FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1669-13 E Sida 1 (4) I KARLSTAD 2013-06-13 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Inero AB, 556765-3117 Ekomahult 562 91 Månsarp MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT 2013 -06· 1 8 Avd Dnr KSnr Aktbil ( Dok.Id 87738 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 F-po.st•__faryaJtoingsratteuilrnrlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se- .. Expeditionstid måndag - fredag Förvaltningsrätten avslår Inero AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 0&00-4�o ( Karlstads kommun genomför en offentlig upphandling av vattenbarriärer och har i meddelande om upphandling angett objektet med CPV-nummer 34928300 Säkerhetsbarriärer och sista dag för mottagande av anbud den 18 mars 2013. PARTERNAS INSTÄLLNING Inero AB (lnero) ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Upphandlingen har utannonserats med fel CPV-kod och den använda ko­ den, som avser säkerhetsbarriärer, har ingenting med vattenreglering, över­ svämningsbarriärer eller översvämningsskydd att göra. Man hittar annon­ sen enbart med den CPV-kod som annonsen lagts ut med. Med den valda annonseringsmetoden finns inte möjlighet för intresserade leverantörer att hitta annonsen annat än med korrekt CPV-kod. Inte heller ger en manuell sökning på översvämningsbarriärer eller översvämningsskydd någon träff. Att någon skulle söka på säkerhetsbarriärer, som är något helt annat, skulle aldrig inträffa. Det finns färre än fem leverantörer i hela Norden som leve­ rerar översvämningsbarriärer och det är kanske två av dessa som kan upp­ fylla kommunens skall-krav. Då bör kommunen ha ett större ansvar så att man försäkrar sig om att dessa leverantörer har information om den på­ gående upphandlingen. Kommunen borde ha lagt ut annonsen med flera CPV-koder för att förvissa om att alla leverantörer som är intresserade och som bevakar vattenreglering, översvämningsskydd och översväm­ ningsbarriärer fått möjlighet att delta i upphandlingen på lika villkor. Karlstads kommun (kommunen) bestrider bifall till Ineros ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunen har för avsikt att upphandla bar­ riärer för skydd mot översvämningar. Det är i och för sig riktigt att den aktuella upphandlingen har annonserats med CPV-kod 34928300, Säker- ( Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1669-13 E I KARLSTAD 2013-06-13 BAKGRUND ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 1669-13 E !KARLSTAD 2013-06-13 hetsbarriärer. Kommunen är emellertid av uppfattningen att denna CPV­ kod är korrekt och att den beskriver föremålet för upphandlingen på ett korrekt sätt. Den omständigheten att det finns en annan CPV-kod som Inero menar är korrekt medför inte att den av kommunen valda CPV-koden är felaktig. Kommunen anser att även för det fall förvaltningsrätten skulle finna att kommunen använt en missvisande eller felaktig CPV-kod så utgör detta inte ett upphandlingsfel. Det framgår vare sig av LOU, upphandlings­ förordningen eller av något underliggande EU-direktiv att en annons måste innehålla en CPV-kod. Koderna används som sökord i TED för att man lättare ska kunna identifiera den eftersökta produkten/tjänsten. DOMSKÄL Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 2 kap. 5 § LOU anges att med CPV-nomenklaturen avses den gemen­ samma terminologi vid offentlig upphandling som antagits genom Europa­ parlamentets och rådets förordning (EG) nr 2195/2002 av den 5 november 2002 om gemensam terminologi vid offentlig upphandling (CPV), ändrad genom kommissionens förordning (EG) nr 2151/2003. ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1669-13 E !KARLSTAD Av 7 kap. 1 § LOU framgår att en upphandlande myndighet som avser att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ram.avtal ska annonsera upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning Enligt förvaltningsrättens mening kan en upphandlande myndighets an­ vändande av missvisande CPV-kod innebära brott mot 1 kap. 9 § LOU, även om det inte är föreskrivet i LOU eller andra föreskrifter att sådan kod ska användas. Detta då varje åtgärd som en upphandlande myndighet vid­ tar måste uppfylla kraven på bland annat öppenhet och likabehandling. I nu aktuellt fall har Inero emellertid inte visat att den använda CPV-koden för säkerhetsbarriärer är oriktig eller missvisande i förhållande till vad som skulle kunna anses vedertaget inom upphandlingar av vattenbarriärer eller något som tyder på att andra leverantörer missuppfattat annonseringen. Inero har även i sin ansökan om överprövning använt olika termer som enligt Inero skulle kunna vara sökbara, såsom översvämningsbarriärer, översvämningsskydd eller vattemeglering. Genom att det synes finnas olika termer för de barriärer som upphandlingen avser anser förvaltnings­ rätten att leverantörerna f'ar ett större ansvar för att förvissa sig om att de söker på tänkbara koder och i det avseendet förefaller säkerhetsbarriärer och koden för dessa inte som en alltför orealistisk benämning/kodning. Med hänvisning till vad som anförts finner förvaltningsrätten att det inte är visat att Karlstads kommun i den aktuella upphandlingen har brutit mot LOU. Ineros ansökan om överprövning ska därmed avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/lB LOU) W1� Ulrika Forsman 2013-06-13