LÄNSRÄTTENI DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-05-21 Meddelad i Stockholm SÖKANDE ABF Gästrikebygden,885002-2297 Folkets Hus, Fack20 801 30 Gävle MOTPART Mål nr 6575-08 Rotel227 Sida1 (7) J KONKURRENSVERKET 2008 -05- 2 2. Avd Dnr Doss åklbfl Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling- LOU Arbetsförmedlingen U pphandlingsenheten Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN .. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 3307 07 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-.561680 00 08-.561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM 2008-05-21 Sida 2 6575-08 Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av "Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin" i upptagningsområde Norra Mellansverige. Bland de leverantörer som lämnat anbud finns ABF Gästrikebygden (ABF). Arbetsfönnedlingen har i tilldelningsbeslut den 17 mars 2008 meddelat att andra anbud antagits. YRKANDE ABF begär överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har vid bedömning av anbud beslutat att ge ABF anbud åtta poäng av tio möjliga. Arbetsförmedlingen har i sitt beslut angivit föl­ jande motivering till denna poängbedömning: "Insatser sker till stor del i grupp och fokus på individen blir otydligt. Upplägget motsvarar inte det efterfrågade kravet på individuellflexibilitet." ABF:s gruppaktiviteter upp­ går till två gånger tre timmar/vecka, endast under de första tio veckorna (av totalt sex månader). En betydande del av dessa timmar är individuella jobb­ sökaraktiviteter under grupphandledning. Resterande gruppaktiviteter har fokus bl. a. på utveckling av framgångsfaktorer. Dessa framgångsfaktorer vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Även då gemensamma jobbsökaraktiviteter är medtaget i beräkningen innebär det att ABF:s tjänst innefattar 34 timmar av 40 individuellt riktade insatser per vecka. De indi­ viduella insatserna består av coaching, yrkesvägledning, utrekrytering och självcoaching (ett webb-baserat verktyg för individuell utveckling, jobb­ sökning och kvalitetssäkring). ABF har redovisat tydligt hur många timmar per vecka deltagarna är samlade som grupp. Motsvarande redovisning har inte gjorts av de anbudsgivare, vars anbud erhållit poängbedömningen tio poäng. Av anbuden framgår att aktiviteter sker i grupp, men dock inte hur mycket. Arbetsförmedlingen har efter ABF:s begäran om förtydligande av motivering inte kunnat presentera något argument som kan hänföras till LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 3 6575-08 anbudets skrivna text. Den upphandlande myndigheten har endast uppgivit att anbudets utförliga beskrivning av programmet vecka för vecka givit det intryck som gav upphov till beslutet om poängbedömning. Däremot kunde man inte från myndighetens sida närmare motivera vad i anbudet och den offererade �jänsten som skulle försvara Arbetsfönnedlingens motivering. Bedömningen förefaller dänned grunda sig på en "övertydlig" beskrivning av programmet och den känsla detta framkallat. Vid granskning av skriven text framgår graden av individuella insatser tydligt. En granskning som vi anser ha underlåtits i denna upphandling. Det ställs höga krav på anbudsgi­ vare vid offentlig upphandling, viket givetvis är helt relevant. I dessa sam­ manhang blir det av särskild vikt att anbuden läses noggrant och att beslu­ ten baseras på fakta. Det är också viktigt att en tydligare beskrivning av tjänstens schematiska struktur inte missgynnas gentemot en mindre tydlig sådan. I detta fall har denna bristande bedömning i1meburit att avtalet i dagsläget gått till am1ai1 leverantör. Arbetsförmedlingen anför i huvudsak följande. I förfrågn ingsunderlaget anges under punkt 4.2 Utvärderingskriterier att beträffande im1ehåll och upplägg samt genomförande kommer bedömningen att göras utifrån de be­ skrivningar och typexempel som redovisas under punkt 3.8. Under punkt 3.8 anges krav på �jänsten avseende Innehåll, upplägg och genomförande. Under punkt 2.1 Tjänstens innehåll anges bl. a. att �jänsten i första hand avser fas 1 inom jobb- och utvecklingsgarantin (förordning 2007:414), att detta i1mebär att de aktiviteter som ska komma deltagarna till del i huvud­ sak ska omfatta kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coaching samt för,­ beredande insatser, att med förberedande insatser avses individuellt anpas­ sade arbetsmarknadspolitiska insatser av vägledande, rehabiliterande eller orienterande karaktär och att avsikten är att insatserna ska leda till arbete för deltagaren. Under punkt 2.1 anges vidare att uppdraget ställer höga krav på leverantörernas förmåga att flexibelt kunna utfonna och anpassa insat­ serna, att det är viktigt att aktiviteterna utgår från individens förutsättningar LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 4 6575-08 och behov samt att varje deltagare bör få sin insats skräddarsydd. Av punkt 2 'J]änsten som skall upphandlas och punkt 2.2 Förutsättningarfor tjänsten framgår även att tjänsten för deltagaren har en varaktighet på maximalt sex månader hos leverantören och att deltagaren dessförinnan får arbete blir tiden kortare. ABF har i sitt anbud redogjort för ett schema de första tio veckorna. Under anbudets punkt 3.8.3 Tjänstens genomförande veckafor vecka redogörs för ett antal gruppaktiviteter vecka för vecka. Det framgår inte i anbudet med önskvärd tydlighet hur detta genomförande harmoniserar med det som efterfrågats om att utgå från individuella förutsättningar och behov. ABF redogör i denna del av anbudet för ett upplägg som inte mot­ svarar det Arbetsförmedlingen har efterfrågat. Avsikten är inte att den efter­ frågade tjänsten ska vara i sex månader utan att den ska leda till anställning inom sex månader. ABF offererar fastställda schemalagda gruppaktiviteter som sträcker sig över en period på nännare 40 procent av den maximala tiden en deltagare kan delta i aktiviteten vilket inte motsvarar efterfrågad flexibilitet. Arbetsförmedlingen anser sammanfattningsvis att det framgår tydligt av ABF:s anbud att upplägget inte motsvarar vad som efterfrågas enligt förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingens bedömning i förevaran­ de upphandling har således varit affärsmässig och korrekt och har skett en­ ligt de kriterier som angetts i förfrågningsunderlaget. Upphandlingen har även i övrigt genomförts i enlighet med LOU:s bestämmelser. För det fall länsrätten skulle finna att ingripande skall ske mot den aktuella upphand­ lingen yrkar Arbetsförmedlingen att ingripandet begränsas till att utvärde­ ringen i arbetsmarknadsområde Gävle görs om. ABF har därefter anfört följande. Det framgår av redovisningen i ABF:s anbud att aktiviteterna motsvarar kraven på Tjänstens innehåll enligt punkt 2.1 i förfrågningsunderlaget. De inledande tio veckorna som är redovisade i anbudet innehåller jobbsökaraktiviteter, marknadsorientering, individuell coaching, individuell kartläggning, individuell vägledning, individuell utrekrytering, individuell självcoaching med mera. Graden av individuella LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 5 6575-08 insatser bör rimligen uttrycka med fullgod tydlighet att ABF:s anbud mot­ svarar krav på efterfrågad individuell flexibilitet. Arbetsförmedlingen hän­ visar i stället direkt felaktigt till dessa individuella aktiviteter i yttrandet som "fastställda gruppaktiviteter". Intressant att notera är att Arbetsförmed­ lingen inte bestrider att ABF:s huvudsakliga argument två gånger tre tirn­ mar gruppaktiviteter, samt att övriga anbudsgivare som erhållit högre poäng ej gj01i motsvarande redovisning. Ett bestridande av det som tydligt fram­ går av anbudet hade förvisso varit iögonfallande. Värt att notera är att sena­ re i samma yttrande hävdar Arbetsförmedlingen i yttrandet att "ABF offere­ rar fastställda gruppaktiviteter som sträcker sig över en period på närmare 40 procent av den maximala tiden en deltagare delta i aktiviteten, vilket inte motsvarar efte,f,·ågad individuellflexibilitet". Arbetsförmedlingen vill med detta argument fönnedla intrycket av att ABF offererat tio veckor gruppaktiviteter på heltid samtidigt som de får fönnodas vara väl insatta i att detta inte överensstämmer med det aktuella anbudet. ABF avstår från att spekulera i motiv till att Arbetsförmedlingen gör ansträngningar i riktning­ en att medvetet förvränga den infonnation som tydligt framgår av anbudet DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Enligt 1 kap. 22 § LOU skall en upphandlande enhet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, skall enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m. m. Enheten skall i för­ frågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omstän­ digheter den tillmäter betydelse. Omständigheterna skall om möjligt anges efter angelägenhetsgrad, med den viktigaste först. Lag (1997:1068). LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 6 6575-08 Enligt 7 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Vid direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då avtal om upphandlingen slöts. Vid annan upphandling än direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt förelig­ ger. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande enheten lämnat upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Vad som sägs i tredje stycket andra meningen gäller inte i fråga om upp­ handling som avses i 1 kap. 3 § andra stycket, om regeringen föreskrivit om undantag från bestämmelsen eller om regeringen eller den upphandlande enhet som regeringen bestämmer beslutat om undantag från bestärmnelsen i ett enskilt fall. Vad som sägs i tredje stycket andra meningen gäller inte heller i fråga om upphandling som är absolut nödvändig att genomföra med sådan synnerlig brådska som är orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och inte heller kan hänföras till den upphandlande enheten. Lag (2002:594). Enligt 7 kap. 2 § LOU skall, om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upp­ handlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Om det är fråga om en upphandling som avses i 4 kap., får rätten vid vite förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att avhjälpa bristerna. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan nå­ got annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimis­ tiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Lag (2002:594). Länsrättens bedömning ABF har anfört att de har redovisat tydligt hur många timmar per vecka deltagarna är samlade som grupp. Motsvarande redovisning har inte gjorts av de anbudsgivare, vars anbud erhållit poängbedömningen tio poäng. Av anbuden framgår att aktiviteter sker i grupp, men dock inte hur mycket. Bedömningen förefaller därmed grunda sig på en "övertydlig" beskrivning av programmet och den känsla detta :framkallat. Vid granskning av skriven text framgår graden av individuella insatser tydligt. En granskning som ABF anser ha underlåtits i denna upphandling. Arbetsfönnedlingen har LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 7 6575-08 gemnält att det inte framgår i anbudet med önskvärd tydlighet hur detta genomförande hannoniserar med det som efterfrågats om att utgå från indi­ viduella förutsättningar och behov. ABF redogör i denna del av anbudet för ett upplägg som inte motsvarar det Arbetsförmedlingen har efterfrågat. Länsrätten finner att det i målet inte framkommit att den av Arbetsförmed­ lingen gjorda poängsättningen av ABF:s anbud strider mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. ABF:s yrkande om ingripande enligt LOU skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la). / /___...()--c__e,,Q__ · Eva Pedersen R.__---- rådman Föredragande har varit Torunn Hofset. SVERIGES .DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGST!llSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kan:unarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa v ardag. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om lä.nsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. ag kammattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. s\'.J u:, ::,... www.domstol.se