LÄNSRÄTTEN I DOM UPPSALA LÄN 2009-03-18 Meddelad i Sida 1 (5) ., r-�I Uppsala Mål nr 2474-08 E SÖKANDE . 2009 -03- 1 9 li Landstingets i Uppsala län upphandling avseende köp av temperaturöver­ valmingssystem, tilldelningsbeslut den 17 december 2008 Dnr UPPH2008-0044 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ICU Scandinavia AB, 556621-7252 Gribbylundsvägen 15 187 62 Täby MOTPART Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten Box 602 751 25 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ICU Scandinavia AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 42373 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 7.3 43 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:25 LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN SKÄL ), 1. anbud på köp av temperaturövervakningssystem, dnr UPPH2008-0044. Upphåndlingen genomfördes i form av en öppen upphandling. ICU Scandinavia AB (ICU) ansöker den 29 december 2008 hos länsrätten om överprövning av upphandlingen. Som grund för begäran om överpröv­ ning anför ICU att felaktigheter har begåtts i landstingets beräkning av pris och poängutvärdering. Vad avser poängutvärderingen kan ICU inte förstå den låga poäng som de tilldelats för autoupdate säkerhetspatching. Att det­ ta bör-hav ska resultera i noll poäng för Boomerang anser ICU vara oer­ hört missvisande. Vidare anför ICU att landstinget inte har tagit hänsyn till dess erfarenhet på marknaden. ICU frågar sig om landstinget vid genomfö­ randet av upphandlingen överhuvudtaget tagit hänsyn till aspekter som service, support, tillgänglighet, förmågan att vidareutveckla programmet, ekonomiskt stabilitet osv. Landstinget anför i yttrande den 16 januari 2009 att de har beslutat avbryta upphandlingen. Landstinget har vid förnyad prövning av inkomna anbud funnit att förfrågningsunderlaget har sådana brister att det inte är möjligt för landstinget att göra en rättvis utvärdering av anbuden. Inkomna anbud är inte jämförbara om inte landstinget gör vissa antaganden som inte finns angivna i förfrågningsunderlagets utvärderingskriterier. Anbudsgivare kan således komma att lida skada om upphandlingen fullföljs. En ny upphand­ ling kommer att påbörjas omgående. ICU anför den 16 februari 2009 att ICU godtar att landstinget har avbrutit upphandlingen samt att den görs om. DOM Sida 2 2474-08 E 2009-03-18 J.,,if!Rdstinget i Uppsala län (landstinget) inbjöd den 1 juli 2008 till att lämna LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN DOM 2009-03-18 Sida 3 2474-08 E SKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I andra stycket stadgas följande. Vid direktupphandling får en ansökan enligt för­ sta stycket inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett avtal om upphand­ lingen. I tredje stycket stadgas följande. Vid tillämpningen av ett annat förfarande än som avses i andra stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar har gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslu­ tet. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrättens bedömning En förutsättning för att länsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av bestämmelserna i LOU eller någon av de grundläggande principer som bär upp lagstiftning- LÄNSRÄTTEN I DOM UPPSALA LÄN 2009-03··18 en. Av ICU:s ansökan om överprövning framgår att ICV anser att ett antal felaktigheter har begåtts i landstingets beräkning av pris och poängutvärde­ ring i upphandlingen. Vidare framgår av landstingets yttrande att lands­ tinget beslutat avbryta upphandlingen och att en ny upphandling kommer att påbö1jas omgående. Grunden för avbrytandet uppges vara att landsting­ et funnit att förfrågningsunderlaget har sådana brister att det inte är möjligt för landstinget att göra en rättvis utvärdering av anbuden. Landstinget har anfö1i att inkomna anbud inte är jämförbara om inte landstinget gör vissa antaganden som inte finns angivna i förfrågningsunderlagets utvärderings.. kriterier. ICU har godtagit landstingets beslut att avbryta upphandlingen samt att upphandlingen görs om. Av rättspraxis följer att ett beslut om att avbryta en upphandling kan över­ prövas av allmän förvaltningsdomstol samt att ledning vid prövningen bör hämtas från EG-domstolens avgöranden (ifr RÅ 2005 ref. 62). Den fråga som länsrätten ska ta ställning till är således om kommunen beslut att av­ bryta den nu aktuella upphandlingen har grundats på sakligt godtagbara skäl. Någon klar och entydig rättspraxis avseende vad som kan utgöra sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande av en upphandling har ämm inte bildats. Avbrytande av en upphandling är ett undantagsförfarande och kräver att den upphandlande myndigheten kan åberopa tungt vägande skäl och sakli­ ga grunder. Länsrätten konstaterar att landstinget i det nu aktuella målet har angivit som skäl för avbrytande att förfrågningsunderlaget har sådana brister att det inte är möjligt för landstinget att göra en rättvis utvärdering av anbuden utan att först göra ett antal antaganden. Länsrätten fim1er, trots att landstinget inte närmare har angivit vari bristerna i förfrågningstmder­ laget ligger, att ett förfrågningsunderlag med utvärderingsmodeller som uppges ha sådana brister att det inte är möjligt att göra en rättvis utvärde­ ring av inkomna anbud, inte följer de principer som bär upp LOV och ge- Sida 4 2474-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM UPPSALA LÄN 2009-03-18 menskapsrätten Gmf RÅ 2002 ref. 50). Länsrätten finner därför att lands­ tingets beslut att avbryta upphandlingen har grundats på sakligt godtagbara skäl. ICU:s ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MA�VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA) assessor JWO Sida 5 2474-08 E