LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-07-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 11438-08 Rotel 222 Sida 1 (15) SÖKANDE 2008 -07- 0 4 AdvokatAm1a Ulfsdotter Forsell och jur.kand. Kristian Pe�ticiii�=---�.�---lj BYT ByggAB, 556338-1622 ti.t::�::-:-----.....Jt Ombud: Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Täby kommun Ombud: Leif Stemnan FasticonAB Box 10709 121 28 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut av den 3 juni 2008 upphör därrned att gälla. Dokld 339941 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Telefon Telefax Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrat1enistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 11438--08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Täby kommun genomför en upphandling av ramavtal avseende bygg- servicearbeten. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt 4 kap. LOU. I tilldelningsbeslut avsänt den 23 maj 2008 beslutade Täby kornmun att anta andra anbud än anbud från BVT Bygg AB (BVT). YRKANDEN BVT ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar, såsom det slutligen fastställts, att länsrätten i första hand ska förordna att upphandlingen ska göras om och i andra hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så vis att anbuden från Tid Plats Färdigt AB (TPF) och Öhmans Bygg AB (Öhmans) förkastas och en ny anbudsutvärdering genomförs varvid bolaget tilldelas ramavtal i upphandlingen. Kommunen har brutit mot principerna om likabehandling, förutsebarhet och transparens genom att i upphandlingen använda sig av en utvärderingsmodell som varit otydlig och inneburit att anbuden jämförts med varandra på ett sådant sätt att den inbördes ordningen mellan anbuden påverkats av ovidkormnande hänsyn. Kommunen har dessutom använt sig av ett förfrågningsunderlag som inneburit att kormnunen, i strid med 11 kap. 1 § LOU och EG-domstolens domar i mål C-31/87 Beentjes och mål C-315/O1 GAT, sammanblandat omständigheter hänförliga till leverantörskvalificeringen med anbudsutvärderingen. Slutligen har kommunen brutit mot transparensprincipen genom det sätt på vilket kommunen inhämtat referenser. Då bristerna rör förfrågningsunderlagets utfomming och därmed upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska länsrätten i enlighet med bolagets förstahandsyrkande förordna att upphandlingen ska göras om (ifr RÅ 2005 ref. 47). . : .i.:. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 11438-08 Utvärderingsmodellen i upphandlingen har inneburit att anbudsgivama, med avseende på utvärderingskriteriet pris, poängsatts i förhållande till procentuell avvikelse från lägsta offererade pris. Anbuden har genom användandet av utvärderings:tnodellen, jämförts sinsemellan på ett sätt som inneburit att den slutliga bedömningen av ett anbud gjorts avhängig av hur de andra anbuden bedömts. Nämnden för offentlig upphandling (NOU) har i ett ärende (dnr 2004/0024-26) bl.a. uttalat att en utvärderingsmodell som låter det anbud som har lägst total poäng påverka vilket av de andra anbuden som kommer att vinna upphandlingen inte kan anses vara utformad på ett sådant sätt att den leder till ett rättvist resultat. Inte heller kan en sådan modell säkerställa att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Den av kommunen använda utvärderingsmodellen öppnar för manipulation från anbudsgivamas sida. Med den utvärderingsmodell som använts har det också funnits risk för s.k. dumpningeffekt. Enkelt uttryckt innebär modellen att om ett extremt lågt anbudspris inkommer så "klumpas" övriga anbud ihop, med avseende på betygssättningen, på ett sätt som leder till att faktiska skillnader i pris får mindre genomslag än faktiska skillnader med avseende på övriga kriterier. Den modell för relativ betygsättning av anbudsprisema som kommunen har tillämpat har således av NOU konstaterats inte leda till ett rättvisande resultat eller till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Kommunen har sammanblandat leverantörskvalificeringen med anbudsutvärderingen. Av 11 kap. 1 § LOU framgår att im1an kontrakt tilldelas enligt 12 kap. ska den upphandlande myndigheten kontrollera lämpligheten hos de leverantörer som inte har uteslutits enligt 10 kap. 1 och 2 §§. Bestämmelsen är ett uttryck för att kvalificeringsfasen, som avser krav på leverantören, och utvärderingsfasen, som avser krav på och kriterier för bedömning av föremålet för upphandlingen, inte får sammanblandas. Att så är fallet framgår också av EG-domstolens domar i mål C-31/87 Been�jes och mål C-315/01 GAT. I det sistnämnda målet uttalade EG- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida4 11438- 08 domstolen bl.a. att upphandlande myndigheter inte f'ar använda referenser beträffande varor som anbudsgivarna har erbjudit andra kunder som ett. kriterium för tilldelning av kontrakt utan endast som ett kriterium för att kontrollera deras lämplighet att genomföra det aktuella kontraktet, dvs. ett kvalificeringskrav. Av11 kap.1 § LOU framgår vilka krav som kan ställas på leverantörernas tekniska kapacitet och vars placering i lagtexten, i avsnittet om Kontroll av leverantörers lämplighet och val av deltagare m.m., utvisar att det rör sig om omständigheter som endast får beaktas vid leverantörskvalificeringen. Kommunen har dock i förfrågningsunderlaget bl.a. föreskrivit att "erfarenhet och kompetens ska bedömas vid anbudsutvärderingen". Båda dessa omständigheter avser anbudsgivarnas tekniska och yrkesmässiga kapacitet och skulle därför rätteligen ha använts som krav på anbudsgivarna i kvalificeringsfasen. Att så är fallet framgår också av de frågor som enligt förfrågningsunderlaget skulle ställas till referenspersonerna. Kommunen har, enligt de uppgifter som BVT fått vid kontakter med kommunens konsult, per telefon muntligen inhämtat uppgifter från referenserna. Detta har medfört allvarlig risk för subjektiva tolkningar och möjligheter för kommunen att ta ovidkommande hänsyn. Dessutom framgår det först av tilldelningsbeslutet att endast två av tre angivna referenser kontaktats. Bolaget ifrågasätter varför endast två referenser tillfrågats och hur kommunen valt ut de referenser som kontaktats. BVT hänvisar till länsrättens i Göteborg dom den 25 januari 2008 (mål nr 9 181 -0?E) (domen har överklagats till kammarrätten, som har avvisat överklagandet, varför domen har vunnit laga kraft). Länsrätten fann att referenstagning som skett per telefon och dokumenterats i tjänsteanteckningar ökat möjligheten till subjektiva tolkningar samt att den upphandlande enheten haft möjlighet att ta ovidkommande hänsyn vid referenstagningen och att ett sådant förfarande inte kan anses förenligt med kravet på transparens och med principen om affärsmässighet. Det kunde i målet inte uteslutas att bolaget genom det sätt referensupptagningen gjorts hade lidit skada. BVT har Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 11438-08 STOCKHOLMS LÄN begärt att få ta del av de svar som referenspersonerna lämnat och kommunens bedömning av dessa svar men den av kommunen anlitade konsulten har vägrat lämna ut de begärda handlingarna, vilket i sig är anmärkningsvärt eftersom de aktuella handlingarna omfattas av offentlighetsprincipen. Kommunens agerande strider därför mot transparensprincipen. Mot bakgrund av konsultens agerande uppstår också frågor om huruvida kommunen uppfyller kravet i 9 kap.13 § LOU, på betryggande förvaring av handlingar som rör upphandlingen. Det finns mot denna bakgrund ingen möjlighet att i efterhand granska hur eller ens att kommunen inhämtat referenser eller hur de uppgifter som kommunen påstår sig ha inhämtat har behandlats vid anbudsutvärderingen. Det kan därför inte uteslutas, utan framstår tvärtom som sannolikt, att BVTs anbud skulle ha fått en annan bedömning om kommunen inhämtat referenser på korrekt sätt. BVT har därför i vart fall riskerat att lida skada till följd av kommunens agerande. Av anbudsformuläret framgår att anbudsgivama ska bifoga kopia på rutinbeskrivning för egenkontroll med tillhörande dokument eller liknande kvalitetssystem. TPF har överhuvudtaget inte bifogat någon kopia på rutinbeskrivning eller något annat dokument utan endast lärnnat en vag redogörelse för hur TPF arbetar för att säkerställa kvalitet. Enligt förfrågningsunderlaget får blanketten SKV4820 ej vara äldre än30 dagar. Öhmans har lämnat in blankett som är33 dagar gammal. Förfrågningsunderlaget kan inte uppfattas på annat sätt än att blanketten vid anbudstidens utgång inte fick vara äldre än3 0 dagar, eftersom kommunen före denna tidpunkt inte haft rätt att ta del av anbuden med tillhörande bilagor. Det krav i fråga om ålder för blanketten som kommunen ställt upp är av stor praktisk betydelse eftersom en leverantörs saldo på skattekontot kan variera avseväii över tiden beroende på de inbetalningar som görs och om dessa sker i tid. En anbudsgivare som tillåts ge in en blankett som helt LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 11438-08 eller delvis avser arman tid än den som den upphandlande myndigheten efterfrågat kan därför komma att ges en fördel framför övriga anbudsgivare. Anbudsgivarna ska ha minst tre utförda eller pågående referensuppdrag, med godkänt resultat enligt referenser, av likvärdiga uppdrag som ska vara utförda under den senaste femårsperioden. Av TPFs anbudsfonnulär framgår dels att TPF inte lämnat de efterfrågade uppgifterna på föreskrivet sätt, eftersom det i två fall saknas efternamn och i ett fall även telefonnummer till referenspersonen, dels eftersom de referensuppdrag som TPF uppgivit inte är likvärdiga med de servicearbeten som upphandlingen avser utan är av helt annan karaktär. De referensuppdrag som Öhmans uppgivit är inte heller likvärdiga med de servicearbeten som upphandlingen avser utan är av helt arman karaktär. Således har vare sig TPF eller Öhmans uppfyllt de aktuella skall-kraven. Av det som anförts ovan framgår att upphandlingen varit behäftad med allvarliga fel som medfört att BVT lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Skäl föreligger därför för länsrätten att i enlighet med bolagets förstahandsyrkande förordna att upphandlingen ska göras om, eller vart fall, förordna om rättelse i enlighet med bolagets andrahandsyrkande. BVT bifogar bl.a. en handling betitlad kvalitetssäkring från TPF, blankett SKV4820 avseende Öhmans samt utdrag ur TPF:s och Öhmans anbud i upphandlingen. Täby kommun (kommunen) bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. TPF har uppfyllt kravet på skriftligt dokumenterade kvalitetsfrämjande rutiner. Öhmans har lärnnat in sitt anbud den 25 april 2008. Blanketten SKV4820 är daterad den 26 mars 2008 och är således inom de krävda 30 dagarna. Även om tolkningen skulle ha varit att begärd blankett skulle vara inom 30 dagar från anbudstidens utgång torde denna diskrepans icke ha betydelse för utgången av utvärderingen, då den endast Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 11438-08 STOCKHOLMS LÄN fyller plats för prövning. Tidsutdräkten torde vara försumbar och därmed ej heller vara grund för ett förkastande. TPF och Öhmans har redovisat efterfrågad kompetens och referenser som kan intyga vad som efterfrågas. Kommunen har i utvärderingen beaktat kompetensen för att utföra byggnadsarbeten som service, underhåll eller mindre entreprenader utifrån objektens komplexitet och referenters svar samt att kunder utöver kormnunala beställare eller objekt med bostadskaraktär väl kan motsvara vad som efterfrågas. BVT framför i ansökan om överprövning fyra omständigheter för rätten att besluta om. BVT har sedan via nytt ombud framfört omständigheter omnämnt till kompletteringar. Dessa kompletteringar har ingen bäring mot den av BVT begärda överprövningen utan är nya yrkanden som inkommit efter att tidsfristen för överklagande löpt ut. Kommunen bestrider att förfrågningsunderlaget är otydligt och ej anger på vilka grunder och på vilket sätt som anbudslämnaren kommer att bli värderad. Detta har beskrivits väl under AFB.52 Värderingsgrunder. Kommunen tillbakavisar även att vald metod vad gäller rangordning av pris påverkat utfallet eller att utfallet manipulerats för att nå omnämnt utfall. Beräkningen har baserats på avvikelsen mellan det avlämnade anbudet och det anbud som haft det lägsta priset. Någon parameter som tar hänsyn till det högsta avlämnade anbudet har ej inverkat i poängberäkningen. Den påverkan som BVT har farhågor för har ej inverkat på utfallet av rangordning och nu vald metod har �i den genomslagskraft som anmälaren påstår. Kommunen hemställer att länsrätten tillbakavisar BVTs nya yrkanden som inkommit efter att prövning begärts och dömer som begärt utifrån ursprunglig framställan om överprövning. Kommunen hemställer vidare att länsrätten häver det interimistiska beslutet om att upphandlingen inte får avslutas. Länsrätten har den 3 juni 2008 interimistiskt förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Länsrätten har vidare den 5 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 11438-08 juni 2008 avslagit ett yrkande av Täby kommun att länsrätten upphäver sitt interimistiska beslut. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäm1ande och proportionalitet iakttas. Enligt 11 kap. 1 § ska den upphandlande myndigheten innan kontrakt tilldelas enligt 12 kap. kontrollera lämpligheten hos de leverantörer som inte har uteslutits enligt 10 kap. 1 och 2 § §. I 12 kap. 1 § LOU anges att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU är följande föreskrivet. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon am1an bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I kommunens förfrågningsunderlag anges bl.a. följande. AFB.22 Förteckning över förfrågningsunderlag 1. Anbudsinfordran daterad 2008-03-03 2. Generella Administrativa föreskrifter daterade 2008-03-03 Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 11438-08 STOCKHOLMS LÄN 3. AB 92 och ABT 94. Allmänna bestämmelser för utförande- resp funktionsentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten. 4. Anbudsformulär. Handlingarna kompletterar varandra. Förekommer i förfrågningsunderlaget mot varandra stridande uppgifter gäller handlingarna i ovan nämnd ordning. I...I AFB.51 Prövning av anbudsgivare Kvalificeringsmomentet är helt inriktat på att bedöma anbudsgivarens kvalifikationer att genomföra uppdraget. Förfarandet är noga reglerat i LOU och innebär ett stupstocksförfarande, antingen är företaget kvalificerat eller inte. Företag söm lämnat efterfrågade handlingar och klarar kvalificeringen går vidare till fortsatt prövning av anbud enligt angivna utvärderingskriterier. De efterfrågade uppgifterna ska vidare redovisas på angivet sätt enligt anbudsfonnulär. För att en leverantör ska komma i fråga måste samtliga kvalifikationskrav enligt nedan uppfyllas. I...I Anbudsgivare och eventuella UE kommer att uteslutas från att deltaga i upphandlingen om denne /...I inte har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter, skatt eller andra lagstadgade avgifter i Sverige eller i det land han är registrerad, bevis enligt anbudsformulär - 4.1.e. I anbudsformulär - 4.1.e. anges: SKVs blankett 4820 "begäran om upplysningar vid upphandling", eller motsvarande uppgifter, fullständigt ifylld av skattemyndighet,/.../Denna ifyllda blankett får ej vara äldre än 30 dagar. I...I Referensuppdrag: Anbudsgivaren ska ha minst tre utförda eller pågående referensuppdrag, med godkänt resultat (referenter ska kunna rekommendera entreprenören) enligt referenser, (ingen dålig referens accepteras), avseende likvärdiga uppdrag som ska vara utförda inom den senaste 5-årsperioden. Referensobjekt: Es anbud ska innehålla en beskrivning av uppdrag av samma eller liknande art som företaget har utfört. Beskrivningen ska innehålla de uppgifter om uppdragen som E anser relevanta för jämförelse med det uppdrag som upphandlas. Anbudet ska innehålla hänvisning till referenspersoner som B kan kontakta om så erfordras. Referent ska kunna rekommendera anbudsgivaren. bevis enligt anbudsformulär 4.3.c. /.../ DOM Sida10 LÄNSRÄTTENI 11438-08 STOCKHOLMS LÄN Anbudsgivaren ska tillämpa dokumenterade kvalitetsfrämjande rutiner som säkerställer att överenskommen kvalitet uppnås. Anbudsgivaren ska för att möjliggöra detta ha sådana hjälpmedel och rutiner att kvalitetsnivån kan definieras skriftligt. bevis enligt4 .5.b /...I AFB.52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud Beställaren kornmer vid anbudsvärderingen att anta det eller de anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till nedanstående utvärderingskriterier: Vid anbudsprövningen värderas anbuden och kan erhålla max100 poäng. Pris max80 poäng Referensobjekt max 20 poäng /...I Den anbudsgivare som erbjuder lägsta pris erhåller 80 poäng. Övriga anbudsgivare poängsätts efter procentuell avvikelse från lägsta anbud. Dvs. ettanbudsomligger15 %överlägstaanbudpoängsättsmed80' (1,0-0,15) =68 poäng. I.../ Beställaren kommer att värdera anbudsgivaren genom betygsättning. Då det gäller kriterierna kvalitet, erfarenhet, kompetens och samarbetsförmåga, kornmer anbudsgivaren att bedömas enligt nedan med ledning av referenser. Anbudsgivaren ska ha minst tre utförda eller pågående referensuppdrag avseende efterfrågad verksamhet till innehåll och storlek. Uppdragen ska vara utförda inom den senaste 5-årsperioden. Referenser ska kunna styrka anbudsgivarens höga kvalitet och personalens kompetens och egenskaper. Lämpliga referenser ska vara relevanta och bör t.ex. vara projektledare, kontrollant eller besiktningsman e.d. /.. .I Anbudsgivare ska ha vidtalat referenter före anbudslämnandet om att referenten kan komma att kontaktas av den som prövar anbuden. Detta avser tre referenser enligt skall-krav för vilka arbete utförts under den senaste femårsperioden och anbudsgivaren önskar åberopa. I anbudsformuläret ska referentens fungerande telefonnummer anges. /.. .I Länsrättens bedömning Länsrätten prövar målet slutligt Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer gäller att nya omständigheter får åberopas så länge talan, frågan, inte ändras. Det fim1s ingen särreglering avseende detta i LOU. Vad BVT anfört i sitt andra yttrande medför enligt Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 11438-08 STOCKHOLMS LÄN länsrättens mening inte att talan har ändrats. Något hinder mot att ta det som framkommit i detta yttrande i beaktande vid länsrättens prövning föreligger därmed inte. En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Uppställda krav får inte frångås. BVT har i första hand yrkat att upphandlingen ska göras om. BVT har anfört att kommunen i upphandlingen använt sig av en utvärderingsmodell som varit otydlig och inneburit att anbuden jämförts med varandra på ett sådant sätt att den inbördes ordningen mellan anbuden påverkas av ovidkommande hänsyn samt att kommunen använt sig av förfrågningsunderlag som sammanblandar omständigheter hänförliga till leverantörskvalificeringen med anbudsutvärderingen. Enligt länsrättens bedömning framgår det av förfrågningsunderlaget i AFB.52 värderingsgrunder vilka utvärderingskriterier som ska användas, hur priset poängsätts samt att anbudsgivaren ska bedömas genom betygsättning med ledning av referenser. Länsrätten finner därför att utvärderingsmodellen inte kan anses ha varit otydlig. Det har vidare inte frarnkommit annat än att kommunen har följt utvärderingsmodellen. Länsrätten finner att den utvärderingsmodell som kommunen använt inte kan anses ha varit optimal enligt de principer som NOU angett i det åberopade yttrandet. Modellen har dock inte visats få genomslag vid utvärderingen på sätt som redovisats i det åberopade fallet i NOU. Regeringsrätten har i RÅ 2002 ref. 50 bl.a. anfört att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida1 2 114 38-08 inte träds för när. Enligt länsrätten är det i det nu aktuella fallet inte fråga om ett åsidosättande enligt sagda principer. Vidare finner länsrätten att kommunen inte har sammanblandat omständigheter hänförliga till leverantörskvalificeringen med anbudsutvärderingen på ett sätt som strider mot LOU. I förfrågnings­ underlaget finns en uppdelning av kvalificeringsvillkor, s.k. skall-krav i AFB.51 och anbudsutvärdering, värderingsgrunder i AFB.5 2. Enligt förfrågningsunderlaget ska det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Uppräkningen i lagtexten är inte uttömmande. De EG-domar som BVT hänvisar till innebär inte något hinder mot att använda referenser ägnade att identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i utvärderingsskedet. Det är inte visat annat än att referensupptagningen är ägnad att identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet vid utvärderingen varför det är ett tillåtet utvärderingskriterium enligt LOU. BVT har vidare anfört att det sätt på vilket referenser upptagits strider mot transparensprincipen. Länsrätten finner att det inte generellt kan anses strida mot LOU att ta upp referenser per telefon. Inte heller den omständigheten att endast två av tre angivna referenser tillfrågats kan anses strida mot LOU då alla anbudsgivare behandlats på ett likvärdigt sätt. Det som BVT anfört om att bolaget inte av kommunen har fått tillgång till de svar som har givits av referenterna kan enligt länsrätten kritiseras men är inte tillräckligt för att det ska anses att transparensprincipen har blivit åsidosatt. DOM Sida13 LÄNSRÄTTENI 11438-08 STOCKHOLMS LÄN Betygskalans poängsättninggällande referenser skulle ha kunnat ges andra intervaller än de som angetts i förfrågningsunderlaget och därmed påverka rangordningen. Upphandlande myndighet har emellertid i den frågan betydande utrymme för skälighetsbedömning och prioritering. Sammanfattningsvis finner länsrätten att det inte är visat, mot bakgrund av vad BVT anfört som hänförligt till sitt förstahandsyrkande, att kommunen i upphandlingen brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU på ett sådant sätt att det finns anledning för länsrätten att besluta om att upphandlingen ska göras om. BVT har i andra hand yrkat att länsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så vis att anbuden från TPF och Öhmans förkastas och en ny anbudsutvärdering genomförs varvid bolaget tilldelas ramavtal i upphandlingen. BVT har anfört att TPF inte uppfyller kravet på att anbudsgivaren ska tillämpa dokumenterade kvalitetsfrämjande rutiner som säkerställer att överenskommen kvalitet uppnås. Länsrätten konstaterar att det av handlingarna i målet framgår att TPF med sitt anbud inlämnat en bilaga kallad kvalitetssäkring samt en blankett för Kvalitetssäkring/Egenkontroll. Länsrätten finner därför att TPF uppfyllt det aktuella skall-kravet. Någon bedömning av rutinerna i sig kan inte göras. BVT har vidare anfört att Öhmans anbud inte uppfyller skall-kraven då den blankett,SK.V 4820,som bolaget inlämnat var för gammal. Länsrätten noterar att det av förfrågningsunderlaget endast framgår att blanketten ej får vara äldre än 3 0 dagar. Det anges inte att detta ska räknas från anbudstidens utgång. Öhmans har lämnat in sitt anbud den 25 april 2008 och blanketten som är daterad den 26 mars 2008 var således vid inlämningstillfället under 3 0 dagar gammal. Då Öhmans lämnat in en blankett som vid inläIID1andet var under 3 0 dagar måste bolaget anses ha uppfyllt skall-kravet. Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 11438-08 STOCKHOLMS LÄN Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren ha minst tre utförda eller pågående referensuppdrag avseende likvärdiga uppdrag som ska vara utförda inom den senaste femårsperioden. Vidare ska anbudet innehålla hänvisning till referenspersoner. BVT har anfört att TPFs anbud varken är komplett ifyllt eller refererar till likvärdiga uppdrag samt att Öhmans inte har lämnat referenser till likvärdiga uppdrag. BVT har inte anfört på vilket sätt uppdragen inte skulle vara likvärdiga med de uppdrag som upphandlingen avser. Av handlingarna i målet framgår att TPF i anbudsformuläret angivit referenser från följande uppdrag. Bygge av skärmtak mellan två befintliga byggnader samt ny entre på ett dagis, byte av 1700 kvm befintligt tak, nytt fläktrum samt diverse jobb invändigt på en skola och inredning med nya väggar och tak samt ny inredning i tom lokal i en affär. Vidare framgår att TPF för två av referenterna endast uppgivit förnamn samt för en av dessa även utelämnat telefonnummer. Öhmans har lämnat referenser från följande uppdrag. Ombyggnad av ett flertal butiker, ombyggnad av kontor och restauranger och ombyggnad av äldre- och hälsoomsorg. Länsrätten finner att det inte är visat annat än att de uppdrag som företagen lämnat referenser för är av liknande art som de som upphandlingen avser. Bolagen har därmed uppfyllt dessa skall-krav. I förfrågningsunderlaget anges att anbudet ska irmehålla hänvisning till tre referenspersoner som kan kontaktas om så erfordras. Detta krav måste TPF anses ha uppfyllt. Av 4.3.b. i anbudsformuläret framgår bl.a. att anbuden ska innehålla namn och telefonnummer till referenterna. Länsrätten finner, mot bakgrund av att andra uppgifter lämnats som medför att företaget och personen måste anses lätt identifierbara, att utelämnandet av ett telefonnummer i TPFs anbud inte är av sådan art att det medför att TPF inte ska anses ha uppfyllt skall-kraven. Kommunen har därmed haft rätt att låta TPF var med i utvärderingsfasen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 1 5 11438-08 Sammanfattningsvis filmer länsrätten att det inte är visat att Täby kommun i upphandlingen har brutit mot kravet på likvärdig och icke--diskriminerande behandling enligt l kap. 9 § LOU. Någon grund för ingripande enligt1 6 kap. 2 § LOU föreligger därför inte och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (Dv3109/la). ;- /Y /�,, ./4 /:fg� l/f\.llan: Johansson rådman Föredragande har varit Cecilia Unga.