FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 DOM Mål nr 27187-12 KONKURRENSVERKET SÖKANDE Forsen Projekt AB, 556538-7700 Box208 101 24 Stockholm Stockholms stad Fastighetskontoret Box8312 104 20 Stockholm Ombud: Stadsadvokaten Eva Granbohm Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 103 35 Stockholm Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE MOTPART 2013-03-18 Meddelad i Stockholm Avd Dnr KSnr 2013 -08- 2 1 • Aktbll 1 SAKEN Förvaltningsrätten avslår Forsen Projekt AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 321124 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 1 \i '' I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27187-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Fastighetsnämnden i Stockholms stad (Stockholms stad) genomför en upphandling av projektledningsorganisation för ombyggnation av Östermalmshallen (Dnr 2.6.3-258/2012). Upphandlingen genomförs som upr,handling (LOU). Av tilldelningsbeslutet fattat den 14 december 2012 � .,:t'l-r.trr::...fra�gårattStockholmsstadantagitanbudetfrånProjektbyrånStockholm 2 f/:,> Ji ,-� ,1,, I ···. 1 \"�NDEN M.M. Forsen Projekt AB (Forsen) yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett genom att en ny utvärdering genomförs utan anbudet från Projektbyrån. Till stöd för sin talan anför Forsen bl.a. följande. Projektbyrån uppfyller inte kvalificeringskravet avseende offererad projekteringsledares kompetens och erfarenhet. Enligt kod AUB.512 i de för upphandlingen gällande administrativa föreskrifterna ställs krav på att projekteringsledaren bl.a. ska ha haft rollen som projekteringsledare i ett uppdrag avseende byggnad som innehållit ytor som varit avsedda för handels- och försäljningsverksamhet (butiker och innefattar aspekter rörande in- och urlastning av varor, miljö, hälsa och tillhörande lagstiftning). I anbudsformuläret ska anbudsgivarna under "Krav 6 - Krav på projekteringsledarens kompetens och erfarenhet" för den namngivne projekteringsledaren ange minst två referensuppdrag som projekteringsledare, varav ett av uppdragen uppfyller föreskrivna krav enligt punkt 5.1 ovan. Projektbyrån har i sitt anbud angett två referensuppdrag för den offererade konsulten och uppgett att konsultens roll i ett av dessa uppdrag - "Projekt Södra Gallerian" - var J1'•1. \ • 0 ! r:;��-1v;�i,t1ffi11·i>l!41.::�tti_öppetförfarandeenligt4kap.lagen(2007:1091)omoffentlig '1 '",-· . , . , • _ .. . �1;3\cProJektbyran). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27187-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen projekteringsledare för en sådan byggnad som uppfyller föreskrivna krav enligt punkt 5.1. ovan. Projektbyrån har dock inte på föreskrivet sätt styrkt att man uppfyller kvalificeringskravet avseende offererad projekteringsledares kompetens och erfarenhet. Av konsultens CV framgår att han i "Projekt Södra Gallerian" i själva verket var projektledare, och inte projekteringsledare. Därmed kan kravet på att det av den offererade konsultens CV tydligt ska framgå att denne varit projekteringsledare för byggnad som innehåller ytor avsedda för handels- och försäljningsverksamhet inte anses vara uppfyllt. Projektbyrån har i sitt anbud därmed inte redovisat något referensuppdrag som styrker att konsulten har erfarenhet som projekteringsledare för byggnad som innehåller ytor avsedda för handels- och försäljningsverksamhet. Projektbyrån uppfyller därför inte samtliga kvalificeringskrav enligt AUB.511 i förfrågningsunderlaget och anbudet skulle ha uteslutits. Att utvärdera ett anbud från en anbudsgivare som inte uppfyller alla kvalificeringskrav strider mot principerna om likabehandling och öppenhet samt bestämmelserna i 11 kap. LOU. Om utvärderingen hade skett korrekt, dvs. utan Projektbyråns anbud, hade Forsens anbud vunnit. Det är därför uppenbart att den påtalade bristen lett till skada för Forsen. Stockholms stad bestrider bifall till ansökan och anför som grund för sitt bestridande i huvudsak följande. Projektbyrån uppgav en konsult som projekteringsledare och bifogade hans CV. Som referensuppdrag angavs två referensuppdrag som efter kontroll visade sig uppfylla samtliga ställda krav i AUB.512. Referensuppdragen avsåg konsultens erfarenhet som projekteringsledare i två projekt; Vällingby Centrum samt projekt "Södra Gallerian". Vid kontroll med referensperson för det sistnämnda projektet bekräftades hans roll som projekteringsledare. Konsulten uppfyllde således de uppställda kraven på erfarenhet hos projekteringsledare och anbudsgivaren Projektbyrån uppfyllde därmed kvalificeringskravet. Att det i konsultens CV anges att han var projektledare utesluter inte att han också 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27187-12 I STOCKHOLM haft rollen som projekteringsledare. Enligt vad som är brukligt anges endast det mest kvalificerade uppdraget i projektet. Projektledare var den senaste och tyngsta rollen han hade i projektet "Södra Gallerian". Tidigare i projektet var han även projekteringsledare, vilket bekräftades av referenspersonen. I förfrågningsunderlaget anges också att projekteringsledare kan vara samma person som projektledare förutsatt att samtliga krav uppfylls. Kvalificeringen har därmed skett på ett riktigt sätt. SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten är en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denna lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Forsen har gjort gällande att Projektbyrån inte på förskrivet sätt styrkt att kvalificeringskravet avseende offererad projekteringsledares kompetens och erfarenhet är uppfyllt och att Projektbyrån därför inte uppfyller samtliga kvalificeringskrav. I förfrågningsunderlaget anges under kod AUB.512 "Krav 6 - Krav på projekteringsledarens kompetens och erfarenhet" att anbudsgivaren, för att styrka uppställda krav, ska fylla i begärda uppgifter i anbudsformuläret och bifoga konsultens CV där uppgifterna framgår tydligt. Projektbyrån har i sitt anbudsunderlag lämnat två referensuppdrag för erbjuden konsult där han har haft rollen som projekteringsledare samt Allmänna avdelningen 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27187-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bifogat hans ev. I anbudsformuläret anges att konsulten varit projekteringsledare vid båda referensuppdragen. I ev:et anges att han har haft rollen som projektledare vid det första referensuppdraget samt rollen som projekt- och projekteringsledare vid det andra uppdraget. Stockholms stad har efter kontakt med angiven referensperson för det första uppdraget fått bekräftat att konsulten har varit både projekt- och projekteringsledare. I Projektbyråns anbud anges tydligt att konsulten har varit projekteringsledare vid det angivna referensuppdraget och detta har sedan bekräftas av referenspersonen. Att det i konsultens ev endast anges att han har varit projektledare för angivet referensuppdrag medför därför enligt förvaltningsrättens mening inte att Projektbyråns anbud inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget uppställda kvalificeringskraven för projekterings­ ledarens kompetens och erfarenhet. Förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger således inte. Forsens ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR . Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Ann-Jeanette Eriksson Rådman Förvaltningsrättsnotarien Amina Perenda har föredragit målet. 5 Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valtn ingsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill fö1valtningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden ellerhansombud.Adressentillfö1v- altningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga 1 • S-VERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se