heller samtliga ska-krav. Fram- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 4 I LINKÖPING tidsbruket har vid en förnyad genomgång av inkomna anbud kunnat konsta­ tera att inte något av de inkomna anbuden uppfyller ska-kraven avseende tekniska uppgifter för offererad kylutrustning. Framtidsbruket borde därför rätteligen ha förkastat samtliga anbud och avbrutit upphandlingen. De ska-brister som föreligger avseende Huurres anbud hänför sig till de krav på anbudsgivarens lämplighet som ställs i upphandlingen. Enligt förfråg­ ningsunderlaget (administrativa föreskifter, AFB.52) ska anbudsgivare styrka med relevant dokumentation, relevanta referenser och cv:n att arbets­ chef och platschef eller motsvarande ska ha minst tre års yrkeserfarenhet i rollen. Huurre har inte inkommit med cv:n eller på annat sätt styrkt att sådan yrkeserfarenhet funnits. Huurres anbud borde därför rätteligen ha förkastats. De ska-brister som föreligger avseende Kylanläggningars anbud hänför sig till de tekniska kraven som ställts på den upphandlande kylutrustningen. I förfrågningsunderlaget föreskrivs under rubriken "tekniska uppgifter i an­ bud" att uppgift om fabrikat, typ och storlek, kyleffekt, elkraftsbehov, förångnings- och kondenseringstemperatur samt tryckfall i kondensor vid dimensionerade förhållanden enligt PAK.5211. I Kylanläggningars anbud saknas tekniska uppgifter avseende ellrraftsbehov, förångnings- och konden­ seringstemperatur samt tryckfall i kondensor. Kylanläggningar har i sitt an­ bud specificerat villrn huvudkomponenter som ingår i anbudet och erbjuder två stycken vätskekylda kylkompressoraggregat. För kompressoraggregaten saknas dock uppgift om elkraftsbehov, förångnings- och kondenseringstem­ peratur samt tryckfall i kondensor. Anbudet uppfyller därmed inte alla ska­ krav i upphandlingen. Huurre Anbudet motsvarar kraven som ställts i förfrågningsunderlaget. Avsteg från handlingen är redovisade i anbudet. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Kylanläggningar har gjort gällande att Huurres anbud borde ha förkastats eftersom det inte uppfyller vissa utpekade delar av förfrågningsunderlaget och tillhörande administrativa föreskrifter. Framtidsbruket har medgett att Huurres anbud har sådana brister att det borde förkastats. Framtidsbruket har vidare gjort gällande att Kylanläggningar inte har angett efterfrågade tekniska uppgifter och att även övriga anbud som inkommit brister i detta avseende samt att detta borde medföra att rätten beslutar om att upphand­ lingen ska göras om. Förvaltningsrätten ska härmed först fastställa ramen för prövningen. Det som ska avgöras i ett upphandlingsmål är om det till följd av sökandens talan finns skäl för ingripande enligt LOU. Detta innebär att endast invänd­ ningar som ansluter till sökandens talan ligger inom ramen för processen. Såväl en vinnande leverantörs som den upphandlande myndighetens in­ vändningar ska därmed beaktas i den del de utgör bemötande av den sö­ kande leverantörens talan. För att så ska vara fallet bör invändningarna avse de sakförhållanden som sökandens talan rör (jfr Högsta förvaltningsdomsto­ lens avgörande HFD 2013 ref. 5 och Kammarrätten i Göteborgs avgörande den 6 oktober 2015 i mål m 1641-15). Såsom anförts ovan har Framtidsbruket anfört att Kylanläggningar och öv­ riga anbudsgivare inte har angett vissa tekniska uppgifter i sina anbud. En­ ligt förvaltningsrättens mening kan dock detta inte anses vara en invändning som ansluter till Kylanläggningars talan gällande brister i Huurres anbud. Det är istället att betrakta som omständigheter till stöd för Framtidsbrukets begäran om att upphandlingen borde göras om. Förvaltningsrätten bedömer därför att vad Framtidsbruket anfört i denna del inte kan prövas i målet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 I LINKÖPING Frågan förvaltningsrätten därmed har att ta ställning till är om det utifrån vad som anförts i målet är visat att Huurres anbud har sådana brister att Framtidsbruket borde ha förkastat det. Vid denna bedömning är inte rätten bunden av vad Framtidsbruket har anfört utan har att göra en självständig prövning av om Framtidsbruket har brutit mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i LOU och om detta i så fall har medfört att Kylanläggningar har lidit eller kan komma att lida skada (jfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 4 juni 2013 i mål nr 3998-12). Kylanläggningar har bl.a. gjort gällande att Huurres anbud inte uppfyller kraven enligt punkten AFB.31 i de administrativa föreskrifterna och har till stöd för detta gett in Huurres anbud. Av punkten AFB.31 framgår att anbu­ den ska innehålla uppgift om anbudssumman, prissättning av optioner enligt AFD. l, timkostnad per yrkesgrupp för äta arbeten enligt AFD.23, att hänsyn tagits till eventuella tilläggsskrivelser med nr och datum, entreprenörens ombud för entreprenaden, vem som besvarar förfrågningar angående anbu­ det, att anbudsgivaren har kvalitetssystem och att anbudsgivaren har miljö­ system. Utifrån ordalydelsen finner förvaltningsrätten att det är fråga om obligatoriska krav. Av Huurres anbudshandling kan det inte utläsas någon av uppgifterna nämnda i AFB.31, utöver total anbudssumma. Huurres anbud uppfyller således inte alla obligatoriska krav vad gäller anbudets innehåll och det borde därför ha förkastats. Vad Huurre anfört leder inte till någon annan bedömning. I och med detta ställningstagande saknar förvaltningsrät­ ten anledning att pröva de anförda ytterligare bristerna i Huurres anbud. Framtidsbruket har genom att utvärdera Huurres anbud trots att det inte upp­ fyller samtliga obligatoriska krav brutit mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Kylanläggningar, som vid utvärderingen hamnat på andra plats, har till följd av detta riskerat att lida skada och det finns därmed grund för ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LOU. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8066-15 I LINKÖPING Med anledning av att konstaterad brist är hänförlig till anbudsutvärderingen och inte det konkurrensuppsökande skedet saknas det skäl för förvaltnings­ rätten att förordna att upphandlingen ska göras om. Den ska istället rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs vid vilken Huurres anbud inte beaktas. Det är vid denna nya utvärdering upp till Framtidsbruket att be­ döma om övriga anbudsgivare uppfyller uppställda krav och att vidta erfor­ derliga åtgärder. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Elin Tollin Föredragande har varit Sofie Lindholm. 7 Iil. -���; __};:f{;�:{;t},fflJJ���MAttQVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND . där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. SVERIGES DOMSTOLAR ) ' ·: - .- - . . '' ' ' . . : ,, ·:··,, ':·� ·, •,' Den som vill·6verklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I