LÄNSRÄTTEN I DOM Sida 1 (6) 500, 506, 507, 508-09 E VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 -06- ti S Meddelad i Härnösand Mål nr Länsrättsnotarien J Machuca SÖKANDE Octapharma Nordic AB, 556614-9794 112 75 Stockholm Ombud: Advokaten Fredrik Linder och jur. kand. Emma Berglund Box 715 101 33 Stockholm MOTPARTER 1. Jämtlands läns landsting Box 654 831 27 Östersund 2. Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand 3. Norrbottens läns landsting 971 89 Luleå 4. Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå Ombud för 1-4: Sören Lanner Ledningsstaben Upphandling Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Landstinget Västernorrland, som genomför upphandling av läkemedel och läkemedelsnära produkter på rekvisition för Norra Regionen, har i tilldel­ ningsbeslut meddelat att avtal kommer att tecknas i enlighet med tilldel­ ningsbeslutet. Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Octapharma Nordic AB (Octapharma) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar följande vid länsrättens slutliga prövning. I första hand ska länsrätten besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts innebärande att landstinget ska förkasta Baxter Medical AB:s (Baxters) Dok.Id 50662 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivasternorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-1.5:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 500, 506, 507, 508-09E VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 �06- 0 ,8 anbud avseende ATC-kodema B01AB02, B02BD02, B05AA01, J06BA01 samt J06BA02 och CSL Behring AB:s (CSL:s) anbud avseende B028D01, B028D02, B028D06, B05AA01, J06BA01, J06BA02 samt J06BB01 samt att rättelse ska ske avseende utvärderingen av ATC-kodema J06BB01, B05AA01, J06BA01 och J06BA02. Som skäl för förstahandsyrkandet an­ förs bl.a. följande. CSL och Baxter uppfyller inte skallkraven i upphand­ lingen. Enligt punkt 2.4.2 i Administrativa föreskrifterna ska anbudsgivare ha en stabil ekonomi med låg risk att komma på obestånd under upphand­ lingsperioden, (lägst riskklassificering i rapport från Upplysningscentralen eller motsvarande). Anbudsgivare ska bifoga en rapport från Upplysnings­ centralen (UC) eller liknade som påvisar en stabil ekonomi med låg risk­ klassificering. CSL har inkommit med ett intyg från Soliditet enligt vilket CSL den 31 mars 2007 tilldelats Trippel-A diplom. Intyget avser perioden den 1 april 2006 till den 31 mars 2007. Mot bakgrund av att sista anbuds­ dag i Upphandlingen var den 26 juni 2008 kan ett intyg som utvisar hur förhållandena var före den 31 mars 2007 inte påvisa att CSL har en stabil ekonomi med låg riskklassificering vid anbudstillfället. CSL:s anbud borde ha förkastas. Genom att anta ett anbud som ej uppfyller samtliga skallkrav har landstingen agerat i strid med LOU. Baxter har inkommit med ett ut­ drag från Creditsafe av den 21 september 2007. Mot bakgrund av att sista anbudsdag i Upphandlingen var den 26 juni 2008 kan ett intyg som utvisar hur förhållandena var den 21 september 2007 inte påvisa att Baxter har en stabil ekonomi med låg riskklassificering vid anbudstillfället. Landstinget Västernorrland bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. föl­ jande som svar på Octapharmas ovan redovisade grund. Förfrågningsun­ derlaget kräver inte att rapporten från UC ska ha en viss grad av tidsmässig aktualitet. Det är ofrånkomligt att redogörelsen för kreditvärdighet avser historiska fakta. CSL:s och Baxters rapporter om ekonomisk stabilitet är hänförliga till år 2007 och Octapharmas intyg är daterat den 16 maj 2008. DOM Sida 3 LÄNSRÄTTEN I lOD9 -06- 0 :8 500, 506, 507, 508-09E Octapharma har i yttrande till länsrätten bl.a. anfört följande. Att såsom i CSL:s fall, uppvisa ett intyg avseende perioden den 1 april 2006 till den 31 mars 2007 och såsom i Baxters fall, utdrag som redovisar förhållandena per den 21 september 2007 på visar inte en stabil ekonomi med låg riskklassi­ ficering. Dessa intyg utvisar hur ekonomin såg ut i bolagen för ca ett år sedan. Syftet med skallkravet i de administrativa föreskrifterna är att "anbudsgivare skall ha en stabil ekonomi med låg risk att komma på obestånd under upp­ handlingsperioden". För att uppfylla dessa krav krävs aktuella intyg. Förfråg­ ningsunderlaget är daterat den 21 april 2008 och sista anbudsdag i upphand­ lingen var den 23 juni 2008, jfr punkt 2.6 i de Administrativa föreskrifterna. Att inkomma med ett intyg som är uttaget i perioden däremellan måste anses uppfylla kravet på aktualitet. Octapharma har inkommit med intyg helt i en­ lighet med vad som anges i de administrativa föreskrifterna. Länsrätten beslutade den 30 april 2008 att upphandlingen tills vidare inte fick avslutas. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av de administrativa föreskrifterna i förfrågningsunderlaget (punkt 2.4.2) framgår följande angående anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning. VÄSTERNORRLANDS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 500, 506, 507, 508-09E VÄSTERNORRLANDS LÄN ;2009 -06- iJ 8 Anbudsgivaren skall ha en stabil ekonomi med låg risk att komma på obestånd un­ der upphandlingsperioden, (lägst riskklassificering 3 i rapport från Upplysnings­ centralen eller motsvarande. Som bevis på detta skall anbudsgivaren bifoga en rapport från Upplysningscentralen (UC) eller liknande som påvisar en stabil eko­ nomi med låg riskklassificering. Av utredningen i målet framgår att CSL har inkommit med ett intyg från Soliditet enligt vilket CSL den 31 mars 2007 tilldelats Trippel-A diplom. Intyget avser perioden den 1 april 2006 till den 31 mars 2007. Baxter har inkommit med ett utdrag från Creditsafe daterat den 21 september 2007. Inbjudan till aktuell upphandling gick ut den 21 april 2008 och sista dag att lämna in anbud i upphandlingen var den 23 juni 2008. Länsrätten för följande bedömning. Octapharma har i första hand yrkat att upphandling gällande ATC-kodema B01AB02, B02BD01, B02BD02, B028D06, B05AA01, J06BA01, J06BA02 och J06BB01 ska rättas innan upphandlingen får avslutas på så sätt att Baxters och CSL:s anbud ska förkastas. Länsrätten prövar därför i första hand frågan om rättelse. Octaphanna har anfört att Baxters och CSL:s anbud inte uppfyller samtliga skallkrav som ställts i upphandlingens förfrågningsunderlag. Det är i för­ frågningsunderlaget som ramen och förutsättningarna för en upphandling fastställs. De skallkrav som uppställs i förfrågningsunderlaget innehåller kvalificeringskrav som måste vara uppfyllda för att ett anbud överhuvudta­ get ska utvärderas. Anbud som inte uppfyller skallkraven ska inte gå vidare till ytvärderingsfasen. Den upphandlande myndigheten måste med andra ord hålla sig till de förutsättningar som den själv fastställt i förfrågnings­ underlaget. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 500, 506,507, 508-09E VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009 ··06�, iJ 8 Av utredningen i målet framgår att CSL och Baxter lämnat in intyg om kreditvärdighet avseende förhållandena under perioden 1 april 2006 till den 31 mars 2007 respektive den 21 september 2007 uppfyller skallkraven i upphandlingens förfrågningsunderlag. Inbjudan till den aktuella upphand­ lingen gick ut den 21 april 2008 och länsrätten konstaterar att CSL:s och Baxters kreditvärdighetsintyg således avser perioder innan upphandlingen inleddes. Av skallkravet i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska på­ visa en stabil ekonomi med låg riskklassificering och att syftet med detta är att risken för att anbudsgivande bolag ska komma på obestånd under upp­ handlingsperioden ska vara låg. Med hänsyn till syftet med kravet samt det faktum att förhållanden som ekonomisk stabilitet till sin natur snabbt kan ändras över tid,finner länsrätten att skallkravet måste anses kräva att upp­ gifterna är aktuella. När en uppgift blivit inaktuell är givetvis svårt att be­ döma ur ett tidsperspektiv. Länsrätten anser dock att ett intyg, för att påvisa ekonomisk stabilitet i ordets egentliga mening, måste avse tidsperioden för upphandlingen. Enligt länsrätten är det därför rimligt att kräva att intyget avser en tidpunkt eller period mellan inbjudan till anbudsgivama och sista datumet för inlämnande av anbud. Eftersom både CSL:s och Baxters intyg avser en period respektive en tidpunkt dessförinnan anser länsrätten inte att CSL och Baxter uppfyllt förevarande skallkrav. Genom att utvärdera CSL:s och Baxters anbud i denna del trots att bolagen inte uppfyllt de obli­ gatoriska skallkraven har landstingen brutit mot 1 kap. 9 § LOU, vilket medfört att Octapharma lidit eller kan komma att lida skada. Mot bakgrund härav ska Octapharmas förstahandsyrkande avseende CSL och Baxter bi­ fallas varför länsrätten inte ser någon anledning att pröva Octaphannas övriga yrkanden. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 500, 506, 507, 508-09E VÄSTERNORRLANDS LÄN DOMSLUT Länsrätten beslutar att landstingens upphandling gällande ATC-kodema B01AB02, B02BD01, B028D02, B02BD06, B05AA01, J06BA01, J06BA02 och J06BB01 ska rättas innan upphandlingen får avslutas på så sätt att Baxters och CSL:s anbud ska förkastas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). \/' 2009-06-08 (��. Anita Enocksson HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga lä.nsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidsomma.rafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i k ammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningsrill­ stånd om det är av vikt för ledning av .rämtil- 1.ämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ n erliga skäl att prö,ra överklagandet. Om prövningstillstå.nd inte m eddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det kla.rt och tydligt framgår av överklagandet till k ammarrätten varfrö man anser att prövnings­ tillscind bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessurom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgfi ter inte tidigare uppgetts ima­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, .2. det beslut som öve.rklagas med uppgift om lii..nsrättens namn., målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen rill länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga '..) www.oomstol.se