FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 MBVB Kommunikation AB, 556918-4483 c/o Walther Åberg Blekingegatan 18 118 56 Stockholm Mål nr 5247-15 Sida 1 (9) NSVERKET - Akt,b\\ I SÖKANDE KONKURRE - Avd Dnr ,KSnr DOM 2015�05�19 Meddelad i Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling Dok.Id 598930 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Arbetsförmedlingens upphandling av produktion av yrkesfilmer, dnr AF 2014/505110, ska göras om. 115 76 Stockholm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen I 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se måndag - fredag 08:00-16:30 E-post: 2015 -05- 1 9 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av produktion av yrkes­ fihner, dnr AF 2014/505110. Upphandlingen genomförs som en urvals- .. upphandling enligt 15 kap. Jagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Totalt 29 leverantörer har deltagit i steg 1 och ansökt om att få läm­ na anbud. MBVB Kommunikation AB (bolaget) har inte gått vidare till steg 2 i upphandlingen. Bolaget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen inte får avslutas förrän rättelse skett på så sätt att bolaget går vidare till steg 2 i upphandlingen och tillåts lämna anbud. I andra hand yrkar bolaget att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Bolaget har lämnat anbudsansökan i den aktuella upphandlingen. Enligt beslut av den 10 mars 2015 antogs inte bolagets anbudsansökan med följande motivering: "Insända a1·betsprover fyller kravet om ett arbetsprov som visar film inom offentlig sektor och ett annat till exempel reklam. Arbetsproverna lever dock inte riktigt upp till den nivå som de som går vidare till steg 2 håller. Arbetsprovet 'Oriflame visar prov på svårigheter att hålla en röd tråd och skapa ett sammanhang för tittaren, vilket är huvudsyftet med Arbetsförmedlingens yrkesfilm - att på kort tid förklara vad ett yrke innebär. Synopsis känns abstrakt och skulle behöva konkretiseras för att bli tydligare." Av ansökningsinbjudan framgår att arbetsprov ska lämnas enligt p. 4.4 och att detta utgör ett kriterium som påverkar urvalet av anbudssökanden enligt p. 5. Av p. 4.4 framgår bl.a. följande. Anbudssökande ska till sin ansökan bifoga två arbetsprove,� enfilm avseende samhdllsinformationloffentlig sektor och en film som är valfri, exempelvis reklam ellerjobb förprivat företaglrnedia etc. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Bolaget anser sig ha lämnat arbetsprov i enlighet med dessa krav, vilket även framgår av Arbetsilirmedlingens beslut av den 10 mars 2015. Av an­ sökningsinbjudan framgår inte att arbetsprovet skulle bedömas på grund­ val av vilken "nivå", ''röd tråd'' och dylikt som förmedlas. Av ansökningsinbjudan, p. 4.6, framgår även att en synopsisuppgift ska ges in och att även detta utgör ett kriterium som påverkar urvalet av anbuds­ sökanden. I p. 4.6 anges följande. Som en del i steg 1 i yrkesfilmsupphandlingen 2014 önskar vi få in ett kortfattat synopsis, en beskrivning av hur ni vill pro­ ducera en yrkes.film. Vi vill ha högst 3 A4-sMor text. Leverantö1'en ska visa utkastför en mellan 3 och 5 minuter lång yrkes.film. Den ska handla om en yrkesutövare som har ett valfritt yrke inom administration, ekonomi ochjuridik {...}. Vi vill veta hur ni går tillvägafor attfinna en bra inte1,?ju­ personochtankegångarnak,.;ngvaletavyrke. Vadharniför tankar kring mångfald, som ålder, etnicitet, funktionshinder och jämställdhet när det göller att spela in yrkes.filmer som ska spegla arbetsmarknaden? Vilkaji-ågor ställs i.filmen, hur kan inspelningsmanuset se ut, hur/år ni frarn filmens röda tråd? Vilka arbetsuppgifter ä1· viktiga att skildra ijust det här yrket och va,for? Hur berättar ni 0111 yrkets positiva sidor och de negativa, vad vill ni ta med ifilmen kring exempelvis utbUd­ ning, vardag, arbetstider, arbetsskador ochfi·amtidsutsikter. Finns det något utöver ovanstående ni vill tilljörajilmenjör att öka intresset hos målgruppen, till exempel musik, grafik eller interaktivitet? Arbetsformed/ingen värdesätter ifall leverantören gerjörslag som lyckas med att kombinera en intresseväckande kommuni­ kation och tydligt arbetsmarknadsfokus. Bolaget har i sin synopsisuppgift svarat enligt underlaget. Det framgår inte av underlaget att Arbetsförmedlingen ställer särskilda krav på konkretion Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och/eller tydlighet i något avseende. För övrigt bestrids att synopsisupp­ giften skulle vara abstrakt. Arbetsförmedlingen har inte heller beskrivit vad som ska utvärderas i arbetsproverna för att de ska uppnå en viss nivå, En initierad anbudsgivare har inte fått tillräcklig information om vad Arbets­ förmedlingen värdesätter för att kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud vad gäller arbetsprover samt synopsisuppgift. Bolagets anbudsansökan följer i övrigt ansökningsinbjudans samtliga kvalifikationskrav och alla de utvärderingskriterier som anges. Bolagets anbudsansökan har uteslutits på godtycklig grund och principerna om likabehandling och transparens har inte beaktats av Arbetsförmedlingen. Upphandlingen ska omsätta ca 700 000 kr per år. På grund av att Arbets­ förmedlingen brustit i upphandlingsförfarandet fär inte bolaget möjlighet att konkurrera om någon av dessa produktioner. Bolaget har härigenom lidit och kan antas komma att lida betydande skada. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan. För det fall forvaltnings­ rätten anser att ett ingripande ska göras yrkar Arbetsförmedlingen att rätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Arbetsfönnedlingen anför bl.a. följande. Arbetsförmedlingens beslut att inte låta bolaget gå vidare till steg 2 strider inte mot reglerna i LOU. Utvärderingen av anbudet i relevanta delar står inte i strid med LOU eller någon av de gemenskapsrättsliga principerna. I förfrågningsunderlaget anges på ett tydligt och specificerat sätt vad som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen. Kravet på transparens är därmed uppfyllt. Då något fel i det konkurrensuppsökande skedet inte har :llirekommit kan det inte bli aktuellt att göra om upphandlingen. Upphand­ lingen har även i övrigt genomförts i enlighet med LOU:s bestämmelser. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Urvalsupphandling är ett förfarande i två steg. I steg 1 inbjuds leverantörer att ansöka om att få lämna anbud. Steg 2 innebär att den upphandlande myndigheten, utifrån inkomna ansökningar, väljer ut ett antal leverantörer som får del av det kompletta förfrågningsunderlaget och kan lämna in an­ bud. I ansökningsinbjudan beskrivs de förutsättningar som gäller för ur­ valsupphandlingen. De ansökningar som har lämnats in har alla bedömts utifrån de fflrutsättningar som finns i ansökningsinbjudan. Av ansökningsinbjudan p. 4.4 och 4.6 :framgår klart och tydligt vad Arbets­ förmedlingen efterfrågar och hur inlämnat material kommer att bedömas. Av p. 4.6 framgår bl.a. att myndigheten vill se hur anbudssökanden får fram filmens röda tråd. Vidare anges att Arbetsförmedlingen värdesätter ifall leverantören ger förslag som lyckas med att kombinera en intresse­ väckande kommunikation och tydligt arbetsmarknadsfokus. Ett visst mått av subjektivitet vid utvärdering av "mjuka" utvärderingskriterier är ofrån­ komlig. Bolagets synopsis är svårbegriplig med en mångfald av ord. Ett exempel är att resonemanget kring hur man hittar ett intressant yrke och en intressant intervjuperson förs med hjälp av en matris som ska tydliggöra hur "person­ lighetsdrag växelverkar med demografiska parametrar". Bolaget beskriver hur man först i mötet med intervjupersonen kan avgöra vad som är viktigt att skildra i yrket ifråga och att eventuella negativa och positiva sidor i yrket ä1· tätt sammanflätade med personen som utövar yrket och att man här behöver ta ställning till vilka sidor som behöver ilirstärkas respektive tonas ned. Arbetsilirmedlingens uppfattning är dels att resonemanget är svårbeg­ ripligt, dels att det tydligt speglar att man inte ffirstått Arbetsförmedlingens uppdrag och värdegrund, det vill säga att yrkesfilmerna är ett väglednings­ verktyg som tas fram i utbildningssyfte där stor tyngdpunkt läggs på att visa en mängd olika yrken som speglar en bl'edd av arbetsmarknaden. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5247- 1 5 I STOCKHOLM Al1männa avdelningen Även beskrivningen av hur man får fram filmens röda tråd är abstrakt och svårbegriplig. Bolaget har bifogat en bild/modell vars ingående element spänner över flera år med en text där man skriver att ''fakta, demografi etc. ärbyggstenarnaochhistoriennedbrutenisignifikantahändelserärmur­ bruket". Arbetsförmedlingen :förstår inte bilden/modellen och uppfattar den som svår att överföra på en yrkesfilm som på tre minuter ska beskriva ett yrke. Bolaget skriver i synopsis att "hårda fakta som utbildning, vardag, arbetstider och arbetsskador kan likställas med klädsel och kontorslokaler och är mindre viktiga i den korta intresseväckare som filmerna utgör". Här blir det uppenbart att bolaget inte har'forstått vad uppdraget som ska upp­ handlas innebär. Själva syftet med yrkesfilmema är att de på ett dokumen­ tärt sätt med hög autenticitet ska återge just vad yrket innebär i vardagen, vilka arbetstider som gäller, hur arbetskläder och lokaler ser ut och vilken utbildning som krävs för yrket. Den synopsis som bolaget lämnat i sin ansökan beskriver snarare hur de vill tillrättalägga verkligheten för att göra filmerna så intresseväckande som möjligt, bl.a. genom att välja yrken som många finner intressanta och som har goda framtidsutsikter och im1ehas av personer som är särskilt intressanta. Förvaltningsrätten har den 17 mars 2015 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET 1 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genomföras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppenhet, som bl.a. innebär att upphand­ lingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet. Prövningen i förvalt" Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har :framilirt i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att sökanden kan visa både att den upphandlande myndigheten har agerat på ett sätt som inte är :ilirenligt med LOU och att sökanden till följd av agerandet har lidit skada eller kan komma att lida skada. Ett urvalsförfarande är uppdelat i två faser, och i målet är det fråga om den inledande fasen i vilken leverantörer ges tillfälle att lämna i� ansökan om att få komma in med anbud i upphandlingen. De grundläggande principer­ na i LOU ska beaktas även vid genomförande av ett urvalsilirfarande. För­ valtningsrätten har därfor att pröva om dessa principer har åsidosatts i den aktuella upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning Av p. 4.6, benämnd "Synopsisuppgift'\ framgår att Arbetsförmedlingen värdesätte1· förslag som lyckas med att kombinera en intresseväckande kommunikation och tydligt arbetsmarknadsfokus. Av punkten framgår även generellt vilka frågor som Arbetsförmedlingen önskar få belysta av synopsisuppgiften. Av p. 5 framgår att bl.a. synopsis kommer att användas som ett kriterium vid urvalet av anbudssökande. Av p. 4.5 framgår att Arbetsförmedlingen har för avsikt att bjuda in ca fem av de anbudssökande per geografiskt område att gå vidare till steg 2. Förvaltningsrätten finner att det i denna del måste anses ha stått klart för leverantörer att ett urval baserat på en bedömning av bl.a. synopsisupp­ giften kommer att göras. Förvaltningsrätten finner vidare att ansöknings­ inbjudan-avseende)'Synopsisuppgift"-fåransesvarautformadpåett sådant sätt att en leverantör på grundval av inbjudan kan avgöra vad Arbetsförmedlingen kommer att tillmäta betydelse vid urvalet. Domstolen Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5247-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen delar även Arbetsförmedlingens uppfattning att det ligger i sakens natur att ett visst mått av subjektivitet är ofrånkomlig vid utvärdering av "mjuka,. utvärderingskriterier. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Arbetsförmedlingen i denna del inte kan anses ha brutit mot de grund­ läggande principerna i LOU, någon annan bestämmelse i LOU eller gemenskapsrätten. Avseende kl'iteriet ''Referensuppdrag/arbetsprov" konstaterar förvaltnings­ rätten att det av ansökningsinbjudan, p. 4.4, i huvudsak framgår att två arbetsprover ska bifogas ansökan, samt att längden per arbetsprov inte ska överstiga fem minuter. Det framgår vidare av p. 5 att bl.a. arbetsprover . kommer att användas som ett kriterium vid urvalet av anbudssökande. Någon närmare ledning om vad sökande leverantör ska lägga vikt vid för att kunna lämna en så konkurrenskraftig ansökan som möjligt i detta av­ seende finns inte. Det går av ansökningsinbjudan tex. inte att utröna om det är innehållet, tekniken, sammanhanget eller liknande i filmen som kommer att tillmätas betydelse vid urvalet. Det går inte heller att i efter­ hand kontrollera att urvalet har gjorts på ett sätt som tillgodoser principer­ naiLOU. Arbetsfönnedlingen har anfört att det av p. 4.6 bl.a. framgår att myndig­ heten vill se hur anbudssökanden får fram filmens röda tråd. Förvaltnings­ rätten konstaterar dock att p. 4.6 avser synopsisuppgiften. Förvaltnings­ rätten finner mot bakgrund härav att ansökningsinbjudan, såvitt avser arbetsprover, inte är utfonnad på ett sådant sätt att leverantörer kan avgöra vad Arbetsförmedlingen kommer att tillmäta betydelse vid urvalet. Enligt domstolens mening kan transparensprincipen därför inte ha uppfyllts. Det kan inte uteslutas att bolaget hade valt att utforma sin ansökan annorlunda om ovan konstaterade brist inte hade funnits. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av detta att skaderekvisitet i 16 kap. 6 § LOU är uppfyllt, varför det finns grund för ingripande enligt LOU. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Eftersom den konstaterade bristen är hänförlig till det konkurrensuppsö" kande skedet av upphandlingen, ska upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3 109/lA LOU). :?>:'..( / l 1~ 6mar Bembli Förvaltningsrättsfiskal Sara Rostamian har föredragit målet. / / i1I t Om �ista dagen fö.t öve.rklagandet infaller på lördag, söndagellerhelgdag,midsommarafton, julafton eller nyåtsa.fton räcker det att skrivelsen komm� in nästa va.tdag. . För att ett i?verklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att p.tövningstillstånd meddelas. J<;immattätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltnin rätten har kommit till, 3. detätavviktfötledningav .rättstillämpningen·att överklagandet p.tövas av högre rätt, eller •.- SVERIGES DoMSToLAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska.skriva till Kammarr#ttea i Stockholm. Skrivelsen skå dock skickas ellet lämnas till förvaltningstätte:tt. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tte veckor från den dag dåklagandenfickddavbeslutetOm beslutet har medddats vid en muntlig fö�dling, eller detvid en sådan förhandling Skrivelsen med överklagande ska innehålla ·t. Kla.gan.dens person-/organisationsnumtn�, postadress� e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltdefon. Adress och telefonnummer tillklagandens a.tbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress därklagandenkannåsfördelgivning. Om dessa uppgiftei; har lämnats tidigare i målet ­ och om de fortfarande är aktuella - behö�er de inte uppges igen. Om klaganden aclitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till a.rbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- el}.er ad.tessuppgift ändras, ska ändtlngen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad hari/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrättea framgår av domen/beslutet I mål om överptövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut I de flesta fall får avtal slutas ·nättio dagar hargåttfråndetatträttenavgjort ·måletellerupphävtettinterimistisktbeslut I . vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av.rättens·avgörande fåt inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 _kapitlet i de ovan a.ogivna lagarna. . Behöver Ni fler upplysnhigat om hur man överklagar kan Nivända Er till · förvaltningsrätten. har angetts 1lÄr beslutet kommer att meddelas '> ska dock överkl.\tgandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. . 4. det annars finns synnerliga slciil. att pröva överldagan,det Om prövoingstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt a� det klart och tydligt framgår av öv�andet till kammarrätten varför man anserattpröv.:ningstillstånd bör meddelas. gs www.domstoi.$e