FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Mål nr 18697-10 Enhet 12 Sida 1 (15) SÖKANDE f,·:,_·"'' �L:�.��,�-- , �i��"- 2010 -03- 3 1 Madeo Sourcing Group AB, 556608-5089 Klarabergsviadukten 90 C 111 64 Stockholm MOTPART Skatteverket 171 94 Stockholm SAKEN DOM 2010-03-29 Meddelad i Stockholm Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 11 december 2009 upphör därmed att gälla. Dok.Id 40 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Skatteverket har genomfört en selektiv upphandling av IT-konsulttjänster för kommande leveranser till den organisatoriska enheten Verksarnhetsstöd för Skatteverket och Kronofogdemyndigheten, dm 132665595-09/21. Av tilldelningsbeslutet den 4 december 2009 framgår att Skatteverket har be­ slutat att anta anbud från andra anbudsgivare än Madeo Sourcing Group AB. Madeo Sourcin� Group AB (fortsättningsvis Madeo) ansöker om över­ prövning enligt LOU och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så vis att Skatteverket ska ändra i upphandlingsmaterialet så att det inte strider mot LOU och därefter ska en ny kvalificering av leverantörerna genomföras varvid Madeo ska kvalificeras till att få lämna anbud. I andra hand yrkas att Madeos ansökan om att få lämna anbud utvärderas i enlighet med vad som anförs i grunderna för talan. I tredje hand yrkas att upphand­ lingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan anför Madeo i huvudsak följande. I valet av kvali­ ficeringsfrågor har Skatteverket varken iakttagit proportionalitetsprincipen eller behandlat leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt. Skatteverkets beslut att inte kvalificera Madeo till anbudsfasen har tagits med hänvisning till bristande "Företagsspecifik kvalitet" där Skatteverket i anbudsinbjudan bl.a. har efterfrågat nyckeltalen rörelseresultat och soliditet för 2007 och 2008. Av relevans för bedömningen synes här vara Skatte­ verkets uttryckta antagande om att potentiella anbudssökanden skulle komma att utgöras av antingen "generalister" soni är större etablerade före­ tag eller "specialister" som är konsultbolag med spjutspetskompetens. För­ frågningsunderlagets konstruktion synes sedan vila på detta antagande av­ seende metoden för selektion vilket är till nackdel för presumtiva anbuds­ sökanden på ett sätt som står i strid med de grundläggande upphandlings- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rättsliga principerna. Skatteverket har poängsatt anbudsgivarens svar utan att ta någon vidare hänsyn till bolagets verksamhet och goda ekonomiska stabilitet. Enligt punkten 1.6.4.1 i anbudsinbjudan ska anbudsgivare ange svar i procent avseende anbudsgivarens rörelseresultat för 2008 samt soli­ ditet för 2008 baserat på anbudsgivarens årsredovisning. När det gäller ekonomiska nyckeltal som jämförelsekriterier är det av fundamental bety­ delse att endast likartade företag kan jämföras med varandra på ett rätt­ visande sätt. När nyckeltal jämförs mellan olikartade företag är sannolikhe­ ten stor att jämförelsen blir vilseledande. I det här fallet missgynnar de två nyckeltalen konsultförmedlare och strider därför mot likabehand­ lingsprincipen i LOU. Skatteverkets värdering av de två nyckeltalen strider även mot principen om proportionalitet. Som konsultförmedlare handlar verksamheten om att, gentemot Madeos kunder där Madeos förmedlade konsulter utför sina uppdrag, upphandla och hantera konsulter mot en pro­ centuell ersättning av konsultens arvode. Denna procentsats utgör således Madeos totala ersättning. Från denna ersättning ska Madeo dra av sina kostnader innan vinsten kvarstår. Detta innebär att för Madeo blir den egna intäkten hos en typkund ca 10 procent av den totala omsättningen. Om Madeo skulle ha en vinstmarginal på 15 procent av den egna intäkten lig­ ger bolagets vinstmarginal på 1,5 procent av den totala omsättningen. Ma­ deo skulle behöva leva upp till en vinstmarginal på 150 procent av den egna omsättningen för att kunna likställas med ett konsultbolag me� en vinstmarginal om 15 procent. En sådan vinstmarginal är oskäligt hög i frå­ ga om de ersättningar som tillämpas för konsultförmedling på den svenska marknaden. Genom det kravet behandlar Skatteverket Madeo på ett dis­ kriminerande sätt. En konsultförmedlare som Madeo missgynnas även av att Skatteverket värderar rörelseresultat 2008, då kravet inte tar hänsyn till ett bolag som har mycket hög omsättning och där kopplingen till vinst per anställd sak­ nas. Madeo har ca 20 anställda men över 550 anlitade konsulter som arbe- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 tar ute på pågående uppdrag. En konsultföm1edlares affärside handlar om att ha en stor konsultvolym med låg rörelsemarginal. Affärsiden genererar dock en hög vinst i bolaget vilket Skatteverket överhuvudtaget inte tar hän­ syn till. I sammanhanget kan nämnas att Madeo har AAA rating hos rating­ företaget Soliditet. Madeo har även en rörelsevinst på mer än 250 000 kr per anställd under 2008 och en rörelsevinst på mer än 450 000 kr per an­ ställd under 2007. Anbudsansökan skulle enligt Skatteverkets instruktioner ges in elektroniskt genom att anbudsgivarens skulle svara på ett antal frå­ gor. Mot den bakgrunden har det inte funnits någon möjlighet för Madeo att tillhandahålla någon bevisning i detta avseende för att tydliggöra Madeos goda ekonomiska stabilitet. Inte heller årsredovisningen har efter­ frågats av Skatteverket. Den poängsättning som tillämpas i punkten 1.6.4.1. i anbudsinbjudan, varav 50 MSEK. Värdet viktas och utgör 6,67 procent av det totala styrkevärdet i kriteriet "Företagsspecifik kvalitet". Av punkten 1.6.4 med rubriken "Nyckeltal" i anbudsinbjudan framgår bl.a. följande. Anbudssökanden ombeds redogöra för rörelseresultat, soliditet och kassalikviditet för 2007 respektive 2008. Värdena ska anges i procent i enlighet med fasta svarsalternativ indelade i 6 intervaller mellan 0 och varierande maxvärden. Värden för 2007 och 2008 viktas och utgör 13,33 procent respektive 6,67 procent av det totala styrkevärdet i kriteriet "Företagsspecifik kvalitet". Av punlcten 1.6.5 med rubriken "Verksamhetsinrilctning" i anbudsinbjudan framgår bl.a. följande. Skatteverket anser att en framtida samarbetspartner bör arbeta till majoriteten med egen personal alternativt vara specialiserade mot att arbeta och samordna underleverantörer som huvudsyssla. Anbuds­ sökanden ombeds besvara frågan om varifrån omsättningen från IT­ konsultverksamheten i Sverige härrör. Om intäkterna, baserat på omsätt­ ningen från IT-konsultverksamheten, med mindre än 10 procent eller över 60 procent kommer från egna anställda ska frågan besvaras med "Ja". Om intälcterna utgörs till 10-59 procent av underleverantörer eller anan samar­ betspartner som inte är anställd hos anbudssökande företag ska frågan be- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen svaras med "nej". Svaret på frågan viktas och utgör 6,67 procent av det totala styrkevärdet i kriteriet "Företagsspecifik kvalitet". Av punkten 1.6.7 med rubriken "Företagsledning" i anbudsinbjudan fram­ går bl.a. följande. Anbudssökanden ombeds redogöra för hur många pro­ cent av ledamöterna i styrelsen som har bytts ut under perioden den 1 juli 2006 till och med den 30 juni 2009. Värdena ska anges i procent i enlighet med fasta svarsalternativ indelade i 3 intervaller mellan färre än 50 procent till över 75 procent. Vidare ombeds anbudssökanden ange hur många VD man haft under perioden den 1 januari 1999 till och med den 31 december 2008. Värdena ska anges i antal i enlighet med fasta svars­ alternativ indelade i 3 intervaller mellan 1-3 olika VD till över 6 olika VD. Svaren viktas och utgör var för sig 6,67 procent av det totala styrkevärdet i kriteriet "Företagsspecifik kvalitet". DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges bl.a. följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Skatteverket har inledningsvis anfört att möjligheten att få selekterings­ beslutet prövat gått förlorat i och med att tilldelningsbeslut fattats. Enligt Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 Allmänna avdelningen huvudregeln i 16 kap. 1 § tredje stycket 1 LOU får ansökan om över­ prövning ske till dess att tio dagar har gått från det att myndigheten lämnat underrättelse om tilldelningsbeslutet. Det är således möjligt att pröva Ma­ deos ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att ett bifall till Madeos talan som utmynnar i att den aktuella upphandlingen ska rättas inte innefattar ett ställningstagande till att Madeo ska kvalificeras till att få lärnna anbud vil­ ket Madeo har yrkat. Frågan som förvaltningsrätten har att ta ställning till är om Skatteverket på de grunder Madeo anfört har brutit mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna så som de kommer till uttryck i I kap. 9 § LOU. Madeo har anfört att Skatteverkets indelning i anbudssökandena i antingen specialister eller generalister i selekteringsförfarandet är till nackdel för Madeo på ett sätt som står i strid med de grundläggande upphandlingsrätts­ liga principerna. Mer specifikt har Madeo anfört att Skatteverkets värde­ ring av dels nyckeltalen soliditet och rörelseresultat, dels omsättningen i anbudssökandens styrelser samt antalet egen personal i förhållande till an­ talet underleverantörer diskriminerar konsultföretag vars verksamhet base­ ras främst på förmedling av tjänster från underleverantörer. Madeo har vidare anfört att de krav Skatteverket ställt på anbudsgivama i selek­ teringsfasen inte står i proportion till upphandlingens syfte samt att de stri­ der mot likabehandlingsprincipen. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även för­ frågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Av rättsfallet följer även att kraven för I STOCKHOLM Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18697-10 Allmänna avdelningen att anse att ett upphandlingsförfarande strider mot dessa principer numera måste ställas relativt högt. Vidare har en myndighet långtgående frihet att bestämma vilka krav den vill ställa i ett upphandlingsförfarande och det finns inte några principiella hinder mot att myndigheten i selekterings­ förfarandet fäster vikt vid exempelvis vissa nyckeltal, omsättningen i sty­ relsen eller mängden anställd personal hos leverantören. Alla krav måste emellertid vara förenliga med de gemenskapsrättsliga principerna, däri­ bland likabehandlingsprincipen, icke-qiskrimineringsprincipen och prop­ ortionalitetsprincipen. Principerna om likabehandling och icke-diskriminering innebär att leveran­ törer ska behandlas lika i upphandlingsförfarandet och att dislaiminering inte får förekomma. De krav som ställs på leverantören ska upprätthållas och de förfaranden och den praxis som används av den upphandlande myndigheten ska tillämpas på samma sätt mot alla leverantörer som deltar i en upphandling. Frågeställningarna, likväl som metoden för utvärdering, i selekteringskriteriet "Företagsspecifik kvalitet" är klart och tydligt formu­ lerade. Det är vidare ostridigt i målet att Skatteverket följt sin egen utvär­ deringsmodell vid selekteringen samt att alla anbudssökande har behand­ lats lika under förfarandet. Den omständigheten att Skatteverket lagt bl.a. anbudssökandens rörelseresultat, soliditet och andelen intäkter som kom­ mer från egna anställda till grund för selekteringen innebär inte heller att konsultföretag, vars verksamhet huvudsal