FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-27 Mål nr 4134-10 E Sida l (5) Föredraganden Y Gilbert Meddelad i Härnösand SÖKANDE AAR Translator Aktiebolag, 556385-6235 Box 3063 200 22 Malmö MOTPART Örnsköldsviks kommun 891 88 Örnsköldsvik SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 11449 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefon 06ll - 34 98 10 forvaltningsrattenihamosand@dom.se Besöksadress Backgränd 9 06ll - 34 98 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-27 BAKGRUND OCH YRKANDE Örnsköldsviks kommun, som genomför upphandlingen av översättartjäns­ ter, dnr 10-090, har i tilldelningsbeslut den 15 oktober 2010 meddelat att kpmmer att tecknas med The Native Translater. Upphandlingen i)fif�nomförs genom förenklat förfarande enligt principen det ekonomiskt mest,,{"o'rdelaktiga anbudet med hänsyn till priset. � . ,,:-;,,;' �'\( upphandlingen gäller en förlängd avtalsspärr enligt 16 kap. 9 § LOU. AAR Translator Aktiebolag (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och anför i huvudsak följande. Det antagna anbudet är onormalt lågt eftersom det understiger hälften (cirka 42 %) av det anbud som prismässigt ligger närmast. Det torde vara omöjligt för den vinnande leverantören att uppfylla de krav och specifikationer som framgår av förfrågningsunderla­ get. Kommunen bestrider bolagets talan och anför bl.a. följande. Upphand­ lingsenheten har utifrån den vinnande leverantörens hemsida konstaterat att företagets prissättning för en A-4 sida ligger på cirka 200-400 kr vid ensta­ ka uppdrag för en privatperson och utan upphandling. Skillnaden beror på antalet ord. The Native Translater arbetar internationellt över hela världen och använder akademiker/studenter som översättare samt webbaserade verktyg. Dokumenten som ska översättas omfattar i huvudsak delar av hela A-4 sidor. Tidsåtgången för översättningen av varje dokument beräknas uppgå till mellan 45 minuter och 2,5 timmar. De kraftiga prisvariationerna i de inkomna anbuden kan ifrågasättas. Den modell som den vinnande le­ verantören använder sig av torde dock vara mycket kostnadseffektivt i jäm­ förelse med andra. Prisbilden i Europa skiljer sig också markant i förhål­ lande till den svenska marknaden vad gäller den typ av tjänst som upp­ handlingen avser. I detta sammanhang ligger det antagna anbudet på rätt Sida 2 4134-10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-27 prisnivå. Den vinnande leverantören uppfyller de krav som ställs i förfråg­ ningsunderlaget. Bolaget har slutligen anfört följande. Vad som framgår av den vinnande leverantörens hemsida och tidsomfattningen för översättningsarbetet sak­ nar relevans. Inom översättningsbranschen saknas information om att det kan finnas modeller som är mycket kostnadseffektiva. I vissa delar av Eu­ ropa är priserna för den aktuella tjänsten lägre än i Sverige. Även i detta sammanhang ligger det antagna anbudet på en prisnivå som är väsentligt lägre än genomsnittet. Det kan ifrågasättas om den vinnande leverantören kan anses vara seriös. Leverantörens uppgivna adress tycks endast leda till en icke bebodd villa i Mölle. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. En upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Av 15 kap. 16 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest för­ delaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. Sida .3 4134-10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-27 Myndigheten ska vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremå­ let för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegen­ skaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd (12 kap. 1 § andra stycket). I 15 kap. 17 § LOU stadgas att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbu­ det och inte fått tillfredsställande svar. Av kommunens utvärdering av de inkomna anbuden framgår att åtta an­ budsgivare lämnat anbud. Utöver den vinnande leverantören har ytterligare fem leverantörer lämnat anbud som understiger bolagets anbud. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Syftet med regelverket om offentlig upphandling är att stimulera konkur­ rens bland anbudsgivare på så sätt att offentliga medel används på ett ef­ fektivt sätt. Bestämmelsen om onormalt låga anbud är avsedd att skydda anbudsgivare mot godtycke från den upphandlande enhetens sida. Vad som menas med onormalt låga anbud får bedömas från fall till fall. Antagandet av ett onormalt lågt anbud får dock inte innebära att de gemenskapsrättsli­ ga principer som ska genomsyra upphandlingsförfarandet träds för när. Bolaget har anfört att det antagna anbudet är onormalt lågt varför den vin­ nande leverantören inte kan uppfylla de i förfrågningsunderlaget uppställda kraven och specifikationerna. Av praxis framgår att bedömningen av huru­ vida ett anbud är orimligt lågt måste ske mot bakgrund av om det är sanno­ likt att den vinnande anbudsgivaren kan leverera till de offererade priserna eller inte (jfr Kammarrätten i Stockholms dom den 5 april 2007 i mål nr 236-07). Sida 4 4134-10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-27 Förvaltningsrätten konstaterar att det antagna anbudet är betydligt lägre än de övriga anbuden. I målet är dock inte visat att den vinnande leverantören skulle sakna möjlighet att leverera till det offererade priset eller att kom­ munens beslut att anta det aktuella anbudet skulle innebära att de gemen­ skapsrättsliga principerna träds för när. Något skäl att förkasta det antagna anbudet kan således inte anses föreligga. Förvaltningsrätten konstaterar också att bolagets anbud är det näst högsta av de åtta anbuden. Det enda kriteriet som är angivet vid utvärderingen är pris. Även om det vinnande anbudet utesluts kan bolaget inte tilldelas upp­ handlingskontraktet. Mot bakgrund härav kan bolaget inte anses lida skada av förfarandet. Det saknas således förntsättningar att bifalla bolagets ansö­ kan. Överklagandet ska därför avslås. Eftersom en förlängd avtalsspärr gäller får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten av­ gjort målet (16 kap. 10 § LOU). Kerstin Widmark Sida 5 4134-10 E ut!li SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU görs till kammarrätten,