FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ISTOCKHOLM 2015-02-02 28376-14 Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 17 Stockholm Sida 1(7) SÖKANDE Dahl Naval AB, 556 798-4124 Box 2114 · 1 32 02 Saltsjö-Boo KONKURRENSVERKET 2015 -02- 0 2- Dnr KSnr Aktbil Ombud: Advokat Axel Eskeby Advokatfirman Sylwan och Fenger-Krog AB Avd Box 1043 79110Falun Ombud: Advokat Hans Jones Advokatfirman Sylwan och Fenger-Krog AB Box 1043 79110Falun MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Upphandling på försvars- och säk:erhetsområdet, LUFS FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att upphandlingssekretessen ska hävas avseende Pro Safes anbud vad gäller referenser. Förvaltningsrätten avslår ansökan i övrigt. Dok.Id 574014 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 28376-14 Försvarets materielverk (FMV) har genomfört en upphandling av s.k. RIB­ båtar, benämnd "Rigid Inflatable Boats (RIB) 550/650" (beteckning 377151-AI871687). Upphandlingen genomfördes som ett förhandlat förfa­ rande med föregående annonsering och antagandegrund lägsta pris. Dahl Naval AB (bolaget) y rkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att det vinnande bolaget Pro Safe A/S anbud utesluts och att bo­ lagets anbud ska antas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Bolaget yrkar också att selaetessen avseende Pro Safes anbud vad gäller referenser ska hävas. Bolaget anför bl.a. följande. Pro Safe uppfyller inte samtliga ska-krav som ställts i förfrågningsunderlaget och anbudet skulle därför ha diskvalificerats. Enligt förfrågningsunderlaget (punkten 1 4.1) ska all dokumentation tillhörande anbudet lämnas på svenska eller engelska. Pro Safe har gett in ett ISO-certifikat utfärdat på polska, vilket inte uppfyll­ ler ska-kravet som ställts. Kravet är tydligt formulerat och om FMV anser att det är oproportionerligt föreligger en brist i förfrågningsunderlaget. En­ ligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare som använder sig av unde­ rentreprenörer visa att man bundit dessa och säkerställa att anbudsgivaren har tillgång till deras tjänster (punkten 11 . 4.1 sista stycket). I inledningen av Pro Safes anbud anförs att man samarbetar med en viss polsk underleve­ rantör men det finns inte någon bilaga eller något avtal som påvisar ett så­ dant samarbete. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren inkomma med en separat undertecknad bilaga som intygar "Fundamental rights of employees" (punkten 7.2.1). Det framgår att det är ett laav för att anbudet ska kunna accepteras. I Pro Safes anbud saknas underslaiften på intyget. Med hänsyn till dessa brister skulle Pro Safes anbud ha diskvalificerats. Bolaget har genom detta lidit eller riskerar att lida skada. Antagandet av Pro Safes anbud strider mot principerna i lag (2011: 1029) om upphandling Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 28376-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen på försvars- och säk:erhetsområdet - LUFS om likabehandling och icke­ diskriminering. FMV:s inställning FMV bestrider bifall till bolagets samtliga yrkanden och yrkar för egen del att bolagets yrkande om hävande av sekretessen ska avvisas och ansökan avslås i övriga delar. FMV anför att upphandlingen har genomförts enligt de grundläggande principerna i LUFS. Pro Safe har i syfte att styrka att en underleverantör uppfyller ett krav på ISO-standard bifogat ett intyg på polska. Det är ostridigt att intyget innebär att underleverantören är certifie­ rad och att Pro Safe uppfyller ska-kravet i substans.Även någon inom den aktuella branschen som helt saknar kunskaper i polska, men förstår svenska eller engelska, bör utan svårighet kunna bilda sig en uppfattning om vad intyget avser och att kravet på tredjepartscertifiering är uppfyllt. Avvikelsen från kravet är inte av sådan art att det kan ge Pro Safe en kon­ kurrensfördel gentemot de övriga anbudsgivama och bristen på likabe­ handling måste därför anses vara försumbar. Det vore oproportionerligt att förkasta Pro Safes anbud på denna grund. Enligt punkten 12.3 i förfråg­ ningsunderlaget ska varje anbudsgivare ange bl.a. vilka underleverantörer man önskar anlita, vilket Pro Safe gjort. Kravet i punkten11.4avser däre­ mot anbudsgivamas kapacitet att leverera den efterfrågade produkten och måste läsas i sin helhet. Det ställs krav på att varje anbudsgivare måste ha en viss erfarenhet för att komma i fråga för kontraktet. Det anges också att respektive anbudsgivare ska styrka den angivna erfarenheten med referen­ ser. Pro Safe uppfyller själv kravet på erfarenhet och har styrkt detta med skriftliga referenser. Sista stycket i11.4.1 är endast aktuellt om anbudsgi­ varen inte ensam uppfyller och kan styrka kravet på erfarenhet. Enligt punkten 7.2.1i förfrågningsunderlaget ska varje anbudsgivare intyga att denne uppfyller "Fundamental rights of employees'' i en separat bilaga. Pro Safe har lämnat in sådant intyg och avsalrnaden av underskrift måste, med hänsyn till omfattningen av upphandlingen och innebörden av det aktuella Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28376-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kravet, anses vara irrelevant och oväsentligt. Det väsentliga är att Pro Safe undertecknat anbudet i sin helhet och det saknas anledning att misstänlca att det bifogade intyget inte skulle vara allvarligt menat eller att Pro Safe i övrigt inte uppfyller detta krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Enligt 1 kap. 11 § LUFS ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid· upphandlingar ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det med anledning av vad sökanden har anfört i målet finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LUFS. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LUFS. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kunnat komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot LUFS. En upphandling ska känneteck­ nas av förutsebarhet och öppenhet. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara tyd­ ligt och innehålla samtliga krav vad gäller det som upphandlas. Uppställda krav får inte frångås och utvärderingen av inkomna anbud ska ske i enlig­ het med vad som anges i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om FMV genom att anta Pro Safes anbud som det vin­ nande brutit mot principerna om likabehandling och icke-diskriminering i LUFS. Bolaget har anfört att FMV antagit Pro Safe som vinnande leveran- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28376-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tör trots att anbudet inte uppfyller samtliga ska-krav som ställts upp i för­ frågningsunderlaget. FMV har å sin sida anfört att Pro Safe visserligen inte uppfyller alla ska-krav fullt ut men att avvikelserna är oväsentllga i sam­ manhanget och att FMV i upphandlingen agerat i enlighet med de grund­ läggande principerna i LUFS. Avvisande av yrkande Bolaget har inte såvitt framgår av ansökan m.m. begärt att få ta del av Pro Safes anbud eller del av detta, och eftersom det i första hand är en fråga mellan bolaget och FMV faller yrkandet om att upphandlingssekretessen ska hävas utanför förvaltningsrättens prövningsram och ska därför avvisas. Anbudsgivarens användning av underleverantör Av förfrågningsunderlaget punkten 11.4.1 framgår bl.a. följande under rubriken "Certificates regarding Tenderer's technical and professional ca­ pacity'' "The Tenderer shall verify that he satisfies the requirements stated above by writ­ ten certificates such as: References from two (2) or more previous projects that has been delivered and approved