LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Charlotta Necking SÖKANDE DOM 2009-07-27 Meddelad i Linköping Mål m 2030-09 E Rotel 4 Sida 1 (8) I Gårdsjöns Tonårsvård Aktiebolag, 556508-8704 Box 104 642 23 Flen MOTPART Norrköpings kommun Upphandlingsenheten 601 81 Norrköping SAKEN Fråga om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU; Upphandling av HVB-�jänster för barn och ungdom YRKANDEN M.M. Norrköpings kommun, Upphandlingsenheten, som tillsammans med flera kommuner i Ö�tergötfands län genomför cu upphandling av HVB-tjänster för barn och ungdomar (dm UH-09-7), har i tilldelningsbeslut den 18 juni 2009 antagit ett antal anbud från andra leverantörer än Gårdsjöns Tonårs­ vård AB. Vid anbudstidens utgång hade det inkommit totalt 67 anbud. Gårdsjö Ton­ årsvård AB enheten Gårdsjö och enheten Trädgår'n (nedan Bolaget) anges med anbudsnummer 5 och 6 i förteclmingen över mottagna anbud (se bila­ ga 1 till tilldelningsbeslutet). Bolagets anbud har inte kvalificerat sig med samma och följande motive1ing: "Anbudet förkastas på grund av en otillräcklig besla·ivning av teori och evidens utifi·ån la·aven i Avtalsförlagan punkten 9. I. Den KBT-metod som anbud besla·iver i avsnittet teori och evidens i "Verksamhetsbesla·ivning- !- ( 2009-07-28 Dok.Id 80288 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 r�-� LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009--07-27 Sida 2 2030-09 E en" svarar inte upp mot den beskriven av personalens utbildning och e1fa­ renhet i bemanningsplanen. " Bolaget överklagar tilldelningsbeslutet och anför som grund att i1mehållet under punkten teori och evidens kan ges visst tolkningsutryimne som i sin tur leder till att det lätt missförstås. Upphandlingsenheten vid Norrköpings Kommun (nedan Kommunen) yrkar i första hand att länsrätten avslår Bolagets ansökan om överprövning och i andra hand att rättelse av utvärdering sker med verkan att sökandes anbud antas. Länsrätten beslutade interimistiskt den 26 juni 2009, på yrkande av annan anbudsgivare i samma upphandlingsförfarande, att upphandlingen gällande HVB-tjänster för barn och ungdomar (UH-09-7) inte får avslutas tills läns­ rätten beslutat mmat i målet. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Av I kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt smnt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och propo1iionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myi1digheten hm· brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon mman bestämmelse i de1ma lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. LÄNSRÄTTENI ÖSTER GÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 Sida 3 2030-09 E Av anbudsin�judan framgår bl.a. följande. Norrköpings och Linköpings kommuner med flera kommuner avser att genomföra upphandling av HVB-tjänster. Syftet är att tillgodose barns och ungdomars olika individu­ ella behov för placering på behandlingshem. Upphandling omfattar be­ handlingshem med olika inriktning, metoder och innehåll. Ramavtal kom­ mer om möjligt att tecknas med mer än en anbudsgivare för respektive målgrupp och behovsbild. Inkomna anbud kommer först att genomgå en kvalificeringsomgång vilket innebär bl.a. kontroll att anbudsgivare uppfyl­ ler obligatoriska krav som uppställts i handlingarna. Bland de kvalificerade anbudsgivarna kommer de anbud som har lägst vårddygnspris att antas. I Avtalsförlagan punkten 8.3 beshivs den verksamhetsimiktning Konmrn­ nen söker. Kommunen strävar efter att erbjuda sociala insatser som är ba­ serade på forskning och beprövad erfarenhet. - Under punkten 9.1 "Verk­ samhet och arbetsmetodik" framgår att utförarens behandlingsprogram ska bygga på en tydlig teoretisk grund och baseras på evidens. Med detta me­ nas att det finns forskning som visar att de metoder som behandlingspro­ grammet grundas på har effekt och har visat goda resultat. Anbudsgivare uppmanas att redovisa hur ovanställda hav uppfylls genom att redogöra för verksamhetsinnehållet i en särskild bilaga som bifogats till anbudet. - Under punkten 12.0 "Ledning, bemmming och kompetens" framgår att utföraren ska säkerställa att verksamheten är bemannad för att kunna full­ följda uppdraget samt att personalen har erforderlig utbildning och lämp­ lighet. Personalens kompetens ska enligt Anbudsformuläret punkten 3.3 fyllas i av anbudsgivaren i en "Bemanningsplan". Bemanningsplanen ska stryka att verksamheten är bemam1ad för att kmma ge de efterfrågade �jäns­ terna. Det ska framgå att personalen har erforderlig utbildningsnivå och lämplighet. I Bemam1ingsplanen finns utrymme att fylla i uppgifter om personalkategori samt deras respektive utbildning och erfarenhet. - Av Upphandlingens föreskrifter under punkten 11.1 framgår att inkomna an­ bud först kommer att genomgå en kvalificeringfas vilket bl.a. i1mebär en LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 kontroll att anbudsgivaren uppfyller de obligatoriska laav om uppställts i handlingarna. Av den Bemanningsplan som Bolaget bifogat till anbudet framgår följande. Bolaget har på avdelning Trägårn'en föreståndare med fritidsledarutbild­ ning, 15 poäng socialrätt samt psykoterapi steg-1 utbildning. Personen är legitimerad transaktionsanalytiker och har en 5-årig utbildning samt 20 år i yrket. Den biträdande föreståndaren har 40 poäng psykologi och är steg 1- utbildad i psykoterapi. Personen är legitimerad transaktionsanalytiker och har en 5 årig utbildning och 24 år inom yrket. Av behandlingspersonalen på Trägårn'framgår bl.a. att 1/9 är gestaltterapiutbildad, 2/9 är utbildade i ADAD. Mer än hälften har mer än 8 års erfarenhet inom arbetet. Bolaget har även konsultativ personal som består av tre legitimerade psykologer som utför utredningsarbete och psykoterapi vid behov. Bolaget har på av­ delningen Gårdsjö en föreståndare med fil. kandidat i beteendevetenskap med inriktning på pedagogik, didaktik 10 poäng, socialrätt 15 poäng och 40 poäng i missbrukarvård samt en 2-årig utbildningsgrupp i transaktions­ analys och 20 års erfarenhet i yrket. Den biträdande föreståndaren har 40 poäng psykologi och är steg I -utbildad i psykoterapi samt legitimerad transaktionsanalytiker och har 24 års utbildning i yrket. Den övriga be­ handlingspersonalen består av tio medarbetare. Det framgår att endast be­ handlingsassistenten genomgått kurs i transakti011sanalys. Verksamhetsbeskrivningen som bifogats till anbuden är identiska för av­ delning Trägårn'och Gårdsjö. Parternas argumentation Bolaget anför bl.a. följande. De menar att innehållet i teori och evidens delarna inbjuder till tolkningar och att deras anbud i denna del således kan ha missförståtts. - Det är i och för sig riktigt att personalen på Bolaget inte Sida 4 2030-09 E LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 använder sig av KBT-metoden. Bolaget har endast en person per enhet som har KBT-utbildning. Bolaget arbetar istället med miljöterapeutisk pedago­ gik, psykodynamiska och systemteoretiska samt transaktionsanalytiska metoder. Tranaktionsanalys (TA) är "närliggande KBT". TA är en metod som lämpar sig för barn och ungdomar eftersom metoden är visuell och lätt att överskåda. TA metoden är pedagogisk och konkret med "tydliga för­ ändringsmål via kontakt". TA är en metod som funnits i ca 50 år och som utvecklats metodmässigt. TA är vidare godkänd inom EAP - European Association for Psychotherapy. TA är den röda tråden i verksamheten både avseende ett gemensamt förhållningssätt gentemot eleverna rent generellt men också inom den jagstärkande psykoterapin. Ett flertal personer inom personalgruppen har arbetat med TA redan imian Bolaget startades 1995. Bolaget har använt sig av TA metoden sedan det grundades. Beträffande personalens kompetens anförs bl.a. följande. Samtliga fast anställda har grundläggande TA-utbildning. Tre personer på vai:je enhet har en 2-årig vidareutbildning. Föreståndare och biträdande föreståndare vid både enheten Trägår'n och Gård�jö har läst 40 poäng psykologi, och de är "steg I -utbildade i psykoterapi" och har en 5-årig legitimationsexamen s.k. Certified Transactional Analyst examen. Föreståndare för Gårdsjö enheten deltar för närvarande även i en Technical and Supervising Trans­ actional Analyst utbildning. Utbildningen ger befogenhet att självständigt handleda och utbilda andra på alla nivåer inom TA. Sida 5 2030-09 E I "Bemanningsplanen" har Bolaget inte angivit den grundläggande TA­ utbildningen som all personal har. Detta eftersom Bolaget inte ansåg att det var den typen av uppgift som efterfrågades. Men hänvisning till det ovan skrivna anser bolaget att de har en personalgrupp med såväl gedigen ut­ bildning som lång erfarenhet inom området. LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTER GÖTLANDS LÄN 2009-07-27 Kommunen anför bl.a. följande. Bolagets redogörelse för behandlingsin­ nehåll och personalens kompetens når inte upp till de kvalificeringskrav som ställts. I upphandlingen har det uppställts krav på att verksamhetens personal ska ha erforderlig utbildning och lämplighet som kon-esponderar med de teoretiska grunderna och tillämpade behandlingsmetoder. Bolaget anger i sitt anbud att "transaktionsanalytiska, psykodynamiska och system­ teoretiska metoder ligger till grund för behandlingsinnehållet...." och att personalen är uppdaterade inom ART (Aggression Replacement Training) och KBT (kognitiv beteendeterapi). För det första framgår inte varken ART- eller KBT-träningen av "Bemanningsplanen". För det andra saknas uppgift om personalens transaktionsanlytiska utbildning. Detta är nyin­ komna uppgifter från Bolaget. - I anbudet beskrivs även att behandlingen bygger på flera olika metoder från olika skolor. Beskrivningen av behand­ lingsprogrammets i1mehåll är otydlig och bevis för att en sådan blandning av metoder har visat goda resultat saknas i anbudet Bolaget har genmäh i huvudsak följande. Eftersom de metoder de beskri­ ver är väl kända inom socialt arbete och har använts under lång tid, ansåg de inte behöva beskriva dem närmare och därför inte heller att de fungerar. Bolaget vänder sig också mot skrivningen "de1ma blandning av metoder", eftersom det sker olika moment på ett behandlingshem som är förankrade i olika synsätt och teorier. En del rör det psykiska måendet och aimat rör det praktiska i livet. Ett flertal av de behandlingshem som fått sina anbud an­ tagna arbetar med samma metoder. Länsrätten gör.följande bedömning Av handlingarna i förevarande upphandling framgår klart att Kommunen avser teckna ramavtal med leverantörer som kvalificerar sig för att bereda vård på behandlingshem. Av de kvalificeringskrav som uppställts återfim1s krav på teori och evidens. Syftet med kvalificeringskrav är att den upp- Sida 6 2030-09 E LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 handlande myndigheten ska kum1a göra en bedömning av leverantörernas förmåga att utföra de tjänster som upphandlingen avser. Under punkten 12.0 "Ledning, bemanning och kompetens" framgår att utföraren ska säkerställa att verksamheten är bemannad för att kunna full­ följda uppdraget samt att personalen har erforderlig utbildning och lämp­ lighet. I anbudsformulären ges anbudsgivaren utrymme att fylla i personal och personalkompetens i "Bemam1ingsplanen" samt redogöra för teori och evidens under punkten 9.1 "Verksamhetsinnehåll och arbetsmetodik" i särskild bilaga. - Bolaget har som grund för sin talan angivit att innehållet under punkten teori och evidens kan ges visst tolkningsutrymme och att detta skulle ha missgym1at Bolaget. Enligt länsrättens mening är förfråg­ ningsunderlaget utformat på ett sådant sätt att anbudsgivaren på ett tydligt sätt givits utrymme att visa sin lämplighet gällande såväl teori, evidens som personalkompetens. Bolagets yrkande om att avsnitten teori och evi­ dens i förfrågningsunderlaget varit otydliga ska därför lämnas utan hänse­ ende. Det är vidare ostridigt i målet att Bolaget underlåtit att ange personalens kompetens i den använda TA-metoden. Länsrätten firmer att informationen om personalens utbildning och erfarenhet varit tydligt efterfrågad av Kommunen inför utvärderingen av anbud. Bolagets överklagande kan där­ för inte heller vinna bifall på denna grund. Bolaget har sammanfattningsvis inte påvisat att kommunens upphandling skulle strida mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag. Bolaget kan därmed inte anses ha lidit någon skada enligt vad som anges i 16 kap. 2 § LOU. Ansökan om över­ prövning bör därmed avslås. Sida 7 2030-09 E LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan. HUR MANÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). Sida 8 2030-09 E SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nutn1ner. Bilaga www.domstol.se