FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LIN K ÖPING 2017-03-07 Mål nr 8643-16 KONKURRENSVERKEI' SÖKANDE Ombud: Advokat Erik Olsson och jurist Emma Jarkell Advokatfirman Kahn Pedersen Box 16119 103 23 Stockholm SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Ansökan avslås. Avd 1 Meddelad i Linköping Profilservice Nordic AB, 556815-9072 Gillbergagatan 40 582 73 Linköping MOTPAR T Tekniska Verken i Linköping AB, 556004-9727 - 2:I7 -03'· 0 7 Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 277793 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 1140 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Tekniska Verken i Linköping AB (Tekniska Verken) genomför upphand­ lingen Profilprodukter & Presentartiklar (dnr 16/77) genom förenklat förfa­ rande enligt LUF. Av tilldelningsbeslut den 13 december 2016 framgår att fyra leverantörer har lämnat anbud, Profilservice Nordic AB (Bolaget), Pro­ filpartner Swärdh & Björk AB (Profilpartner), Ragnarsson & Kindberg Re­ klam i Örebro AB (Ragnarsson) och Seombris Marketing AB (Seombris). Profilpartner har tilldelats kontraktet. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar därvid att upphandlingen ska göras om. Tekniska Verken yrkar att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Förfrågningsunderlaget är inte är tillräckligt tydligt formulerat. Det är svårt för anbudsgivare att veta vad som är ett relevant storleksspann och hur många storlekar som avgör. Oavsett vilka mått en tillverkares storlek inne­ fattar ställs i 4.1.6 förfrågningsunderlaget krav på fem respektive sex storle­ kar. Förfrågningsunderlaget brister även i tydlighet för det fall kravet avseende "fairtrade" ska tolkas på annat vis än att produkten ska innehålla fairtrade­ certifierad bomull. Övriga anbudsgivare förutom Seombris har uppfattat att materialet ska vara fairtrade. Att tillverka sådant material är dyrare. Genom det otydliga kravet på fairtrade är leverantörernas förutsättningar att lämna anbud olika. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING Bolagets anbud förkastades pga. att det innehöll en tom prisbilaga, vilket var ett uppenbart misstag som inte kommer att upprepas. De övriga tre anbuden uppfyller emellertid inte heller kraven i upphandlingen och borde därför också ha förkastats. Profilpartners anbud omfattar två produkter, "finstickad bomullströja dam" och "bomullströja dam", som inte finns i storleken XS. Storleken XXXL finns heller inte, vilket annars skulle kunna innebära en annan fördelning av storlekar. Vidare finns produkterna "bomullströja dam" och "bomullströja herr" inte i det antal färger som efterfrågas. Därmed är kravet i 4.1.6 för­ frågningsunderlaget inte är uppfyllt. Även Ragnarssons och Seombris anbud innehåller flera brister på produkt­ nivå som är att hänföra till kraven avseende storlek, färg, material och fair­ trade. Vidare brister Ragnarssons och Seombris anbud avseende produktin­ formation respektive anbudsspråk. Tekniska Verken har brutit mot LUF genom godta de övriga anbuden. Bo­ laget har goda möjligheter att tilldelas kontraktet om upphandlingen görs om, eftersom Bolaget lämnat ett fördelaktigt anbud med lågt pris. Bolaget har därmed lidit skada. Tekniska Verken Bolaget har inte lämnat ett fullständigt anbud, eftersom anbudsspecifikat­ ionen inte var ifylld. Övriga anbud har bedömts uppfylla de obligatoriska kraven i upphandlingen och gått vidare till utvärdering. Tekniska Verken har i 4.1.6 förfrågningsunderlaget ställt krav på anbudsgi­ vare att offerera ett relevant spann av storleksutföranden och därvid utgått från en storleksskala som saknar fastställd definition. Tolkningen av måtten 3 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING varierar mellan länder och klädtillverkare. Storleken XS saknar exakt bety­ delse, förutom att den typiskt sett är en mindre storlek i förhållande till andra plagg av samma tillverkare. Begreppet "eller likvärdigt" syftar till att säkerställa att kravet i fråga inte tolkas för snävt och att Tekniska Verken får en relevant spännvidd av olika storlekar, snarare än att storlekarna offereras just i termerna XS eller XXL. Något krav på ett visst antal offererade stor­ leksutföranden går inte att utläsa av förfrågningsunderlaget. Om en anbuds­ givare har offererat damstorleken S som minsta storlek på en skala bestå­ ende av fem olika storleksutföranden, har anbudsgivaren bedömts visa att kravet uppfylls. Något krav på fairtrade-certifiering eller vad Bolaget kallar fairtrade­ material har inte ställts. Genom att inte läsa in någon ytterligare betydelse av begreppet fairtrade vid anbudsgranskningen har Tekniska Verken upprätt­ hållit likabehandlingsprincipen. Det bestrids att anbudsgivarna tolkat kravet på olika sätt eller haft olika förutsättningar att utforma anbud. I Anbudsspecifikation anges färgen på de plagg som Bolaget tar upp i ansö­ kan. För dessa plagg gäller inte kravet på fyra olika färger. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagrum Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med­ fört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LUF). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING Förfrågningsunderlaget I kravspecifikationen och dokumentet Anbudsspecifikation anges bl.a. föl­ jande. 4.1.6 Krav på kläder Offererade plagg ska finnas i herrstorlek S-XXL eller likvärdigt och dam­ storlek XS-XXL eller likvärdigt och vara märkta med storlek, material och tvättråd. Plaggen ska ha god passform och finnas i minst fyra olika vanligt förekommande färger om inget annat anges i Bilaga Anbudspecifikation. Anbudsspecifikation, Profilkläder Artikel Specifikation 5 Bomullströja, herr Finstickad bomullströja i bra kvali- tet. Svart. Broderad logga. Bomullströja, dam Finstickad bomullströja i bra kvali- tet. Svart. Broderad logga. Pike, herr Piketröja, svart. Fairtrade. Pike, dam Piketröja, svart. Fairtrade. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt att Bolaget har lämnat ett ofullständigt anbud och att Tek­ niska Verken därför haft fog för att förkasta det. Bolaget åberopar till grund för ansökan om överprövning att förfrågningsunderlaget är otydligt utformat och att Tekniska Verken har brutit mot LUF genom att inte förkasta även de övriga anbuden i upphandlingen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING Förfrågningsunderlagets utformning Förvaltningsrätten bedömer att förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt utformat för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska kunna förstå de i målet aktuella obligatoriska kraven. Att storlek anges i form av ett spann med tillägget "eller likvärdigt" och att begreppet "Fair­ trade" inte närmare har definierats innebär inte att förfrågningsunderlagets utformning strider mot LUF. Vidare anser förvaltningsrätten att Bolaget inte heller förmått visa att vad som åberopats i denna del har medfört någon skada för Bolaget i den mening som avses i 16 kap. 6 § LUF, eftersom det inte framkommit att de påstådda bristerna påverkat Bolagets möjligheter att lämna ett fullständigt anbud eller att tilldelas kontraktet. övriga anbuds kravuppfyllelse Om en leverantörs anbud rätteligen har förkastats, kan leverantören ändå ha lidit eller komma att lida skada om de övriga anbuden också borde ha för­ kastats Gfr t.ex. Kammarrätten i Stockholms dom den 13 oktober 2015 i mål nr 6420-15). Enligt Bolaget uppfyller varken Profilpartner, som tilldelas kontraktet, eller de övriga anbudsgivama Ragnarsson och Seombris de obligatoriska kraven i upphandlingen. Förvaltningsrätten finner dock med beaktande av vad som anges i krav- och anbudsspecifikationema att Profilpartners produkter över­ ensstämmer med de färger som efterfrågas. Med hänsyn till att begreppet likvärdigt används och att storlekskravet är angett i form av ett spann, anser förvaltningsrätten vidare att Profilpartners produkter även får anses uppfylla kravet avseende storlek. Vad Bolaget har åberopat i denna del visar därmed inte att Tekniska Verken brutit mot LUF genom att kvalificera och tilldela Profilpartner kontraktet. Vid denna bedömning saknas med hänsyn till för- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8643-16 I LINKÖPING utsättningarna för skaderekvisitets uppfyllelse anledning att även pröva de påstådda bristerna i övriga anbud. Sammanfattning Grund ingripande enligt 16 kap. 6 § LUF har inte framkommit. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Tomas Kjellgren Rådman Föredragande: Carl Hultsberg ·It.1li:1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga -1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3.