KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbil ,., ....._,�,., ,- ... &...-•'- ' �- -- KAMMARRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Avdelning 05. KLAGANDE SKL Kommentus Inköpscentral AB, 556819-4798 MOTPART Arbetsskydd Express Int. AB, 556873-6952 Ombud: Sten Lövrup och Andre Prentell ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 12 mars 2018 i mål nr 25238-17, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten bifaller överklagandet och upphäver förvaltningsrättens dom. 2018-09-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 3308-18 1 ,,....r1 Dok.Id 438002 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se ,vww.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Avdelning 05. YRKANDEN M.M. 2 SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKI) yrkar att kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och avslår Arbetsskydd Express Int. AB, AE:s, ansökan om överprövning samt för fram bl.a. följande. Förvaltningsrättens bedömning beror på att rätten missförstått utvärderingsmodellen och bruttoprisernas funktion i upphandlingen. Förvaltningsrätten har även bedömt att syftet med SKI:s krav på verkliga priser är att undvika onormalt låga priser. Denna bedömning bygger på felaktiga antaganden och slutsatser om syftet bakom SKI:s agerande och kravställning. Förvaltningsrätten har inte förstått utvärderingsmodellen i upphandlingen och har baserat sin bedömning på en föreställning om att de ifrågasatta bruttopriserna för produkterna i det specificerade sortimentet skulle komma att utgöra faktiska priser under ramavtalstiden. Upphandlingen omfattar två sortiment. Ett specificerat sortiment och ett övrigt sortiment. Det specificerade sortimentet omfattar produkter som kravställts i detalj gällande exempelvis materialsammansättning och funktionskrav. Dessa produkter beräknas täcka 80 procent av de avropsberättigade myndigheternas behov av yrkeskläder och skor. De varor som ingår i det övriga sortimentet är inte kravställda på samma sätt som i det specificerade sortimentet. Det övriga sortimentet består i stället av varor som har samma benämning som de varor som anges i prisbilagan. Syftet med det övriga sortimentet är att komma åt sådana undantagssituationer då till exempel verksamheten hos en upphandlande myndighet förändras på ett sätt som inte kunnat förutses eller att sällan förekommande arbetsuppgifter ställer särskilda krav på de kläder som används. Det förekommer också fall då enskilda medarbetare har behov som gör att produkterna i det specificerade sortimentet inte kan användas. Mål nr 3308-18 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 05. DOM 3 För det specificerade sortimentet har anbudsgivarna fått lämna sina mest konkurrenskraftiga priser, dvs. vilka priser de vill. Dessa benämns "nettopriser". I utvärderingen utgör summan av nettopriserna den absolut största delen av anbudens utvärderingspris. Det finns därför ett starkt incitament för anbudgivarna att lämna pressade priser för dessa frekvent köpta varor. Eftersom det övriga sortimentet inte är specificerat är det inte möjligt att utvärdera detta på produktnivå. SKI upphandlar därför inte specifika produktpriser på detta sortiment utan en generell rabatt som vid avrop ska dras från leverantörens ordinarie pris för produkterna. I praktiken utvärderas det övriga sortimentet på följande sätt. Alla anbudsgivare bifogar till sina anbud en "bruttoprislista". Denna ska innehålla anbudsgivarens ordinarie priser för det övriga sortimentet, dvs. leverantörens sortiment av varor med samma benämning som de i det specificerade sortimentet. Listan ska alltså innehålla även andra hantverksbyxor än de som erbjuds inom det specificerade sortimentet. I själva prisbilagan ska anbudsgivarna för produkterna i det specificerade sortimentet ange dels nettopriset, dels det ordinarie priset, bruttopriset, för erbjudna produkter. Nettopriset får inte vara högre än bruttopriset. Därtill ska anbudsgivaren ange en generell rabattsats för övrigt sortiment. Nettopriset är det pris som faktiskt ska betalas för produkterna i det specificerade sortimentet. Bruttopriset och rabatten används endast för att utvärdera övrigt sortiment, dvs. vilken prisbild som kan förväntas vid köp av produkter från övrigt sortiment. Det säger sig självt att en anbudsgivare som vill vinna fördelar i upphandlingen kan ange fiktiva lägre bruttopriser för de artiklar som omfattas av det specificerade sortimentet. En fara med utvärderingsmodellen är således att anbudsgivare anger bruttopriser för produkterna i det specificerade sortimentet som inte är företagets ordinarie priser. För övriga produkter i bruttoprislistan saknas incitament för att lämna felaktigt låga priser, då de inte utvärderas. Syftet med kravet på Mål nr 3308-18 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 05. DOM 4 "verkliga priser" är därmed att säkerställa att utvärderingen är likabehandlande och sker utifrån en rättvisande bild av leverantörernas priser för övrigt sotiiment. Om felaktiga lägre priser anges som bruttopriser blir kopplingen mellan utvärderingssumman för "bruttopris minus rabatt" och vad som kan bli aktuellt att betala under avtalstiden lägre. Eftersom de felaktiga uppgifterna om bruttopriser inte avser priser som kan komma att tillämpas under avtalstiden så handlar det inte om onormalt låga priser utan helt enkelt om felaktig information. Det är nettopriserna som ska tillämpas. Det bör även nämnas att om priserna hade angetts för höga hade det på samma sätt inneburit att anbudet skulle förkastas. Incitament att lämna höga bruttopriser för det specificerade sortimentet saknas dock. Risk att för höga bruttopriser anges finns dock för de produkter i bruttoprislistan som inte ingår i det specificerade sortimentet. Arbetsskydd Express Int. AB (AE) har inte svarat på överklagandet. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om 12 kap. 3 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska tillämpas vid utvärderingen av AE:s anbud. I 1 kap. 9 § LOU anges allmänna principer för offentlig upphandling, bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Enligt 12 kap. 3 § första stycket LOU får en upphandlande myndighet förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Myndigheten får dock förkasta anbudet först sedan den skriftligen begärt en förklaring från anbudsgivaren till det låga anbudet och inte fått ett tillfredsställande svar. Mål nr 3308-18 KAMMARRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Avdelning 05. Kammarrättens bedömning 5 SKI har i upphandlingen använt sig av en utvärderingsmodell som haft som utgångspunkt att anbudsgivare ska ange netto- och bruttopriser för produkterna i sitt specificerade sortiment, bifoga en bruttoprislista för det övriga sortimentet samt ange en generell rabattsats som ska tillämpas vid köp från det övriga sortimentet. Utifrån lämnade priser har en anbudssumma tagits fram för utvärdering av anbuden. Anbudsgivarna är efter vunnen upphandling inte bundna av de lämnade bruttopriserna. De utgör inte avtalsinnehåll, utan ska användas i utvärderingsmodellen för att få en korrekt prisbild av anbudsgivarens priser i det övriga sortimentet. SKI har i denna del i 2.11.1 tredje stycket i förfrågningsunderlagen angett att angivet bruttopris ska vara anbudsgivarens verkliga priser och att bruttopriset inte ska vara framtaget för upphandlingen. Det framgår av handlingarna att vid avrop från ramavtalet är det nettopriset som är det pris som de avropsberättigade myndigheterna ska betala. Bestämmelsen i 12 kap. 3 § LOU avser att förebygga att myndigheter ingår kontrakt när det finns en inte obetydlig risk för att leverantören inte kommer att utföra arbetet - eller delar av det - i enlighet med kontraktet (se HFD 2016 ref. 3 I). Bestämmelsen utgör även en skyddsregel för anbudsgivare och tar sikte på att ett anbud inte får förkastas på grund av att det är onormalt lågt utan att anbudsgivaren har fått chansen att först lämna en förklaring. Syftet med kravet i 2.11.1 tredje stycket i förfrågningsunderlaget har inte varit att förkasta anbud från anbudsgivare som inte kommer att leverera i enlighet med kontrakt, utan att identifiera anbudsgivare som inte har lämnat sina verkliga bruttopriser i anbudet och som därmed kan antas gömma högre priser i sin bruttoprislista avseende det övriga sortimentet. Mål nr 3308-18 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 05. DOM 6 Mot bakgrund av det ovan anförda och då de lämnade bruttopriserna inte kan anses utgöra ett pris i den meningen som avses i 12 kap. 3 § LOU har SKI inte varit skyldig att tillämpa den bestämmelsen när den uteslöt AE:s anbud. Kammarrätten har därefter att ta ställning till om det uppställda kravet i 2.11.1 tredje stycket i förfrågningsunderlaget strider mot de allmänna principerna i 1 kap. 9 § LOU och, om så inte är fallet, om AE:s lämnade bruttopriser inte har varit deras verkliga. Högsta förvaltningsdomstolen har i RÅ 2002 ref. 50 uttalat att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Ett förfrågningsunderlag ska dock vara så klart och tydligt utformat att en anbudsgivare på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat. En upphandlande myndighet har emellertid stor frihet att utforma utvärderingsmodeller och att utvärdera anbuden (se RÅ 2010 ref. 78). Först när det klart kan konstateras att en upphandlande myndighets bedömningar gjorts i strid med förfrågningsunderlaget eller i strid med principerna i 1 kap. 9 § LOU finns skäl att ingripa. Det aktuella ska-kravet i förfrågningsunderlaget har en adekvat koppling till ändamålet med upphandlingen, dvs. att identifiera de anbud som innehåller de lägsta priserna. Kravet kan inte i sig anses opropo1tionerligt. Att SKI i förfrågningsunderlaget inte angett hur den kan komma att verifiera anbudsgivarens priser strider enligt kammarrättens mening inte mot principerna i 1 kap. 9 § LOU. Mål nr 3308-18 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 05. DOM 7 Av utredningen framgår att det i AE:s anbud finns stora skillnader mellan lämnade bruttopriser i det specificerade sortimentet och i det övriga sortimentet som AE inte har lämnat tillfredsställande förklaringar till. SKI har därför haft rätt att förkasta AE:s anbud. Sammanfattningsvis anser kammarrätten att det saknas skäl för att ingripa mot upphandlingen i aktuella delar enligt LOU. Överklagandet ska därför bifallas och förvaltningsrättens dom upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). Mål nr 3308- 18 Annica Lindblom lagman ordförande Eva Hammar kammarrättsråd Gunilla Berendt kammarrättsråd referent /Bodil Fransen föredragande jurist Dok.Id 941729 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-03-12 •.