I' FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE Sida1 (10) LOTS Security AB, 556726-2224 Jägerhoms Väg8 141 75 Kungens Kurva MOTPART Stockholms Stad Socialförvaltningen, administrativa avdelningen 10664 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Onr KSnr Akt.bil DOM 2016-02-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 26800-15 2016 -02- 1 8 ---1••·-�--i Dok.Id 686888 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt KONKURRENSVERKET I' Ii Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26800-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms stad genom dess socialförvaltning genomför, som förenklat för­ farande enligt15 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, en upphandling av trygghetslatm. (dnr2.11.2-504/2011 ). I tilldelningsbeslut den 3 december 2015 avseende Blackeberg och Älvsjö meddelade Stock­ holms stad att kontrakt tilldelas Offentlig Säkerhet i Sverige AB (Offentlig Säkerhet) med motiveringen att bolagets anbud uppfyller samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget har lämnat lägst pris. Lots Security AB (Lots Security) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen f'ar avslutas först då rättelse gjorts och Offentlig Säkerhet tas bort från urvalsprocessen. Som grund anförs att Stockholms stad brustit då Offentlig Säkerhet inte uppfyller samtliga krav ställda i upphandlingsun­ derlaget och att det finns tydliga avvikelser som strider mot likabehand­ lingsprincipen. Vidare anförs att med anledning av Stockholms stads ovilja att bifalla självrättelse i ärendet kommer Lots Security att lida ekonomisk skada. Till stöd för sin talan anför Lots Security bl.a. följande. Takdisplayer Offentlig Säkerhet har gjort avsteg från krav ställda under punkterna 3.2 och 6.11 i förfrågningsunderlaget. Stycket som handlar om hur larm ska skickas och tas emot anger ett alternativ där det ingår ''larm.mottagning i displayer som monteras i tak". I de ritningar som följer med förfrågningsunderlaget omnämns markeringar som "talcdisplayer". Den larmpanel som ingår i an­ budet från Offentlig Säkerhet är ingen takdisplay eller display för att monte­ ras i tak. Offentlig Säkerhets anbud innehåller istället en liten "larmpanel", vilket även är den benämning företaget använder i sitt anbud. Larm.panelen uppfyller därmed inte kriterierna för att kallas takdisplay. Dess displayyta har ungefär samma storlek som en tändsticksask eller ett visitkort. Fackmanna- I-I;II!' Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 26800-15 mässigt används begreppet "takdisplay" som en enkel- eller dubbelsidig dis­ play för att kunna läsas i dags- och kvällsljus på ett läsavstånd motsvarande korridorens längd. En takdisplay är betydligt dyrare än små larmpaneler. Dessa larmpaneler saknar både funktions- och ändamålsduglighet samt är en säkerhetsrisk då personal inte kommer att kunna utläsa varifrån larm kommer. Stockholms stad blandar också ihop begreppen laimpanel och larmdisplay. Lannpanelen ifråga är en larmmottagare med mikrodisplay och larmdon, dvs. en siren som blinkar och tjuter. Larmdisplayen är en minidisplay som sitter i tak eller på vägg och som ska ge en tydlig information om var den som behö­ ver hjälp befinner sig; i detta fall en display som motsvarar en 8 tums LCD­ skärm. Denna larmdisplay saknas helt i Offentlig Säkerhets detaljerade materialspecifikation, som ingående ska redovisa alla komponenter. Däremot framgår den i text, ej bild, på den schematiska bilden över hur larmet ska fun­ gera. Offentlig Säkerhet har i sin detaljerade specifikation av material och arbets­ kraft underlåtit att omnämna tak- och väggdisplayer samt även antalet och kostnader för dessa. En funktionsduglig och ändamålsenlig utrustning är inte möjlig utan att öka prisförslaget avsevärt. En positionering ska innehålla ex­ akt angivelse av var den larmade befomer sig; våningsplan, rum samt vem som larmar. Ska detta inrymmas på en 8-tumsskärm måstetexten vara mycket liten och därmed inte läsbar, såvida inte personalen står alldeles intill dis­ playen. Vid ett larm kan insatstiden vara livsavgörande. Det finns en svensk standai·d för teckenstorlek i relation till avstånd vilken uppfyller de krav som Arbetsmiljöverket och Boverket föreskriver. Offentlig Säkerhets offererade 8 tums display uppfyller inte dessa villkor och därmed inte heller kraven i förfrågningsunderlagets punkt 6.11 avseende funktionsduglighet och ända­ målsenlighet. I STOCKHOLM __I I' Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 26800-15 I STOCKHOLM lnstallationskostnader Offentlig Säkerhet har gjort avsteg från krav ställda i punkterna 5.2, 6.4 och 6.11 i for:frågningsunderlaget. I Offentlig Säkerhets anbud ingår till största del utrustning som ska anslutas till vanliga eluttag. Kostnaden för detta ingår inte i anbudet som det borde göra. I Offentlig Säkerhets anbud ingå1· det utrustning som ska anslutas med sladd­ kontakt. Det innebär cirka 150 eluttag som inte redovisats i anbudet. Denna kostnad är betydande. Kostnaden för installation av ett eluttag är normalt 1 000-2 000 kr/st. I Offentlig Säkerhets anbud ingår en installationskostnad om totalt 50 500 kr. Detta täcker inte kostnaden för installationen av 150 el­ uttag. Upphandlingsunderlaget erbjuder inte anbudsgivatna möjlighet att an­ vända befintlig infrastruktur av eluttag i denna omfattning. I handlingarna står det inget om att anbudsgivaren får använda befintliga uttag i 230 volts elnät, däremot erbjuds anslutningsmöjligheter till befintligt WiFi-nät. Att en entre­ prenör skulle få använda 150 nätverksuttag utan tillstånd av Stockholms stad innebär antingen att Stockholms stad står för kostnaden för nyinstallationen av cirka 150 eluttag, eller att Stockholms stads befintliga eluttag används, vilket blir en indirekt kostnad när uttaget behövs för andra ändamål. Oavsett kommer detta att bli en kostnad som belastar Stockholms sta