FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 8541-11 E Sida 1 (5) I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE Macsupport AB, 556216-9267 Baltzarsgatan 26 211 35 Malmö MOTPART Staffanstorps kommun 245 80 Staffanstorp SAKEN Dok.Id 78170 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2011 -10- 0 �, Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Macsupp01i AB yrkande om ingripande enligt LOU. Dnr Doss Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 8541-11 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Staffanstorps kommun genomför en upphandling av bärbara skoldatorer med tillhörande tjänster (en- till -en). Genom tilldelningsbeslut den 29 au­ gusti 2011 antogs Kullander & Kullander Grafiskt Material AB:s anbud. Macsupport AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att Macsupport AB tilldelas uppdraget. Som grund för talan anför bolaget föl­ jande. Varken Kullander & Kullander Grafiska Material AB eller Atea Sverige AB uppfyller samtliga skall-krav. En grundförutsättning för att ett av anbudsgivaren lämnat anbud ska kunna antas är att samtliga skall-krav är uppfyllda. Ett anbud som inte uppfyller uppställda krav får inte antas och måste läggas åt sidan. Angående förfrågningsunderlagets punkt 4.7 Finansiering ställdes den 24 augusti 2011 frågan "Vilket maximalt rest­ värdevillnihaialternativetleasing?"tillkommunen. Svaretvar"Bestäl­ laren har ingen avsikt att sätta ett maximalt restvärde. Anbudsgivaren ska räkna ut restvärdet." Macsupport AB menar att man i formuleringen klmi och tydligt anger att ett restvärde ska räknas ut och att det inte går att tolka formuleringen på ett annat sätt. Kullander & Kullm1der Grafiska Material AB eller Atea Sverige AB skriver följande i sitt anbud. Priset som anges är månadskostnaden vid 36 månaders leasing med fast restvärde som leveran­ tören garanterar. Varken Kullander & Kullander Grafiska Material AB eller Atea Sverige AB har räknat ut eller angivit något restvärde på det sätt som anges i förfrågningsunderlaget. Bolagen ska därför uteslutas från upp­ handlingen. Macsuppmi AB har räknat ut och angivit restvärdet och upp­ fyller skallkravet varför bolaget ska tilldelas uppdraget. Ett beslut i jämför­ bar upphandling bifogas av vilket framgår att Trelleborgs kommun diskva­ lificerade samtliga anbudsgivare då dessa inte uppfyllt skallkravet att man skulle räkna ut restvärdet. Restvärdet är centralt för att kunna jämföra olika alternativ på ett rättvisande sätt. Om man exempelvis ska finansiera ett inköp på 1000 000 kr och man har ett garanterat restvärde på 15 procent så Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8541-11 E Avdelning 1 I MALMÖ innebär det att 850 00 kr ska finansieras, om restvärdet istället är 25 pro­ cent är det endast 750 000 kr som ska finansieras. Det är alltså en skillnad på 100 000 kr. Staffanstorps kommun bestrider bifall till yrkandet om ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. Vad MacSupport AB anför förefaller ha grund i en missuppfattning av innehåller i förfrågningsunderlaget och kommunens svar på ställd fråga. Kommunen har inte ställt något krav på att anbudsgivare ska ange något restvärde i sina anbud. Det är således inte något s.k. "skall-krav" i upphandlingen. MacSupport AB har tillskrivit Kullander & Kullander Grafiska Material AB eller Atea Sverige AB for­ muleringen "Priset som anges är månadskostnaden vid 36 månaders lea­ sing med fast restvärde som leverantören garanterar". Formuleringen här­ rör i själva verket från anbudsformuläret i upphandlingen. Kravet är endast att anbudsgivarna ska garantera restvärdet. Med det avses att månadskost­ naden inte kan förändras med åberopande av försämrat restvärde den dagen datorerna återlämnas. Vad Macsupport AB anfört om restvärdets betydelse för jämförbarheten mellan anbuden saknar grund. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8541-11 E Avdelning 1 I MALMÖ Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förfrågningsunderlaget m.m. I förfrågningsunderlagets punkt 4.7 Finansiering står "Se anbudsformulär". I anbudsformuläret ska månadskostnad i kronor för produktalternativ 1 - 3 anges i respektive kolumn. Vidare ska kostnad för förlängning av försäk­ ringen och prisuppgift för konsultstöd per timme anges. Under de kolum­ ner som anbudsgivaren ska fylla i anges följande. "Priser anges för en da­ tor med tillhörande tjänster enligt förfrågningsunderlaget. Priset som anges är månadskostnaden vid 36 månaders leasing med fast restvärde som leve­ rantören garanterar". I "Frågor och svar - 1-1" den 24 augusti 2011 ställdes följande fråga. Vil­ ket maximalt restvärde vill ni ha i alternativet leasing? Som svar angavs följande. Beställaren har ingen avsikt att sätta ett maximalt restvärde. An­ budsgivaren ska räkna ut restvärdet. Notera dock p.4.8 "Leverantören ska efter tre (3) år ge beställaren möjlighet att köpa utrustningen till marknads­ värde." Förvaltningsrättens bedömning Macsupport AB gör gällande att kommunen skulle ha uteslutit Kullander & Kullander Grafiska Material AB:s och Atea Sverige AB:s anbud från upp­ handlingen eftersom bolagen inte redovisat något restvärde, vilket enligt Macsupport utgör ett skall-krav i upphandlingen. Genom att anta anbudet FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 8541-11 E från Kullander & Kullander Grafiska Material AB har, enligt Macsupport alltså kommunen antagit ett anbud som inte uppfyller samtliga i upphand­ lingen uppställda skall-krav. Enligt förvaltningsrättens bedömning går det inte av förfrågningsunderla­ get att utläsa att redovisning av restvärde är ett obligatoriskt krav (s.k. skall-krav) som anbudsgivarna måste uppfylla för att kunna antas. Inte hel­ ler av det svar kommunen lämnat på ställd fråga angående restvärdet kan denna slutsats dras. Vad Macsupport har anfört innebär alltså inte att kommunen felaktigt utvärderat och antagit ett anbud som inte uppfyller uppställda skall-krav. Yrkandet om ingripande enligt LOU ska därför av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b LOU) iI!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU