FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-09-18 Mål nr 10308-17 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Market Intelligence and Research Stockholm AB, 556562-1660 Djupdalsvägen 7 192 51 Sollentuna MOTPART Statistiska centralbyrån Box 24 300 104 51 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 ,A�w�______... .,_ KONKURRENSVERKET Dnr Aktbll KSnr Dok.Id 887574 Postadress 115 76 Stockholm Besöksaclress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeclitionsticl måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10308-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statistiska centralbyrån (SCB) genomför en upphandling avseende telefonintervjuartjänster för delar av Arbetskraftsundersökningamas urval och tillhörande tilläggsundersökningar (2017/149). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut framgår att SCB beslutat att teckna avtal med annan leverantör än Market Intelligence and Research Stockholm AB (bolaget). Bolaget får anses yrka att upphandlingen ska rättas på så sätt att Evry AB:s anbud förkastas och anför bl.a. följande. Evry, som tilldelats uppdraget, har inte uppfyllt alla ska-krav som infodrats i anbudsförfrågan. I förfrågningsunderlaget punkt 4.2.3. står det att "Leverantören ska beskriva hur detta arbete är tänkt att fungera i uppdraget i relation till ovanstående kontaktstrategi avseende kontaktdagar". I Evry:s anbud har denna fråga inte besvarats, vare sig direkt med hänvisning till aktuell punkt eller indirekt i annan anbudstext. Då genomförandet av arbetet enligt den saknade beskrivningen till en inte ringa del ligger till grund för uppdragets prissättning anser bolaget att det inte är säkerställt att det pris Evry lämnat omfattar alla ingående delar i upphandlingen. Då pris varit enda faktorn som utöver ska-krav styrt tilldelningen och då Evry tilldelats uppdraget anser bolaget att bolaget lidit skada av detta. SCB anser att ansökan om överprövning avslås och anför i huvudsak följande. I upphandlingen inkom anbud från tre leverantörer varav bolaget var en av dem. Samtliga anbud var kvalificerade och gick vidare till utvärdering. Tilldelningsgrunden är ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till pris, vilket i detta fall var Evry. Bolaget hävdar att Evry inte uppfyller ett krav som återfinns i förfrågningsunderlaget under punkt 4.2.3. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM 3 10308-17 I sista stycket under nämnda punkt anges följande: "Om leverantören avser att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem ska det ställas in så att det inte förekommer tysta samtal. Det vill säga att när urvalspersonen svarar ska det alltid finnas en intervjuare som tar samtalet omgående. Vid begäran ska SCB få tillgång till rapporter som visar att kravet efterlevs. Leverantören ska beskriva hur detta arbete är tänkt att fungera i uppdraget i relation till ovanstående kontaktstrategi avseende kontaktdagar". Detta innebär att en leverantör som avser att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem ska beskriva hur det är tänkt att fungera i uppdraget i relation till kontaktstrategi avseende kontaktdagar. En leverantör som inte ska använda ett automatiskt uppringningssystem behöver således inte lämna någon beskrivning. Av Evrys anbud framgår att det inte kommer att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem. Bolaget anför bl.a. följande. I svarsbilagan krav 77 punkt 4.2.3. står texten "Om leverantören avser att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem ska det ställas in så det inte förekommer tysta samtal". I och med att Evry i sitt anbudssvar i svarsbilagan svarat ja på denna fråga anser bolaget att det talar om att det avser att använda ett automatiskt uppringningssystem. Vidare har SCB i ett svar på en annan fråga tolkat delar av Evrys text i en bilaga som om att Evry inte avser att använda ett automatiserat system. Bolaget anser att det av texten inte framgår om Evry kommer att använda ett automatiserat system eller inte. Alla beskrivna systemdelar och arbetsmetoder i texten kan användas både med och utan ett automatiserat system. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövning De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10308-17 I STOCKHOLM principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att med stöd av 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs även att det visas att sökanden lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter den grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Det år således bolaget som har att visa att SCB har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU samt att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. Förvaltningsrättens bedömning Förutsättningarna för varje upphandling fastställs i ett förfrågningsunderlag. Det står en upphandlande myndighet fritt att uppställa vilka krav den vill så länge kraven är förenliga med LOU och de gemenskapsrättsliga principerna. Bolaget har anfört att Evry inte uppfyllt ett ska-krav då de inte besvarat en fråga avseende automatiskt uppringningssystem. SCB har uppgett att det framgår av Evrys anbud att det inte kommer att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem. Evry behöver därför inte lämna någon beskrivning. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I 0308-17 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten anser att bolaget inte har visat att Evry inte uppfyllt ska­ kravet. Evry har inte behövt lämna någon beskrivning i enlighet med punkten 4.2.3. i förfrågningsunderlaget då de inte har avsett att använda sig av ett automatiskt uppringningssystem. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget dätmed inte visat att SCB har brutit mot bestämmelserna i LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/la LOU). Kaija Hultquist Rådman Tanja Lindqvist har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Bilaga 1 f, Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kotnmer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kan11Tiarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida V>Mw.domstot.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetson1rådet, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \Vww.dqmstol.se