Shelz Group AB, 556878-6080 Ombud: Advokat Fredrik Wennerstrand Advokatfirman Carler KB Box 7557 103 93 Stockholm MOTPART Stockholms Stad UtbildningsnŠmnden Box 22049 104 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Shelz Group AB:s ansškan. Dok.Id 569739 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 15 S…KANDE DOM 2015-01-30 Meddelad i Stockholm MŒl nr 30744-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 30744-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Stockholms Stad (Staden) genomfšr en upphandling avseende mŒltidsfšrsšrjning till Hjulsta grundskola, dnr 3.3.2-632/2014, enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Staden har enligt tilldelningsbeslut valt att tilldela kontraktet till annat bolag Šn Shelz Group AB. Shelz Group AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att bolagets anbud antas och att bolaget tilldelas kontrakt. Till stšd fšr sin ansškan anfšr bolaget att bolaget uppfyller stŠllda krav och har lŠmnat det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Om fšrvaltningsrŠtten skulle finna att bolaget inte uppfyller kraven i 3.7 i fšrfrŒgningsunderlaget anfšr bolaget att kraven i 3.6 och 3.7 Šr otydliga och icke transparenta samt att Stadens tolkning och tillŠmpning av de nŠmnda kraven Šr oproportionerligt. Staden bestrider bolagets yrkanden. SK€LEN F…R AVG…RANDET Pršvningen i fšrvaltningsrŠtten utgšr en kontroll av att den upphandlande myndigheten har fšljt de grundlŠggande principerna som Œterfinns i 1 kap. 9 € LOU samt švriga bestŠmmelser i lagen. FrŒgan i mŒlet Šr om det utifrŒn vad bolaget har framfšrt i mŒlet finns anledning att vidta sŒdana ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Fšr att ett ingripande ska bli aktuellt krŠvs att bolaget kan visa att detta har lidit skada eller kan komma att lida skada pŒ grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundlŠggande principerna i LOU. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 30744-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Av 3.6 i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr bland annat att anbudgivaren ska ha dokumenterad kompetens och erfarenheter av att organisera, administrera och driva motsvarande verksamhet enligt de fšrutsŠttningar som anges i fšrfrŒgningsunderlaget. Med motsvarande verksamhet avses storkšk och daglig tillagning samt leverans av minst 500 matportioner. I punkt 3.7 i fšrfrŒgningsunderlaget anges att anbudsgivaren ska redovisa referenser frŒn tvŒ tidigare genomfšrda uppdrag fšr att styrka kravet om kompetens och erfarenhet i avsnitt 3.6. Uppdragen ska avse tillagning och leverans av mŒltider under de tre senaste Œren som till omfattningen motsvarar det som bestŠllaren nu upphandlar. BestŠllaren kommer Šven att beakta eventuella egna erfarenheter av anbudsgivaren och dennes verksamhet avseende kompetens och erfarenhet. Transparens Hšgsta fšrvaltningsdomstolen har i avgšrandet R 2002 ref 50 uttalat att ett fšrfrŒgningsunderlag ska vara sŒ klart och tydligt utformat att en leverantšr pŒ grundval av detta kan avgšra vad den upphandlande enheten tillmŠter betydelse vid upphandlingen. Skiftande fšrhŒllanden som fšrekommer i det ekonomiska livet gšr att Šven ett fšrfrŒgningsunderlag som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrutsŠttningen att det inte bryter mot de principer som finns i 1 kap. 9 € LOU. Av EU-domstolens mŒl C-19/00, SIAC Construction, framgŒr att tilldelningskriterierna ska vara formulerade pŒ ett sŒdant sŠtt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna pŒ samma sŠtt. Bolaget anser att Stadens tolkning och tillŠmpning av kravet gšr att kravet inte Šr klart och tydligt utformat och brister i transparens. Bolaget anfšr vidare att den nu aktuella upphandlingen Šr nŠrmast identisk med en annan av Stadens upphandlingar. Staden ska enligt bolaget vid dessa 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 30744-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen upphandlingar ha gjort olika tolkningar av ett fšr upphandlingarna identiskt krav, vilket Šr i strid med likabehandlingsprincipen samt visar att referenskraven i punkt 3.7 i fšrfrŒgningsunderlaget inte Šr klart och tydligt utformat. FšrvaltningsrŠtten anser att 3.6 och 3.7 i fšrfrŒgningsunderlaget ska samlŠsas. Kraven i 3.7 ska dŠrfšr tolkas med beaktande av de krav som uppstŠlls i 3.6. Denna bedšmning grundar sig dels pŒ att punkt 3.7 tydligt refererar tillbaka till punkt 3.6, dels pŒ att innehŒllet i punkt 3.7 naturligt Œterkopplar till innehŒllet i punkt 3.6. En anbudsgivare ska sŒledes fšr att styrka kravet om kompetens och erfarenhet uppge referenser frŒn tvŒ tidigare genomfšrda uppdrag att kunna tillaga och leverera minst 500 mŒltidsportioner per dag. En rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare borde fšrstŒ att kravet pŒ referenser avser tvŒ olika uppdrag dŠr varje uppdrag ska avse leverans om minst 500 mŒltidsportioner. FšrvaltningsrŠtten finner dŠrfšr att fšrfrŒgningsunderlaget Šr tillrŠckligt tydligt utformat och inte kan anses brista i transparens. Att Staden vid en annan upphandling tolkat och tillŠmpat ett liknande krav pŒ ett annat sŠtt Šn i den nu aktuella upphandlingen medfšr ingen annan bedšmning. FrŒgan om bolaget uppfyller kravet pŒ referenser Fšr att styrka krav om kompetens och erfarenhet har bolaget lŠmnat tvŒ referenser, varav den ena avser leverans av 400 mŒltidsportioner per dag och den andra 100 portioner per dag. Bolaget anfšr att bolaget pŒ sŒ sŠtt uppfyller kompetenskravet eftersom referenserna visar att bolaget kan tillaga och leverera 500 matportioner dagligen. Som fšrvaltningsrŠtten funnit ovan krŠvs enligt fšrfrŒgningsunderlaget att en anbudsgivare ska lŠmna referenser pŒ tvŒ olika tidigare genomfšrda 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 30744-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen uppdrag av tillagning samt leverans av minst 500 matportioner. Bolagets anbud uppfyller sŒledes inte fšrfrŒgningsunderlagets krav pŒ referenser. Proportionalitetsprincipen Bolaget anser att Stadens tolkning av kravet strider mot proportionalitets- principen eftersom det Šr ofšrenligt med syftet att sŠkerstŠlla att anbudsgivarna fšrmŒr tillaga och leverera 500 matportioner dagligen. Ett krav innebŠrande att anbudsgivarna ska ha tvŒ stycken referensuppdrag motsvarande en daglig tillagning av 500 matportioner blir enligt bolaget nŠrmast ett krav pŒ att kunna leverera 100 procent fler matportioner Šn vad upphandlingen omfattar. Staden anfšr att det inte fšreligger nŒgot krav pŒ att referensuppdragen ska ha utfšrts under samma tid. Kravet innebŠr dŠrfšr inte att anbudsgivaren ska kunna leverera dubbelt sŒ mŒnga matportioner som upphandlingen avser. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det som ska upphandlas Šr mŒltidsfšrsšrjning till totalt 496 portioner. Syftet med referensuppdragen Šr enligt staden att fšrsŠkra sig om att anbudsgivaren har bŒde fšrmŒga och erfarenhet av uppdrag i den aktuella storleksordningen. FšrvaltningsrŠtten anser att bolaget inte har anfšrt nŒgot visar att det Šr oproportionerligt att krŠva tvŒ referensuppdrag med en omfattning av 500 matportioner. Sammanfattning Eftersom bolaget inte har visat att det uppstŠllda kravet Šr otydligt eller oproportionerligt och dŒ bolaget inte visat att det uppfyller kravet ifrŒga var det riktigt av Staden att utesluta bolaget. Det saknas dŠrfšr skŠl fšr ett ingripande enligt LOU. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 30744-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Karl Lundberg RŒdman Mia SvŠrd har fšredragit mŒlet. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket