LÄNSRÄTTENI DOM 2009-12-30 Meddelad i Växjö Mål nr 1596-09 E Rotel 2 Sida 1 (5) KRONOBERGS LÄN SÖKANDE 1. Växjö Elmontage AB, 556522-5983 Box 3176 350 43 Växjö I� � Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU) Landstinget Krnnoberg har genomfört en förenklad upphandling avseende Elentreprenaden, Akutkliniken etapp 2&3 (nr 32/2009). Den 22 december 2009 beslutade den upphandlande myndigheten att avseende elentreprena­ den anta det anbud som lämnats av Bravida Sverige AB. Vä�jö Elmontage AB ansöker om överprövning av landstingets upphand­ ling samt att länsrätten omedelbai1 beslutar att upphandlingen inte får av­ slutas innan något annat har beslutats. Växjö Elmontage yrkar i första hand att utvärderingen ska göras om och i andra hand att Växjö Elmontage ska tilldelas 5 poäng för "tilltänkt projektorganisation", varvid Växjö Elmonta­ ges anbud därmed ska antas. Vä�jö Elmontage anför i huvudsak följande. Landstinget har i upphandlingen givit tilldelningskriteriet anbudssum­ ma/pris en relativt hög vikt i utvärderingen av anbuden i förhållande till kriteriet "tänkt projektorganisation". Den praktiska tillämpningen av den utvärderingsmodell som Landstinget sedan har tillämpat i upphandlingen leder till att den relativa vikten hos kriteriet "tilltänkt projektorganisation" får en opropo11ionerligt stor betydelse i utvärderingen. Snedvridningen är DokJd 44410 Postadress Box42 351 03 Växjö 2. Elajo Elteknik AB, 556139-3884 Avdelning V�jö Hejaregatan 10 352 46 Växjö MOTPART Landstinget Kronoberg 351 88 Vä�jö SAKEN 2010 -01- 1 8 I! ; I Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: lansrattenikronoberg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1596-09 bl.a. möjlig eftersom poängen för tilldelningskriteriet "tilltänkt projektor­ ganisation" satts i heltal medan poängen för anbudssumma/pris satts i ett tal med en decimal. Detta medför att konkurrensen mellan anbudsgivama påverkas negativt eftersom ett lågt pris inte f'ar rättmätig inverkan på den totala poängsumman. För det fall länsrätten anser att modellen för poäng­ sättning är godtagbar gör Växjö Elmontage gällande att bolaget fått för låg poäng beträffande projektorganisation och att korrekt poängsättning hade lett till att Växjö Elmontages anbud skulle ha varit det ekonomiskt mest fördelaktiga. Växjö Elmontage anser att de uppfyller kraven enligt förfråg­ ningsunderlag för att erhålla betyg 5. Växjö Elmontage har angivet Lars­ Olof Danielsson som platschef och ledande montör, med CV visande lång­ varig och stor erfarenhet av arbeten i medicinska byggnader. Att detta ej skulle kunna vara samma person finns inte angivet någonstans i förfråg­ ningsunderlaget. Om det varit angivet så har de ett antal personer som har behörighet för dessa befattningar. Som komplett teleorganisation har de angivet 3 personer med tekniker för teleregistrering. I förfrågningsunderla­ get finns ej angivet hur stor teleorganisationen ska vara för betyg 5. Om det hade krävts 3, 5 eller flera telemontörer skulle.detta ha framgått klart och tydligt i förfrågningsunderlaget. Växjö Elmontage ifrågasätter vidare hur Landstinget bedömt Bravidas anbud. Landstingets förfarande, står i strid med de grundläggande EG-rättsliga principerna om förutsebarhet, transpa­ rens och likabehandling och därmed även med 1 kap. 9 § LOU. Ovan­ nämnda brister är av allvarlig art och har medför skada för Växjö Elmonta­ ge genom att bolaget har gått miste om ett kontrakt de rätteligen borde ha tilldelats. Elajo Elteknik AB ansöker om över-prövning av tilldelningsbeslutet och anför bl.a. följande. De ifrågasätter anbudsutvärderingen p.g.a. att hundra­ delar endast redovisats i totalsumman poäng. Ska det vara hundradelar som avgör utvärderingen måste den redovisas i alla delberäkningar. I projekt­ organisationsbedömningen blev de anmodade att redovisa sin teleorganisa­ tion. De ifrågasätter utvärderingen av detta då de ej ser det klart angivet. KRONOBERGS LÄN Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 1596-09 Vidare borde kunskapen om teleregistrering värderas i alla poängklasserna (1-5) p.g.a. vikten av teleinstallationema i projektet. De ifrågasätter även om förfrågningsunderlaget är utformat så att konkurrensutsättning kan ut­ värderas på ett o�jektivt sätt. Landstinget Kronoberg motsätter sig bifall till överprövningen och anför - beträffande Växjö Elmontages ansökn - bl.a. följande. I de administrativa föreskrifterna, förfrågningsunderlaget AFB.52, för elentreprenaden på akutkliniken anges att anbudets pris ska utgöra 80 procent av beslut för antagande av anbudet och anbudsgivarens projektorganisation ska utgöra 20 procent. Inkomna anbud har utvärderats enligt i anbudsförfrågan ställda kriterier, ref. AFB.52. Viktningen av pris, 80 procent är ställd mot lämnat anbudspris enligt en tydlig beskrivning och viktningen av projektorganisa­ tionen, 20 procent är likaledes ställd mot en tydlig beskrivning av kriterier. Landstinget har beträffande Växjö Elmontages anfört att betyg 4 och 5 anges som om att båda ska ha erfarenhet från Medicinska byggnader. I Växjö Elmontages fall är endast en person angiven för båda (jänsterna. Organisationen blir svagare då en person ska verka som ombud, platschef och ledande montör. Teleorganisationen med telemontörer (två angivna+ en tillfällig prqjektanställning) är �j komplett för denna storlek av uppdrag. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap I § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap 2 § LOU ska länsrätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan KRONOBERGS LÄN Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 1596-09 bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av Landstingets förfrågningsunderlag framgår att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till utvärderingskriteri­ ema pris (80 procent), och tänkt projektorganisation (20 procent). Vad gäller utvärderingskriteriet tänkt projektorganisation kommer inlämnade anbud att tilldelas ett betyg inom skalan 1-5 poäng efter hur väl de uppfyl­ ler Landstingets önskemål. I förfrågningsunderlaget beskrivs dessa önske­ mål närmare. Länsrätten, som tar upp målet till slutligt avgörande i sak, gör följande be­ dömning. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet kan göra att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. En upphandlande myndighet måste ges ett visst utry1mne vid bedömningen och utvärderingen av anbuden under förutsättning att detta sker på o�jekti­ va grunder inom ramen för förfrågningsunderlaget. Vidare bör kraven för att anse att ett upphandlingsförfarande strider mot de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten ställas relativt högt. Av Landstingets förfrågningsunderlag framgår vilka kriterier som hänsyn ska tas till vid utvärderingen och hur dessa ska viktas. Av förfrågningsun­ derlaget framgår för AFB.52 avseende tänkt projektorganisation för Elent­ reprenad (EE) att det för 5 poäng luävs platschef och ledande montör, båda med erfarenhet från el-entreprenader i Medicinska byggnader. Vardera med minst 7 års erfarenhet av sin tjänst. Förfrågningsunderlaget uppger i KRONOBERGS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 1596-09 KRONOBERGS LÄN denna del klart att fråga är om 2 personer. Förfrågningsunderlaget f'ar även i övrigt anses vara så klart och tydligt utformat att en leverantör kunnat avgöra vad Landstinget tillmäter betydelse vid upphandlingen och därige­ nom även skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraf­ tigt anbud. Det har inte framkommit annat än att utvärderingen av anbuden i det här fallet har gjorts inom ramen för förfrågningsunderlaget. Växjö Elmontage och Elajo Elteknik har inte visat att Landstinget därvid tagit ovidkommande hänsyn eller att förfarandet i något annat hänseende strider mot de krav som uppställs i LOU. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökningarna. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D) �u- �)Jl car1-ou n "L SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag, För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas, Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. 2. 3, 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga www.domstoLse Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer.