FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B SÖKANDE DOM 2011-03-07 Meddelad i Luleå Mål nr 384-1 lE D2 Sida 1 (5) Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Box 1536 972 35 Luleå MOTPART Haparanda kommun 953 31 Haparanda SAKEN KONKURRENSVERKET 20U -03- 1 5 I Dnr Doss Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Haparanda kommuns upphandling "Bärbara datorer 2" ska göras om. Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offen ug, --.r!�.. � .. '�, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd . �-, .fl..ktbil Dok.Id 13506 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 2 384-11 !LULEÅ 2011-03-07 Enhet B YRKANDEN M.M. Haparanda kommun har genom förenklat förfarande upphandlat "Bärbara datorer 2". Två anbud kom in. Enligt tilldelningsbeslut den 14 februari 2011 har kommunen beslutat att anta Grafisk IT-utveckling i Norrland AB:s anbud. Ricoh Sverige AB (Ricoh) var den andra anbudsgivaren. Ricoh har ansökt om överprövning och yrkat i första hand att upphandling­ en ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om, varvid 11,5'' MacBook Air 128GB och 13 "MacBook Air 128GB ska stå för 50 procent vardera. I andra hand har Ricoh yrkat att upphandlingen ska göras om. Som skäl för ansökan har Ricoh anfört bl.a. följande. Kommunen har inte uppgett i för­ frågningsunderlaget hur de två datormodellerna ska viktas. Denna viktning framkom först i tilldelningsbeslutet. I anbudshandlingarna framkommer enbart att "Omfattningen av anbudet uppskattas vara ca 40 st bärbara dato­ rer under 2011 och därefter efter behov under resterande avtalsperiod". Det framkommer ingenstans hur många av respektive modell som kommunen avser att införskaffa. Vidare framkommer det inte av förfrågningsunderla­ get vad marknadsvärdet ska vara alternativt hur det ska beräknas vid ett förvärv av datautrustning vid avtalstidens utgång (t.ex. genom att ange tio procent i restvärde). Det framkommer inte heller vad en reducerad må­ nadsavgift innebär. I förfrågningsunderlaget "Finansiering" anges endast att Haparanda kommun avser att leasa datautrustningen enligt förfrågan med en avtalstid på 48 månader. Efter avtalstidens utgång ska kommu­ nen/låntagarna erbjudas att återlämna utrustningen, förvärva utrustningen till gällande marknadsvärde eller förlängningsleasa hela eller delar av ut­ rustningen till reducerad månadsavgift, max 12 månader. Ricoh har i sitt anbud lagt ett marknadsvärde på O kr. Detta innebär att kommunen kom­ mer att äga datorerna efter hyrestidens slut. Detta borde tas i beaktande vid utvärderingen av anbuden enligt principen om lägsta pris. I Grafisk IT- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 384-11 !LULEÅ Enhet B 2011-03-07 utveckling i Norrland AB:s anbud framkommer det ingenstans vad som kommer att debiteras kommunen vid ett förvärv av dessa datorer. Kommunen har förelagts att yttra sig och anfört att den inte har någon in­ ställning utan överlämnar målet till förvaltningsrätten för avgörande. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest för­ delaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget Enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU ska vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans­ eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivi- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B DOM 2011-03-07 Sida4 384-11 tet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Enligt 16 kap. 5 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Principen om transparens innebär att upphandlingsprocessen ska känne­ tecknas av öppenhet och förutsebarhet. Förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Leverantörerna ska få sådan information att de i förväg känner till vad som gäller vid upphandlingen. Ricoh har anfört att det inte framgår av förfrågningsunderlaget hur de två datormodellerna ska viktas. I förfrågningsunderlaget punkt4.3 anges att anbudet ska innehålla erbju­ dande av 11,5" MacBook Air 128GB och 13"MacBook Air 128GB. Un­ der punkt4. I anges även att omfattningen av anbudet uppskattas vara cirka 40 st bärbara datorer under 2011 och därefter efter behov under resterande avtalsperiod. Vidare anges att antalet datorer är en uppskattning som inte Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 384-11 2011-03-07 ska ses som absoluta tal, inte kan garanteras utan ska ses som exempel samt inte är förpliktande. Av anbudssammanställningen framgår att kommunen vid utvärderingen har räknat med att 15 procent av 40 datorer kommer att vara i 11,5'' Mac­ Book Air 128GB samt att resterande del, 85 procent, kommer att vara 13"MacBook Air 128GB. Det framgår vidare att nämnda procentsatser kommer från en behovsinventering som kommunen gjort. Kommunen sy­ nes således i förväg ha känt till, i vart fall på ett ungefär, hur många av respektive modell som skulle komma att avropas. Förvaltningsrätten delar Ricohs uppfattning att detta är något som anbudsgivarna borde ha fått in­ formation om. Med hänsyn härtill, och då kommunen inte på något sätt har invänt mot vad Ricoh anfört, finner förvaltningsrätten att Ricoh visat att kommunen brutit mot 1 kap. 9 § LOU, principen om transparens, genom att inte i förfrågningsunderlaget ange resultatet av behovsinventeringen. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed redan av denna anled­ ning. Eftersom felet rör upphandlingens konkurrensuppsökande skede är det inte möjligt att rätta upphandlingen på sätt Ricoh yrkat utan den måste göras om. Vid denna utgång prövar förvaltningsrätten inte vad Ricoh anfört i övrigt. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C) I LU LEÅ Enhet B �(t/PJ[ Eva Besehn SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnutruner samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nutruner. ct:)0 0N www.domstoLse