FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2012-03-02 Mål nr 11461-11 E Sida l(l7) Avdelning 1 Meddelad i Maria Nyström Malmö SÖKANDE CDI Dental AB, 556464-0323 Solgatan 9-11 212 20 Malmö MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad Ombud: Maria Lidbom Region Skåne Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Upphandlingen av tandtekniska tjänster inom avtalsområde F ska göras om. .....,'-.-'l,.,!.o (..,Y, "'" fJj Dok.Id 97477 Postadress l3ox 4522 201 20 Malmi) Besöksadress Kalendegalan 6 Telefon Telefax 040-35 3.5 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-16:00 r,;"" A ':l �q�,.,� ,..., � DOM Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 11461-11 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Region Skåne genomför upphandling med förenklat förfarande enligt LOU av ramavtal avseende tandtekniska tjänster inom sex avtalsområden (A-F). Genom tilldelningsbeslut den 24 november 2011 tilldelades 39 anbudsgi­ vare kontrakt inom ett eller flera av de olika avtalsområdena. Ett anbud från CDl Dental AB (nedan CDI) antogs, tillsammans med tolv andra an­ bud, inom avtalsområde F (extraordinära oralprotetiska rehabiliterings­ /habiliteringsfall). CDl:s anbud beträffande avtalsområde A-E uteslöts enligt upphandlingsrapporten på grund av att bolagets anbud inom dessa avtalsområden innehöll priser som översteg föreskrivna maxpriser. CDI ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att CDI:s anbud går vidare till utvärdering och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Region Skåne motsätter sig bifall till ansökan. DOMSKÄL Relevanta bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principen om proportionalitet. Enligt 5 kap. 3 § LOU får ett ramavtal löpa under längre tid än fyra år en­ dast om det finns särskilda skäl. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11461-11 E I MALMÖ Avdelning 1 Av 5 kap. 6 § LOU framgår att om ett ramavtal ingåtts med flera leverantö­ rer, får tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom tillämpning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna an­ bud. Kontraktet ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbu­ det på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. Enligt 9 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet snarast möjligt skriftligen underrätta anbudssökandena och anbudsgivarna om de beslut som fattas om att sluta ett ramavtal eller att tilldela ett kontrakt om skälen för beslutet. Enligt 9 kap. 11 § LOU ska en upphandlande myndighet i förfrågningsun­ derlaget ange den tid som en anbudsgivare ska vara bunden av sitt anbud. Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot pågon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Uteslutning av CDI inom avtalsområdena A-E Rele\'l/11/ll delar av förfi·auninusunderlcwel 111.111 ,öOö 1 förfrågningsunderlaget upphandlingsföreskrifter, Handling 0, under punk­ ten C.2 (2) Kommersiella uppgtfier, anges att anbudsgivaren ska avge pri­ ser för samtliga produkter som efterfrågas för det eller de avtalsområden (A-F) som anbudet avser. Anbudsgivarens priser får inte överstiga angivet maxpris i Handling 2, A-prislista (A-F). Av den nämnda prislistan (Handling 2A-2F) framgår att för flertalet av de efterfrågade produkterna anges ett maxpris och ett värde för "vikt vid ut- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 1 46 1 - 1 1 E I MALMÖ Avdelning I värdering... För någon eller några produkter inom avtalsområdena A-E noteras dock i stället "viktas/utvärderas ej". Inom vart och ett av dessa av­ talsområden har CDI, beträffande minst en produkt, angett ett offererat pris som överstiger maxpriset. Ett skall-krav om maxpris för produkter som inte kommer att utvärderas, och således inte heller påverka utgången i upphandlingen, strider mot prin­ cipen om proportionalitet. En upphandlande myndighet får inte ställa mer långtgående krav än vad som är nödvändigt för syftet med upphandlingen. Att efterfråga ett pris som inte kommer att viktas eller utvärderas kan inte ligga i linje med syftet med upphandlingen. Det är vanligt förekommande att upphandlande myndigheter uppställer maxpriser i upphandlingen. För att ett sådant förfarande ska bli stringent och logiskt måste dock maxpriser uppställas för samtliga produkter och tjänster i en upphandling. Genom att endast uppställa maxpriser för vissa produkter eller tjänster kan en upp­ handlande myndighet aldrig säkerställa att de offererade priserna inte över­ stiger en viss totalsumma. Region Skånes upplägg innebär att vissa pro­ dukter inte konkurrensutsätts. Region Skane · CDI har angett maxpriser som överstigit de som beställaren angett i för­ frågningsunderlageL Region Skånes ska behandla alla anbudsgivare lika och har varit skyldig att förkasta CDI:s anbud. Syftet med upphandlingen är att hitta de leverantörer som har de kvalifikationer som krävs för att kunna tillgodose regionens behov av tandtekniska tjänster inom folk.tand­ vården och som samtidigt är beredda att leverera tjänsterna/produkterna till de priser som Region Skåne maximalt är beredda att betala för att få tjäns­ terna utförda. Syftet med själva skall-kravet avseende att maxpriser måste Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11461-11 E Avdelning I I MALMÖ accepteras är att få in anbud från de leverantörer som är beredda att hålla sig till de ramar som uppställts för upphandlingen, vilket innebär acceptans av maxpriser eller lägre. Genom maxpriserna anges tydligt vad Region Skåne maximalt kommer att betala för produkterna så att anbudsgivarna vet detta innan de tar ställning till om de vill lämna anbud eller inte. Kravet har varit förutsebart för samtliga anbudsgivare. Förvalrningsrä11ens bedömning Det är ostridigt att CDI inte uppfyller det aktuella kravet på maxpris. Enligt förvaltningsrätten finns det inget som hindrar att en upphandlande myn­ dighet kräver att anbudsgivarna anger maxpriser för samtliga efterfrågade produkter som ett led i en kostnadskontroll. Rätten anser att det inte heller finns något som hindrar att den upphandlande myndigheten, i ett fall som det förevarande, använder sig av endast vissa av priserna vid utvärderingen av anbuden, under förutsättning att samtliga de produkter för vilka maxpri­ ser efterfrågas kan bli aktuella att avropa, dvs. att de är relevanta för upp­ handlingen. Att priset på vissa produkter inte är en del av utvärderingen, är inte detsamma som att de inte är en del av upphandlingen. Enligt förvalt­ ningsrätten är förfrågningsunderlaget i den aktuella delen tydligt och klart formulerat och har tillämpats lika för samtliga anbudsgivare. CDI har följaktligen rätteligen blivit uteslutet från avtalsområdena A-E och det saknas skäl för ingripande enligt LOU på den angivna grunden. CDI:s skada av övriga åberopade fel i upphandlingsförfarandet Utöver vad som angetts ovan om maxpriser, har CDI åberopat att förfråg­ ningsunderlaget haft brister så vitt avser anbudens giltighetstid, avtalstid och antalet leverantörer som ska anslutas till avtalet. CDI har vidare åbero­ pat att Region Skåne tillämpat en otillåten fördelningsnyckel för avrop DOM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 11461-11 E I MALMÖ Avdelning 1 samt att informationen i tilldelningsbeslutet är bristfällig. Region Skåne har bland annat anfört att CDI inte har lidit skada av de åberopade felen. En följd av att förvaltningsrätten anser att CDI rätteligen uteslutits från utvärdering beträffande avtalsområdena A-E, är att bolaget så vitt avser dessa avtalsområden inte kan anses ha lidit skada av eventuella felaktighe­ ter vid den efterföljande utvärderingen eller av brister i tilldelningsbeslutet. Inte heller kan CDI anses ha lidit någon skada av eventuella felaktigheter i förfrågningsunderlaget, avseende avtalsområde A-E, som inte har någon koppling till att bolaget uteslutits. Enligt förvaltningsrätten finns det inget orsakssamband mellan de åberopade felen i förfrågningsunderlaget och grunderna för att bolaget uteslutits. Det finns därför inte skäl att, på talan av CDl, besluta om ingripande enligt LOU avseende något av avtalsområ­ dena A-E. I fråga om avtalsområde F har CDI i och för sig tilldelats kontrakt, men de åberopade felen i förfrågningsunderlaget respektive vid utvärderingen och i valet av fördelningsnyckel är av den karaktären att CDI enligt förvaltnings­ rätten har lidit eller kan komma att lida skada. Bolagets ansökan ska därför prövas i sak i dessa delar. Anbudets giltighetstid Relevanta delar avförfi'ågningsunderlaget l förfrågningsunderlagets upphandlingsföreskrifter, Handling 0, under punkten C..5 Anhudets giltighet, anges följande. Anbuds giltighetstid ska vara sex månader efter anbudstidens utgång. Blir upphandlingen föremål för överprövning ska anbud istället vara giltigt 60 dagar från den dag då lagakraftvunnen dom föreligger eller domstol avvisat Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11461-11 E Avdelning 1 CDI Formuleringen i förfrågningsunderlaget medför att en leverantör inte på förhand vet hur länge dess anbud kommer att vara giltigt. Om en över­ prövningsprocess drar ut på tiden och går vidare till flera instanser så kommer anbudet att vara giltigt i ett år och mer, vilket inte kan anses upp­ fyIla kravet på transparens. Region Skåne. Giltighetstiden är sex månader efter anbudstidens utgång, vilket är en nor­ mal och rimlig giltighetstid. Därutöver föreskrivs att om upphandlingen blir föremål för överprövning och dom meddelas eller talan avvisas. kom­ mer anbudens giltighetstid att förlängas i 60 dagar. Bakgrunden till för­ längningen är att det av erfarenhet krävs ungefär två månader att få färdig­ ställt och undertecknat avtalen av båda parter i en ramavtalsupphandling. Anbudens giltighetstid kan som längst bli åtta månader(sex månader+ 60 dagar). F