Dok.Id 205435 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksaclress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@clom.se ,V\vw.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Domare 5 Handläggare 32 SÖKANDE BESLUT 2017-11-20 Meddelat i Falun Mål nr 3566-17 KONKURRENSVERKET L..----..,_..,......,.,--�: VH Assistans AB, 556743-2405 Östermalmsgatan 87 D 114 59 Stockholm Ombud: Niklas Fjällström Assistansjuristerna AB Östermalmsgatan 87 D 114 59 Stockholm MOTPART Falu kommun 791 83 Falun SAKEN Ansökan om rättelse enligt lagen om valfrihetssystem FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 1 Förvaltningsrätten avvisar VH Assistans AB:s ansökan om rättelse. FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 3566-17 I FALUN Domare 5 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. VH Assistans AB (VH Assistans) har ansökt om att bli antagna i Falu kom­ muns valfrihetssystem. Falu kommun meddelade slutligt den 19 juli 2017 VH Assistans att bolagets ansökan om att bli utförare av hemtjänst och led­ sagning i Falu kommun inte kunde behandlas då efterfrågade uppgifter uti­ från kravspecifikationen inte lämnats på sådant sätt att det framgår att samt­ liga krav och förutsättningar uppfylls. VH Assistans ansöker om rättelse och anför att utveckling av talan kommer att göras senare. Falu kommun har inte funnit skäl att ompröva det tidigare beslutet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rättslig reglering En leverantör, som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, får ansöka om rättelse hos allmän förvaltnings­ domstol. (10 kap. 1 § första stycket lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV). En ansökan om rättelse enligt 1 § ska göras hos den förvaltningsrätt i vars domkrets den upphandlande myndigheten har sitt hemvist. En ansökan enligt 1 § andra stycket ska ha kommit in till allmän förvalt­ ningsdomstol inom tre veckor från det att underrättelse lämnats enligt 8 kap. 2 §. (10 kap. 3 § första och andra styckena LOV). Förvaltningsrättens bedömning VH Assistans har enligt egen utsago "överklagat" avslaget på ansökan att bli utförare, ställt "överklagandet" till Falu kommun, som meddelat att ansökan 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 3566-17 IFALUN Domare 5 om rättelse kommit in till kommunen inom tre veckor från det att underrät­ telse mottagits. Förvaltningsrätten uppfattar VH Assistans "överklagande" som en ansökan om rättelse enligt LOV. Med hänsyn till vad som anges i 10 kap. 3 § LOV (jfr ovan) ska sådan ansökan ha kommit in till allmän förvaltningsdomstol inom tre veckor från det att underrättelse lämnats. En sådan ansökan skulle följaktligen ha kommit in direkt till förvaltningsrätten inom tre veckor från det att Falu kommun lämnade underrättelse om avslaget på ansökan. Så skedde i brev den 19 juli 2017. Formuleringen i lagtexten ger inte vid han­ den att underrättelse ska ha kommit sökanden till del. VH Assistans ansökan om rättelse kom in till förvaltningsrätten den 15 au­ gusti 2017. Eftersom någon ansökan om rättelse inte har kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den 19 juli ska ansökan avvisas. Den omständigheten att Falu kommun utfört en rättidsprövning av ansökan sak­ nar i sammanhanget betydelse. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC). Anders Lidman rådman 3 lIl!l SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A Bilaga ,-l':�'J-4..:: Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill ­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. www.domstol.se