KAMMARRÅTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1 :3 Mål nr2867"16 KONKURRENSVERKEI' 20f7 -01- 2 6 Avd Dnr KSnr Aktbil DOM 2017"01-26 Meddelad i Jönköping KLAGANDE Migrationsverket Ombud: Advokat ToralfHällen ochjur.kand. Gustav Nittby Flood Herslow Holme Advokatbyrå AB Box 7615 103 94 Stockholm MOTPART Dalal'ius i Grängesberg AB, 556982"5663 Ombud: Advokat Mikael Sandy Appelli Advokater AB Box 1305 791 13 Falun ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE FörvaJtningsrätten i Linköpings dom den 16 september2016 i mål nr 4376"16, se bilaga A SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling KAMMARRÄTIENSAVGÖRANDE Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och avslår Dalarius i Grängesberg AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 200574 PostRd1·ess Box2203 550 02 Jönköping Besöl,snd1·ess Slottsgalan 5 Telefon Telefäx 036-15 68 00 (vx) 036-16 19 68 E-post: kammarrattenijonkoping@dom.se www.kammarrattenijonkoping.domstol.se Expcditlonstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Avdelning 1:3 YRKANDEN 2 Mål nr 2867-16 Migrntionsverket yrkar att kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och avslår bolagets ansökan om överprövning. Dalarius i Grängesberg AB (Dalarius) motsätter sig ändring av förvaltnings­ rättens dom. VAD PARTERNA ANFÖR A1igrationsverket Informationen som publicerats på mottagningens webbplats är felaktig. Sedan den 1 januari 2016 träffas inte läkare på mottagningen i Grängesberg. Det har bekräftats av företrädai·e :för landstinget. För att fiktivt prisavdrag enligt det aktuella utvärderingskriteriet ska erhållas, krävs det att anläggningen ligger i en tätort med en mottagning som utgör en fullständig primärvårdsenhet. Avgörande för om det förhållei· sig på det sättet är om mottagningen i Grängesberg utgör en sådan enhet. Det saknar betydelse att mottagningen är en del av Vårdcentral Ludvika­ Grängesberg och att mottagningen i Ludvika skulle kunna utgöra en vård­ central enligt förfrågningsunderlagets definition. Dalarius Det finns inte anledning att betvivla riktigheten i att landstinget anger att informationen på mottagningens webbplats ät· felaktig. Bolaget ifrågasätter dock hm· en rimligt informerad leverantör ska kunna förstå att landstingets egen information ä1· felaktig och hur Migrationsverket kunnat ha kännedom om det vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet. KAMMARRÅTTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1:3 DOM 3 Mål nr 2867-l6 Vidare saknar det betydelse om läkare träffas på mottagningen i Gränges­ berg eller inte. Det centrala är att det finns en vårdcentral i Grängesberg. Den heter Våt·dcentrnl Ludvika-Grängesberg och har mottagningskontor i Ludvika och Grängesberg. Företrädare för landstinget har bekräftat att man vid besök på mottagningen i Grängesberg besöker en vårdcentral. Migrationsverkets tolkning av förfrågningsunderlaget strider mot dess ordalydelse. SKÅLEN FÖR KAMMARRÅTTENS AVGÖRANDE Principen om öppenhet eller transparens innebär bl.a. att samtliga villkoi· och bestämmelser i förfrågningsunderlaget ska vara formulerade på ett klart, precist och entydigt sätt för att alla rimligt informerade och normalt om­ sorgsfulla anbudsgivare ska kunna förstå den exakta innebörden av dessa och tolka dem på samma sätt (se t.ex. EU-domstolens dom den 2 juni 2016 i mål C- 27/15, Pizza, punkt 36). Definitionen av vårdcentral i punkt 2.6 i förfrågningsunderlaget måste uppfattas som att läkare ska finnas tillgängliga för att det ska vara fråga om en vårdcentral. Eftersom det som prövas är om anläggningen ligger i en tätort med vårdcentrnl, måste det utvärderingskriteriet vidare uppfattas som att det är den mottagning som ligger i den aktuella tätorten som ska uppfylla definitionen av vå1·dcentral. Enligt kammanättens bedömning skulle alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare tolka fflr" frågningsunderlaget på detta sätt. Det är numera klarlagt att läkare sedan den I januari 2016 inte träffas på mottagningen i Grängesberg. Oavsett nät· Migrationsverket fått kännedom om det, uppfyller Dalarius således inte kriterierna för det fiktiva pris­ avdraget. Det faktum att informationen på landstingets webbplats varit felaktig innebät· inte att Migrationsverket brutit mot någon av de grnnd­ läggande upphandlingsprinciperna eller att det av någon annan anledning KAMMARRÄTTEN I JÖNKÖPING Avdclning 1:3 DOM 4 Mål nr 2867-16 skulle finnas skäl fot' ingripande. Daladus har inte heller åberopat någon annan omständighet som utgör grund for det. Övel'klagandet ska därför bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). �/#Ji!tlff, � �� Kammanättslagmannen Peder Liljeqvist (ot'dförande), kammal'l'ättsrådet Ola Holmen (l'eferent) och tf. kanunal'rättsassessorn Linda Funk hm· deltagit i avgörandet. f Föredragande: Kammarrättsfiskalen Albert Pettersson/, .f1- i.r �,.- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål m· 4376-16 I LINKÖPING 2016-09-16 Meddelad i Linköping SÖKANDE Dalarius i Grängesberg AB. 556982-5663 MU1'bo9 781 97 Borlänge Ombud: Mikael Sandy AppeJi Advokater AB Box 1305 791 13 Falun MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Nol'l'köping Bilas�a A 1 ·-· Ombud: Advokat Toralf Hällen och biträdande juristen Gustav Nittby Flood Herslow Holme Advokatbyrå AB Box 7615 103 94 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrättenbifalleransökat1ochbeslutat·attMigrationsverketsupp­ hand1ing Ramavtal Tillfälligt boende för asylsökande Dalarnas län (dnr 3.2.l-2016-41280). boendeform B, avtalstid tre åt', inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering gars vid vilken Dalarius i Grängesberg AB:s anbud såvitt avser anläggningen Brukshotellet i Gräng­ esberg tilldelas ett prisavdrag om 25 kr i enlighet med p. 13 .2 i förfråg­ ningsunderlaget. Dok.Id 262926 Postadress Box406 581 04 Linköping Beslil