1. DEC, 2c·c '0:33 L,il�SRATTrn FÖRVALTNlNGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 EVTSvenskaAB,556690-2507 Östen Johanssons gata 26 441 30 Alingsås Ombud: Advokat Raynar Persson Raynar Petsson Advokatbyrå AB Södra Ringgatan 6 441 30 Alingsås GS Spårvagn AB, 556772-3902 Box424 401 26 Göteborg Överprövning enligt lagen (2007: 1092) om upphandling inom o:tnradena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen av videosystem för spårvag­ nar) dnr 33351 ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 2 juli 2010 upphör härmed att gälla. SÖKANDE MOTPART SAKEN DOM 2010-12-01 Meddelad i Göteborg Sida l (24) NR. 1813 Mål nr 13746"10 E Enhet 1:2 2010 12- 0 1 S. 2/26 Dok.Id 48770 Posta'dress Box:53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegata.n 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 • 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se '.Expeditionstid måndag- fredag 09�00-15:00 1. DEC. 2010 10: 33 LANSRA EN FÖRVALTNlNGSRÄTTEN lGÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND GS Spårvagn AB (GS Spårvagn) har genomfört en upphandling avseende videosystem för spårvagnar, dnr 3335. I meddelande om tllldelningsbeslut den 22 juni 2010 framgår att GS Spårvagn har beslutat tilldela AB Gothia Kameraövervakning (Gothia) upphandlingskontraktet. Förvaltningsrätte11 har den 2 juli 2010 förotdnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. EVTSvenskaA.B EVT Svenska AB (EVT eller bolaget) yrkar, så.som bolaget slutligen be­ stämt sin talan, i första hand att rättelse sker på så sätt att utvärderhtgen görs om utan beaktande av Gothias, Actia Nordic AB:s (Actia) och Skans­ k.a AB:s (Skanska) anbud samt att bolaget genom ändring av utvärderingen tilldelas upphandlingen. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. GS Spårvagn har vid sin bedöm� ning brutit mot de grundläggande principerna i LUF. Detta har medfört att EVT lidit eller kan komma att lida skada. 1. GS SpårvagnAB:s -eoängutvätdet'ing Vid tilldelningsbeslutet erhöll Gotbia högst poäng med 96 poäng och där­ efter kom Actia med 95 poäng följt av Skanska, Niscaya och VSN:s anbud med 70 poäng, varefter följde EVT med 69 poäng. 1.1 När det gäller skall-kraven finns det inte någon redovisning av om samtliga tio anbud har uppfyllt dessa eller inte, vilket strider mot hur an­ budsprövningen ska gå till enligt förfrågningsuudedaget (FFU) och LUF. Underlåten uppfyllelse av dessa är dock diskvalificerande inför poängut" 0 3 /2, ,J, !0 Sida2 13746--10 DOM ' DEC "(''(' 'I' ft4 3. a/26 Sida3 LM!S RAT TEI� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning l NR. 1313 DOM 13746-10 värderingen (2.7 FFU). Undedåten tillämpning av skall-krav som ställts i förfrågningsunderlaget utgör otillåtet ändrade förutsättningar som strider mot LUF. Förstasidan av utvärderingstabellenha.ndlar endast om kraven på leverantören. Där behandlas över huvudtaget inte skall-kraven avseende uppdraget eller upphandlingsföremälet. 1.2 När det gäller avsnittet poängutvärdering avseende Teknisk lösning/­ Kvalitet/Option har det gjorts en poängutvärdering av optioner. Där anges redan i rubriken att denna del i utvärderingen avser optionerna enligt p 6.1., 6.3, 6.4 samt 6.5 och har en b etydelse av maximalt 2. poäng. Om samtliga optioner finns redovisade i anbudet erhålls 2 poäng. I underlaget anges att det finns fem optioner, dvs. 6.1 - 6.5 (bil. 1, p 6). Det framgår redan av rubriken att förekomst/ickeförekomst av option i anbuden inte ens har medtagits vid denna bedömning. Detta strider mot hur anbudsprövningen skulle gå till och utvärderingen har därför blivit ofullständig och medfört felaktigheter. 1.3 Inspelning ska kunna ske när vagnen är avaktiverad och avstängd (bil, 1 ) p 6.2). GS Spårvagn har anfört att detta inte är möjligt. EVT anser att kravet avseende inspelning när vagnen är avaktiverad är realiserbart. I bolagets anbud anges att detta är möjligt både genom tidsföxdröjning eller via t.ex. rörelsedetektor (följer av bolagets anbud p 4.3). Det var således felaktigt att inte medta denna punkt vid utvärderingen. Gothia, som klar­ gjorde i sitt anbud att det inte kunde tillhandahålla denna option, borde dänned inte ha erhållit 2 poäng. Poängsättningen i denna del är dessutom felaktig när uppfyllande av alla fem optionerna ger 2 poäng1 medan det saknat betydelse om en eller fyra optioner är uppfyllda för erhållande av 1 poäng. Korrekt poängfördelning hade varit 1 poäng pe:r uppfylld option. Oavsett vilket så har poängsättningen inneburit att Gothias anbud särbe- bl'lndlats och gyn_nats gen.om utesbJ(t)ingen av denna punkt. :,,L;;J:.J 1. DEC. 2010 10: 34 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 1 .4 Vad gäller poängutvärderingen beträffande Garaitti/Leveranstid/­ Leverantörenstekniskaförrn.ägaföreliggerocksåfelaktigheter.Härhar EVT erhållit O poäng beträffande serlefelsgaranti. I underlaget anges som ett skall-krav att garantin ska vara24 månader samt som en upplysning att det kommer ingå en seriefelsgaranti i det slutliga avtalet med visst närmare där citerat i11nehåll i denna ldausul (5.4 FFU). Innebörden härav är att se­ riefelsgarantin ingår i det avtal som anbudet avser såvida det inte uttryckli­ gen undantagits i anbudet. Av bolagets anbud framgår att 24 månaders garanti lämnas och att det inte gjorts något undantag fö:r seriefelsgarantL Detta innebfu' att bolaget rätteligen borde ha fått en poäng. 1.5 IGothiasochActiasanbudangesingengarantiutfästelse.Betydelsen härav är att varken Gothia eller Actia borde ha fått någon seriefelsgara.nti­ poäng och inte heller de 4 poäng som tilldelats avseende garanti. Dessutom anges det i bolagets anbud följande, ,ivi har tagit fram ett system som upp­ fyller de krav som ställts i förfrågningsunderlag, diarie nr 3335 samt ger ytterligare möjlighete,: for utveckling och funktioner som inte finns med i förfrågningsunde:daget.i�. ·Denna lydelse är precis lika upplysande som t.ex, den lydelse vilken Gothla ficlc pofulg för, ,,Anbudet gäller enligt förfråg� ningsunderlag". Enligt lil