FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2016-09-21 Mål nr 2470-16 Sida 1 (4) SÖKANDE Uddevalla Teknikcenter i Karlstad AB, 556417-0149 Körkarlsvägen 5 ·653 46 Karlstad MOTPART Årjängs kommun Box 906 672 29 Årjäng SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE KONKURRENSVERKEI' Meddelad i Karlstad 2016 -09- 2 2 ... Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår Uddevalla Teknikcenter i Karlstad AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 165491 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www .forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2470-16 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( Årjängs kommun genomför en offentlig upphandling avseende kommunens behov av kopiatorer och skrivare med tillhörande serviceavtal under avtals­ perioden som är två plus ett plus ett år från avtalstecknande. Uppdraget gäl­ ler hyra av maskiner modell A, B och C samt köp av modell D. Genom till­ delningsbeslut den 19 maj 2016 har kommunen antagit Kontorslösningar i Karlstad AB (Kontorslösningar) som leverantör. I förfrågningsunderlaget anges ett antal skall-krav. Avsnitt 15 avser gene­ rella krav och i 15.10 anges att modell A, B och C ska kunna skriva ut, skanna och kopiera i både svartvitt och färg. Avsnitt 19 avser modell A multifunktion och i 19.1 anges kravet att den ska klara minst 50 A4/minut. PARTERNAS TALAN Uddevalla Teknikcenter i Karlstad AB (Uddevalla Teknikcenter) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse på så sätt att kommunen genomför en ny utvärdering varvid Kontorslösningars anbud förkastas och nytt tilldelningsbeslut fattas. Som skäl för yrkandet anför Uddevalla Teknikcenter i huvudsak följande. Av de handlingar Udde­ valla Teknikcenter tagit del av från Kontorslösningars anbud kan konstate­ ras att det bolaget valt att offerera en produkt som heter Canon C5250i. Denna produkt uppfyller inte kravet i 19.1 om minst 50 A4/minut då den i färg enbart presterar 45 A4/ririnut. Praxis vid upphandlingar är att om inget undantag görs i ställda skall-krav gäller kravet för samtliga berörda funk­ tioner, i detta fall kopiering, utskrift och skanning i både färg och svartvitt tillsammans med kravet om 50 A4/minut. Enligt de frågor och svar som inkommit under anbudsperioden framgår också att kravet om 50 A4/minut är viktigt för kommunen då den på direkt fråga inte ändrat kravet 19.1 i skall-kravsformuläret. Historiskt sett har den här typen av produkter ofta ( ( DOM olika hastighet beroende på om utskriften skett i svartvitt eller färg men så är det inte längre. Således är det otvivelaktigt att kravet om hastighet måste uppfyllas kombinerat med övriga ställda krav i upphandlingen. Årjängs kommun bestr�der bifall till Uddevalla Teknikcenters ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunen anser att utvärderingen har gjorts på ett riktigt sätt och att Kontorslösningar uppfyller alla ställda krav. Angående krav 15.10 så beskriver kravet vad maskinerna ska klara att göra och således inget angivet om hastighet på utskrifterna. Kommunen har frågat efter en typ av maskin med multifunktion, dvs. en maskin där skrivaren är kombine­ rad med en eller flera andra apparater, vanligtvis scanner, kopiator och eventuellt fax. A ngående kravet 19.1 så har kommunen i kravet inte angivit att maskinen måste klara 50 A4/minut när det gäller färgutskrift utan då kommunen har betydligt högre andel av svartvita utskrifter samt har krav på att maskinerna ska vara förinställda på svartvita utskrifter, så har kommunen ansett att kravet gäller för svartvita utskrifter. SKÄL FÖRA V GÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 3 2470-16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2470-16 ( ( Förvaltningsrättens bedömning Frågan är i första hand om det antagna anbudet från Kontorslösningar upp­ fyller kravet i 19.1 att produkten modell A ska klara minst 50 A4/minut, då offererad produkt ostridigt endast klarar45 A4/minut när det gäller färgut­ skrift. Enligt förvaltningsrättens mening är kravet något otydligt då det i punkt 19.1 inte framgår av lydelsen att det även gäller för färgutskrifter samt att det generella kravet i 15.10 står i en annan del av skall-kravsdokumentet. Otydligheten är inte heller en fråga enbart för Årjängs kommun och Udde­ valla Teknikcenter utan bedömningen av frågan är om kravet är så tydligt för Kontorslösningar och övriga leverantörer att ett anbud med en offererad produkt som inte klarar 50 A4/minut i färg ska förkastas. I det avseendet . anser förvaltningsrätten att det inte framkommit med tillräcklig säkerhet att den här typen av produkter numera har samma utskriftshastighet för både svartvitt och färg, varför det inte är uppenbart att kravet är detsamma för båda utskriftsaltemativen. Sammantaget finner förvaltningsrätten mot denna bakgrund att Årjängs kommun inte haft grund för att förkasta anbudet från Kontorslösningar på de skäl Uddevalla Teknikcenter åberopar och det har därmed inte framkommit att kommunen brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Uddevalla Teknikcenters ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). I KARLSTAD ( f-a�� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltomgsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrättett. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då. klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en så.dan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövttingstillstån.d meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetv.i:vlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtomgsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtomgsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammatriitten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltomgsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltomgsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålf'aravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklågande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. \vww.domstol.se