FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE DOM 2013-06-19 Meddelad i Göteborg Målm 4811-13 E Enhet 2:6 Sida 1 (5) JiO Eltjänst AB, 556409-0347 Hålstensvägen 22 446 37 Älvängen MOTPART Alebyggen AB, 556093-0504 Box104 449 22 Nödinge SAKEN KONKURRENSVERKET 2013-06- 1 9 Aklllll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Dok.Id 209277 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031- 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4811-13 E I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND Alebyggen AB, nedan kallad Alebyggen, har genomfört en upphandling avseende ramavtal för elarbeten. Anbudet från JiO Eltjänst AB, nedan kal­ laq JiO, har diskvalificerats då ev för arbetschef enligt förfrågningsun­ derlaget inte har bifogats. YRKANDEN M.M. JiO yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas så att bolaget kvalifice­ ras för utvärdering varpå anbudsutvärderingen därefter görs om. I andra hand yrkas att upphandlingen i sin helhet ska göras om. Som skäl för talan anförs i huvudsak följande. JiO har i sitt anbud förutsatt att behörighetsbe­ viset och organisationsplanen uppfyllde de krav på ev som Alebyggen ställt. Därutöver har bolaget kommit in med registreringsbevis och certifi­ kat för ISO-certifiering. Bolaget har utfört elarbeten åt Alebyggen sedan 1992, varför det framstår som långsökt att bifoga komplett ev för arbets­ chefen. Alebyggen är mycket väl insatt i vad för kompetens som arbetsche­ fen besitter och som skulle framgå på ett ev för arbetschefen. Alebyggen framförde även önskemål om att JiO skulle komma in med anbud och bo­ laget angav Alebyggen som referens. Vidare framgår det av förfrågnings­ underlaget att Alebyggen hade för avsikt att skriva kontrakt med tre leve­ rantörer. Det är således anmärkningsvärt att Alebyggen inte gav bolaget möjligheten att komplettera sitt anbud med det efterfrågade ev:t. Samtliga åberopade handlingar tillsammans med Alebyggen som referens styrker de kompetenskrav som ställs på arbetschefen i förfrågningsunderlaget. Åbe­ ropat underlag ska därför anses som likvärdigt ett ev. Alebyggen har inte iakttagit ovanstående omständigheter, vilket sammataget innebär att Ale­ byggen brutit mot de grundläggande principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet i enlighet med 1 kap.9 § LOU. Alebyggen har på grund av en formsak, vilket även Alebyggen intygar, satt konkurrensen FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4811-13 E I GÖTEBORG Avdelning2 ur spel på ett sätt som med beaktande av målets samtliga omständigheter inte kan vara förenligt med de grundläggande principerna om offentlig upphandling. Alebyggen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Alebyggen har inte brutit mot de grundläggande principerna enligt 1 kap. 9 § LOU. Det formella skallkravet på inlämnande av ev som ställts i upp­ handlingen har inte fullföljts av JiO. Att begära in komplettering av anbud i form av ev hade varit att riskera att bryta mot 15 kap. 12 § LOU. Anbu­ det har förkastats enbart på formella grunder, då arbetschefen på JiO har en kompetens som är väl känd och uppfyller de i förfrågningsunderlaget upp­ ställda kompetenskraven, och för undvikande av överprövning från andra anbudsgivare som uppfyllt även det formella ev-kravet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 16 kap.6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 Av15 kap.12 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOU är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagen och att en leverantör till följd av detta lidit eller kan komma att lida skada. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets s.k. skallkrav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska pröva anbudet. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att anbudet bl.a. ska innehålla bifogat ev för arbetschefen till styrkande av att kraven avseende personal och kompetens är uppfyllda. Det är ostridigt att JiO inte har lämnat in nå­ got dokument innehållande ev för arbetschefen, utan andra handlingar vilka bolaget anfört uppfylla det krav på ev som ställts upp i förfrågnings­ underlaget. Eftersom anbudet därmed inte uppfyller förfrågningsunderla­ gets alla skallkrav saknas förutsättningar för att pröva anbudet. JiO har vidare anfört att det är anmärkningsvärt att Alebyggen inte gav bolaget möjligheten att komplettera sitt anbud med det efterfrågade ev:t. Det stri­ der emellertid, enligt förvaltningsrättens mening, mot likabehandlingsprin­ cipen att efter anbudstidens utgång ge en anbudsgivare tillfälle att komplet­ tera anbudet med uppgifter som erfordras för att samtliga obligatoriska krav ska vara uppfyllda. Det har således inte funnits förutsättningar för Alebyggen att med stöd av 15 kap.12 § LOU tillåta JiO att komplettera sitt 4 4811-13 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4811-13 E I GÖTEBORG Avdelning2 anbud med det efterfrågade CV:t Gfr Kammarrätten i Göteborg dom den 22 maj2012 i mål nr 872-12). Sammanfattningsvis innebär det som JiO anför och har visat inte att Ale­ byggen har brutit mot någon bestämmelse i LOU, varför ansökan ska av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV3109/lB LOU) Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Karin Birath. 5 -ti�e, • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kotrrrnit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kall11D.arrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, tnålnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål antnäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för­ överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort tn.ålet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU