LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN SÖKANDE DOM 2009-04-03 Meddelad i Karlstad Mål nr 622-09 E Rotel 5 Sida 1 (3) NCC Construction Sverige AB, 556613-4929 170 80 Solna Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfinnan Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg MOTPART Kristinehamns k01mnun 681 84 Kristinehamn SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten bifaller NCC Construction Sverige AB:s talan på så sätt att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett. Rättelsen ska bestå i att Runnäs Snickeri & Bygg AB:s anbud utesluts och att nytt tilldelningsbeslut meddelas. Dok.Id 52816 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Stora Torget Telefon Telefax 054-14 81 00 054-14 81 30 E-post: lansrattenivarmland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I VÄRMLANDS LÄN DOM 2009-04-03 Sida 2 622-09 E YRKANDEN. MOTPARTENS INSTÄLLNING NCC Construction Sverige AB (NCC) ansöker om överprövning av Kristi­ nehamns kommuns upphandling benämnd "Vänerhamn AB, Kristinehamns hamn, teknik- och administrationsbyggnad" och yrkar, i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att Runnäs Snickeri & Bygg AB:s (Runnäs) anbud förkastas varvid NCC:s anbud ska antas, och i andra hand att upp­ handlingen ska göras om, och anför sammanfattningsvis följande. Kommlmen har antagit Runnäs anbud. NCC:s anbud har rankats som nr. 2. Rum1äs har i sitt anbud gjort reservationer beträffande jordsten samt ej redovisade hinder i mark. Lämnade reservationer är inte hel­ ler prissatta och omfattas därmed inte av anbudet och anbudspriset. Reservationerna motsvarar avsevärda värden. NCC har i sitt anbud tagit höjd för motsvarande risker, vilket medfört att NCC:s anbuds­ pris blivit högre än vad som skulle ha varit fallet. Eftersom Runnäs anbud innehåller två väsentliga reservationer skulle anbudet rätteli­ gen ha förkastats varvid NCC:s anbud skulle ha varit det ekonomiskt mest fördelaktiga och därmed antagits. Kristinehamns kommun anför i svar fö\jande. Med anledning av de synpunkter NCC framfört medger kommunen att rättelse görs och att det föreligger skäl att förkasta anbudet från Runnäs. Detta i sin tur innebär att Kristinehamns kommun kommer att föreslå att NCC antas som totalentreprenör för upphandlingen. Kommunen begär därför att länsrätten upphäver beslutet att kommu­ nen tills vidare inte får avsluta upphandlingen. Beträffande sistnämnda begäran kan noteras att länsrätten den 20 mars 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091;LOU) eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören LÄNSRÄTTEN I DOM VÄRMLANDS LÄN 2009-04-03 lidit eller kan komma att lida skada ska rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Parterna är ense om att Runnäs anbud skulle ha förkastats. Länsrätten fin­ ner inte skäl till annan bedömning. Felet kan leda till att NCC lider skada. Grund för ingripande med stöd av LOU föreligger därför. Eftersom Run­ näs anbud rätteligen skulle ha förkastats ska rättelse ske på så sätt att Runnäs anbud utesluts. Vad gäller kommunens begäran upphör länsrättens interimistiska beslut automatiskt att gälla i och med denna dom. ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1B). Föredragande i målet har varit Lars Överström Sida 3 622-09 E