FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE DOM 2019-06-10 Meddelad i Stockholm Mål nr 8525-19 Sida 1 (7) Arkhe Risk Solutions Rua Daniel Napatima No 241 Bairro de Sommershield, Maputo Mocambique MOTPART Sveriges Ambassad i Mo9ambique Embassy of Sweden Av. Julius Nyerere 1128 C.P.338 Maputo Mocambique SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKff 2015--CG- 1 0 Dnr KSnr .Aktbil Avd Dok.Id 1105447 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd32.fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Sveriges Ambassad i Mo9ambique (ambassaden) genomför en upphandling avseende säkerhetstjänster, dnr UM2019/03152/MAP. I tilldelningsbeslut den 2 april 2019 antogs ett annat anbud än det från Arkhe Risk Solutions (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om på så sätt att anbuden ska utvärderas på nytt. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget delar inte den bedömning av anbuden som ambassaden har gjort. Bolaget anser inte att ambassaden har förfarit på ett felaktigt sätt, men däremot är poängsättningen felaktig för kategorierna methodology and approach, quality assurance och qualification and compe­ tence ojpersonnel. Gällande methodology and approach fick bolaget lägre poäng än det vinnande anbudet. Bedömningen genomfördes dock administ­ rativt på papper. Bolaget fick 10 poäng gällande sina nuvarande och tidigare uppdrag i landet. Övriga anbud som utvärderades fick 8 poäng och bolaget vet inte om denna poäng var baserad på lokala eller internationella för­ mågor. Gällande utvärderingskategorin avseende bolagets personal fick bolaget 6 poäng och bolaget vet inte vilka kriterier som legat till grund för denna bedömning. Övriga anbud som utvärderades fick 8 poäng och bolaget vet inte om denna poäng var baserad på lokala eller internationella för­ mågor. Ambassaden anser att ansökan ska avslås och anför följande. Anbudsutvär­ deringen genomfördes på ett klart och transparent sätt och i enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Utvärderingsmetoden finns beskriven i upphandlingsdokumenten. Bolaget har inte visat att tilldel­ ningsbeslutet strider mot LOU. Bolaget har inte och kommer inte lida någon skada till följd av tilldelningsbeslutet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering För att förvaltningsrätten ska kunna ingripa mot upphandlingen krävs enligt 20 kap. 6 § LOU att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. I § LOU eller någon annan bestäm­ melse i LOU och att detta har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. I mål om överprövning av offentlig upphandling gäller som huvudprincip, att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat. Överpröv­ ningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat, utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprin­ ciper och förfaranderegler som anges i LOU (se rättsfallet HFD 2013 ref. 5). Det ankommer således inte på förvaltningsrätten att genomföra en ny utvär­ dering eller i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndighetens beslut. Det är bolaget som har bevisbördan för att det finns grund för att ingripa mot upphandlingen, jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Av samma bestämmelse framgår även att upphand­ lingar ska genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av öppenhets- och likabehandlingsprincipen följer, att upphandlingsdoku­ menten ska vara så klart och tydligt utformade, att en leverantör kan avgöra Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 vad som tillmäts betydelse vid upphandlingen. Syftet med kravet på öppen­ het är att garantera att det inte förekommer någon risk för favorisering eller godtycke. Icke-optimalt utformade upphandlingsdokument :far dock godtas, förutsatt att de grundläggande principerna efterlevs (rättsfallet RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrättens bedömning Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upphandlas och som utformar kraven i syfte att, för myndighetens räkning, upphandla bästa produkt eller tjänst i konkurrens inom ramen för de upphandlingsrätts­ liga principerna. Det är också upphandlande myndighets privilegium att avgöra, i vilken utsträckning leverantörer uppfyller krav och i vilken utsträckning beskrivningar motsvarar uppställda krav i förhållande till vad som anges i upphandlingsdokumenten. Vid beskrivande svar, som i aktuell upphandling av konsulter, är utvärderingen förenad med viss subjektivitet, som måste accepteras, förutsatt att den upphandla myndigheten inte påtag­ ligt avviker från upphandlingsdokumenten eller i övrigt åsidosätter de upp­ handlingsrättsliga principerna (se t.ex. EU-domstolens avgörande i mål C-6/15, TNS Dimarso punkt 27-30 samt rättsfallen RÅ 2002 ref. 50, Kam­ marrätten i Stockholm mål nr 8289-15 m.fl. och Kammarrätten i Sundsvall mål nr 985-10). Bolaget har inte anfört att föremålet för de utvärderingskriterier som använts avseende tilldelningskriteriet kvalitet i sig skulle strida mot LOU. Bolagets talan :far istället anses avse huruvida de aktuella utvärderingskriterierna och utvärderingsmetoden är tillräckligt klart och tydligt utformade. I punkten 5.1. i upphandlingsdokumentet Invitation to tender for security services anges, att anbuden utvärderas på grunden bästa förhållandet mellan I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 pris och kvalitet. Vidare anges viktningen mellan tilldelningskriterierna. De utvärderingskriterier som nu är aktuella har följande lydelse: Methodology and Approaches This will be based on how well the tenderer plans to provide or ensure optimum security arrangements for the Embassy premises if awarded the contract. Quality assurance measures This will look at the measures the tenderer has and will put in place to ensure that the best possible services are provided and how any potential defects in the services rendered will be remedied. Qualifications and competence ojpersonnel This will look at the courses and trainings undertaken by the security personnel who will perform the tasks. Experience ojthe company This will look at which other clients receive security services from the tenderer, preferably Diplomatic Missions. Gällande poängsättningen av de aktuella utvärderingskriterierna anges föl­ jande i punkten 5.1. i upphandlingsdokumentet Invitation to tender for secu­ rity services. The assessment and scoring of the above-menttoned avtard criterta (excluding price) will be carried out according to the following scoring scale: I STOCKHOLM The number of points tl1at can be assigned for each award uiterion, for example, a 20-point criterion score that is deerned to be "'Good" is assigned to 0.8 x 20 = 16 points. Rejected lnade<1uate Acceptable Good Very good 0% 40% 60% 80% 100 3⁄4 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 I punkten 5 i bilaga A (Appendix A) till upphandlingsdokumentet Invitation to tender for security services, rubricerad Terms of Reference for Framework Agreement for Security Services, beskrivs de uppgifter och det ansvar som anbudsgivarna ska beakta och beskriva i sina anbud. I punkten 6 i samma dokument anges uppdrag för och minimikrav på den personal som leverantören ska tillhandahålla. Ambassaden har, som framgår av ovan, beskrivit tilldelningskriteriema och deras viktning, utvärderingskriterierna och utvärderingsmetoden. Ambassa­ den har även angett och beskrivit intervall för poängsättningen för de olika utvärderingskriterierna. Det har inte framkommit annat än att anbudsgivarna har behandlats lika. Det har inte heller framkommit att ambassaden har av­ vikit från utvärderingskriterierna eller på annat sätt tagit ovidkommande hänsyn vid anbudsutvärderingen. Att det, som bolaget har anfört, endast har utförts en administrativ utvärdering gällande utvärderingskriterierna methodology and approach och quality assurance measures innebär inte att utvärderingen strider mot LOU. När det gäller utvärderingkriteriet avseende anbudsgivarens erfarenhet görs ingen uppdelning i lokala och internationella erfarenheter, det anges endast att uppdrag med anknytning till diplomatiska beskickningar är att föredra. Det framgår tydligt av utvärderingskriteriet avseende bolagets personal att det är den personal som ska utföra uppdraget som avses, inte en anbudsgi­ vares internationella och lokala personal överlag. Bolagets frågor gällande huruvida bedömningen avsåg internationella eller lokala förmågor saknar således relevans för frågan om utvärderingskriterierna är tillräckligt klara och tydliga. Mot bakgrund av ovan anser förvaltningsrätten att de utvärderingskriterier som bolaget har invänt mot, är tillräckligt klara och tydligt utformade samt att utvärderingsmetoden är tillräckligt transparent för en branschvan leve- I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8525-19 rantör ska förstå vad som efterfrågas. Bolaget har därmed inte visat att am­ bassaden har agerat i strid med upphandlingsunderlaget eller med likabe­ handlings- och transparensprinciperna genom att inte tilldela bolaget fler poäng för i målet aktuella utvärderingskriterier. Bolaget har således inte lidit skada och därför saknas det skäl för ingripande i upphandlingen med stöd av LOU. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (FR- 05). Anna Renman Tf. rådman Förvaltningsrättsnotarien Alfred Pucek har föredragit målet. I STOCKHOLM IH t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se