FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET 2013 -05- 0 6 Avd Dnr KSnr Aktbil BESLUT 2013-05-03 Meddelat i Stockholm Mål nr 9183-13 CMINC Zalto AB, 556311-9998 Kyrkogatan 20,.22 411 15 Göteborg SAKEN Fråga om avvisning av ansökan FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan. Dok.Id 351023 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9183-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND CMJNC Zalto AB (nedan bolaget) har inkommit med skrivelser till för­ valtningsrätten som uppges avse otillåten direktupphandling. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Det följer av 4 § förvaltningsprocesslagen (1971:291), FPL, att en ansökan eller överklagande ska innehålla vad som yrkas samt de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet. Domstolen ska grunda sitt avgörande på vad handlingarna innehåller och vad som i övrigt har förekommit i må­ let (30 § FPL). Domstolen ska se till att målet blir så utrett som dess be­ skaffenhet kräver, och vid behov ska domstolen anvisa hur utredningen bör kompletteras (8 § FPL). Bestämmelsen om domstolarnas utredningsansvar ger uttryck för den s;k. officialprincipen. Motsatsen till officialprincipen är förhandlingsprincipen. Enligt förhandlingsprincipen i dess renodlade form ligger ansvaret för ut­ redningen helt på parterna. I 5 § FPL anges att om ansöknings- eller besvärshandling är så ofullständig att den inte kan läggas till grund för prövning i sak, ska rätten förelägga sökanden eller klaganden att inom viss tid avhjälpa bristen vid påföljd att hans talan annars inte tas upp till prövning. Av RÅ 2009 ref. 69 följer att i mål·om överprövning enligt lagen om of­ fentlig upphandling (2007:1091), LOU, gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas på. Regeringsrätten (numera Högsta förvaltm?gsdomstolen) uttalade som skäl för sitt ställningstagande att mål om offentlig upphandling i princip gäller ekonomiska förhållanden Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9183-13 Allmänna avdelningen mellan enskilda näringsidkare, varför de har en större likhet med sådana mål där man inom den allmänna processrätten tillämpar förhandlingsprin­ cipen än med mål som är typiska för förvaltningsdomstolarna och för vilka FPL har konstruerats. Detta leder till slutsatsen att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Den prövning som förvaltningsrätten huvudsakligen kan göra i mål som avser ansökan om överprövning av offentlig upphandling regleras i 16 kap. 4 § LOU. Där anges att efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling (punkten 1) och giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör (punkten 2). Bolaget har inkommit med skrivelser som angetts avse otillåten direktupp­ handling. Förvaltningsrätten har med anledning av de inkomna skrivelser­ na förelagt bolaget att inkomma med en precisering av vad bolaget vill att förvaltningsrätten ska pröva vid äventyr att målet annars kommer att avvi­ sas. Detta då skrivelserna enligt förvaltningsrättens mening är oprecisa i fråga om vilken upphandling som ska överprövas alternativt vilket avtals giltighet som bolaget vill att förvaltningsrätten ska överpröva enligt LOU. Bolaget har därefter gett in en skrivelse till förvaltningsrätten. Inte heller av denna skrivelse framgår emellertid vilken upphandling eller vilket pre­ cist avtal som bolaget baserar sin talan på. Bolagets skrivelser är därför så pass bristfälliga att de inte kan läggas till grund för prövning i sak. Då för­ valtningsdomstolens egen utredningsskyldighet är begränsad i mål som gäller offentlig upphandling kan något ytterligare utredningsansvar inte I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9183-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen läggas på domstolen. Eftersom bolaget har beretts tillfälle att avhjälpa bris­ terna, och bristerna inte genom senare inkomna skrivelser har läkts, ska ansökan avvisas. HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 A LOU). Anna Nordström Förvaltningsrättsfiskal Marie Englund har föredragit målet. HUR MAN .ÖVERKLAGAR - P.RÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karomatrlitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överk:la.gandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då kla.ganden fick del av beslutet Tiden för överkhgandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övetkla.gandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Fär att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrlitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarri:i.tten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamroarri:itten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in. fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnin om hur man Bi,l..,;:,....:io:::>,L-:.1 ·j 1. den kla.gandes namb., personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.kla.ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarritten, överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3199/1ALOU gar