BESLUT 2010-09-06 Meddelat i Linköping Dannebackens Städ AB, 556606-2252 Box 241 462 23 Vänersborg Ombud: Jur.kand. Magnus Dahlbäck c/o Juristfirma Rosenius & Dahlbäck HB Olofsgatan 18 111 36 Stockholm MOTPART Kriminalvården 601 80 Norrköping SAKEN Sida 1 (4) FÖRVALTNINGSRÄTTEN Mål nr 7531-10 Rotel 2 I LINKÖPING SÖKANDE Överprövning enligt lagen (2007:1091)om offentlig upphandling, (LOU); nu fråga om interimistiskt yrkande FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rätten beslutar att Kriminalvårdens upphandling Miljöanpassad lokalvård Kriminalvården i Göteborg, dnr 2010-010591 inte får avslutas. Beslutet gäller omedelbart och till dess att rätten förordnar annat i målet. Dok.Id 21023 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Telefon 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDE M.M. BESLUT Sida 2 7531-10 Kriminalvården genomför en upphandling av Miljöanpassad lokalvård Kriminalvården i Göteborg, dnr 2010-010591. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling och anbud ska vara myndigheten tillhanda se­ nast den 10 september 2010. Dannebackens Städ AB (nedan bolaget) ansöker om överprövning och yr­ kar att upphandlingen omedelbart avbryts och görs om. Skall-kravet i punkten 3.6 i förfrågningsunderlaget ska tas bort. Bolaget anför bl a föl­ jande. I förfrågningsunderlaget anges i bilaga 3 punkt 3.6, sid 7 ett skall­ krav om anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet enligt följande. "Till styrkande av förmåga och kapacitet att tillhandahålla efterfrågad tjänst skall anbudsgivaren med aktuell arbetsledare haft minst 3 uppdrag de 2 senaste åren gällande städning i offentlig miljö med en storlek om minst 20 000 kvm där uppdraget varit delat på minst 3 olika städområden i olika lokaler." Kriminalvården har sedan förtydligat kravet den 17 augusti 2010 enligt följande. "Till styrkande av förmåga och kapacitet att tillhandahålla efterfrågad tjänst skall anbudsgivaren med aktuell arbetsledare haft minst 3 uppdrag de 2 senaste åren där vardera uppdrag har omfattat minst 20 000 kvm städning i offentlig miljö. Vardera uppdrag skall dessutom varit upp­ delat på minst 3 olika städområden i olika lokaler. Med olika lokaler menas att de är lokaliserade på skilda adresser såsom i denna upphandling". - Berörd upphandling omfattar drygt 17 000 kvm. Det är således fråga om ett stort uppdrag. Skall-kravet som ställs är orimligt i förhållande till upp­ handlingen. Varje krav i en anbudsförfrågan skall vara rimligt avvägt i förhållande till det eftersträvade målet med kravet. Målet i detta fall bör vara att tillse att den anbudsgivare och dess arbetsledare man väljer har erfarenhet av stora uppdrag. Detta kan ske på flera andra sätt än genom ställt skall-krav. Genom kriminalvårdens skall-krav utesluts de flesta av marknadens aktörer från att delta i upphandlingen. Därtill utesluts samtliga FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 3 7531-10 nya aktörer samt aktörer som har nyanställd arbetsledare och som :fatt sin erfarenhet hos annat bolag. Förutom storleken är det fråga om ett ordinärt uppdrag. - Med hänsyn till att det är ett ordinärt uppdrag på ordinära vill­ kor är ett stort antal aktörer i Sverige kapabla att hantera detta uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Aktuellt skall-krav med krav på erfarenhet av 3 uppdrag x 20 000 kvm uppdelat i skilda lokaler, exkluderar de flesta. Beak­ tas bör att den som är leverantör idag ej skulle kvalificera sig då upphand­ lingen är på drygt 17 000 kvm. Kravet är oproportionerligt och onödigt för att uppnå syftet att erhålla en erfaren aktör som klarar av att hantera ett stort uppdrag i skilda lokaler. Bolaget åberopar Städinstruktion och avtal. Kriminalvården har ännu inte beretts tillfälle att yttra sig. SKÄLEN FÖR RÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den :far avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten :far ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Ett interimistiskt förordnande enligt LOU är, med beaktande av den så kal­ lade tiodagarsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en över­ prövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig så­ ledes i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutgiltiga utgången i målet har fö­ regått beslutet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet Gfr RÅ 2005 ref. 17). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT Sida 4 7531-10 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Allmänna krav för att omedelbart besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Sådant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skul­ le medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rätten slutligt prövar målet eller annat förordnas. HUR MAN ÖVE AGAR, se bilaga 1 (DV 3109 ld) \j�{1/GH1l1 ;f'.{1,{{!lJ Tommy Svensso� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvalmingstättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten iJönköpmg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. ÖVe:cldagandet ska ha kommit in till förvalt­ mngsrätten inom tre veckor fi:fu:t den. dag då klaganden. fick del av beslutet Tiden för över­ klagandet för offentlig part .räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen. fö.r överklagandet fofalJer på lördag, söndag eller helgdag, midsommar.afton, ju1afton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kopmi.er in nästa vaxdag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammar6tten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karomarräti:en. lin::inar p:rövningstill­ ståud om det är av vikt för ledning av :rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltnings.rätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillst.ånd inte meddelas står för­ valtnings.rättens beslut fast Det är dfu:för vik­ tigt attdet klart och tydligt fumgår av överkla­ g andet till kan:u:nru:rätten varför m an anser att prövmngstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefon:n.ummer till 21:bets­ platsen o':=h eventuell annan plats dru: kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas öm dessa uppgifte.t inte tidigare uppgetts i må­ let. Om. någon person- eller adressuppg:ift änru:as är det v:ikrigt att aumäl:an srnst göts till bmrnarrätte. n, 2. det beslut som öve.rk:lagas med uppgift om förviltuingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslute� 3. deskälsomklaganden:angertillstödför begiran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltuingsrii.ttens beslut som klaganden. vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara un.de.ttecknad av klaganden eller hans ombud Adressen till rorvaltningsrät­ ten fuungår av beslutet Om. klaganden anlitar ombud ska denne sända in � i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurru:ne.t Bilaga coc:, . www.d0mstol.se