...,-. .., ,_,· .-...___.__________-_.-..--...,� .-_,._______________________,__.· ,-- -,-:.-------·,.,,,."-· ----.----,·_ r·----,c-..,-�"=---· ----'T'.· FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet.16 DOM· 2014-04-29 Meddelad i Mål nr 5059-14 Sida 1 (5) L SÖKANDE Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB, 556665-3092 Götgatan36 118 26 Stockholm- i: Universitets- och h�gskolerådet Box 45093 104 30 Stockholm KONKURRENSVERKET 201!1 -04- 2 9 ,le:.'-� Stockholm ;.. MOTPART SAKEN Avd Onr KSnr Offentlig upphandling Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Kärnhuset Jämfeldt Karlsson AB:s ansökan. I . I. Dok.Id 474070 Postadress 115-76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom,se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08�561 680 00 Telefax E-post FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM ·sida2 5059-14 "-=r I. ;[: :_:. i. f:': /.· 1:-· j.- Allmänna avdelningen · YRKANDENM.M. Universitets- och högskolerådet (UHR) genomför upphandlingen Kommunikationstjänster, Område 3 Reklam (dnr2.3.1-03784-2013). Upphandlingen genomförs genom selektivt förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsgrund är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Av tilldelningsbeslut den21 februari2014 framgår att UHR beslutat att anta annan leverantör än Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB (bolaget). Bolaget var en av de två anbudsgivare som hade lägst total­ summa efter den skriftliga utvärderingen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att vinnande anbud inte ska utvärderas. Som grund för yrkandet anges att vinnande anbud inte har uppfyllt det obligatoriska kravet på att offerera en konsult med fem års erfarenhet av AD inom området "reklam" eftersom den specifika person som namngetts inte uppfyller detta krav. Vidare yrkar bolaget att vinnande anbud ska bedömas utifrån ingivet anbud och inte utifrån senare information eller förtydliganden. UHR bestrider bifall till ansökan. Som grund för denna inställning anges följande. Det är ett ovillkorligt krav i upphandlingen att minst en av anbudsgivarens konsulter ska ha fem års erfarenhet inom det aktuella området. UHR har dock inte begärt att CV ska bifogas och inte heller att konsulten i fråga ska namnges. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet, transparens och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen ay deras anbud kom­ mer att ske. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot '. LF .- .-·-'.---· -- -- .·.--..,.�. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen andra kriterier än de som funnits i underlaget och har därför en skyldighet att frän utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera obligatoriska krav. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart ochtydligt sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas Gfr RÅ 2009 ref. 69). Bolaget har anfört att vinnande anbud inte har uppfyllt ett obligatoriskt krav uppställt i Kravspecifikation Reklam. I aktuell punkt anges följande: 1 Kompetens och erfarenhet Sida3 5059-14 l.lAD Minst en (1) av de offererade konsulterna skall ha fem (5) års erfarenhet inoin det aktuella området. Timpris för denna kompetensprofil skall anges i bilaga 2 och person med denna profil skall finnas tillgänglig för avrop under avtalsperioden. Detta skall på begäran av UHR kunna styrkas med ev Ovanstående krav accepteras/uppfylls: Ja Nej Ev. kommentar/hänvisning: I vinnande anbud har alternativet "Ja" kryssats för samt vid "Ev. kom­ mentar /hänvisning:" angetts att bilaga bifogats med ev för namngiven person. Bolaget anför att vad som anges i aktuellt ev gällande anställnings­ perioder inte överensstämmer med vad som anges i namngiven persons CV på Linkedin och att kravet på fem års yrkeserfarenhet inte är uppfyllt. Bolaget anser att även om denna erfarenhet var ett krav som endast behövde bekräftas så bör vinnande anbud, i vilket man valt att hänvisa till en specifik person, bedömas utµrån denna person när det gäller upp-· fyIlandet av kraven i upphandlingen. Vidare anför bolaget att den namn­ givna konsulten inte har fem års yrkeserfarenhet inom området reklam utan tidigare har arbetat även inom PR. Bolaget redogör för att PR och reklam upphandlas av UHR som två separata tjänsteområden och anser därför att erfarenhet inom PR inte bör behandlas som relevant erfarenhet inom området reklam. .. i' Sida4 FÖRVAbTNINGSRÄTTEN DOM 5059-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ·_ UHR anför att kravet har utformats på så sätt att anbudsgivaren endast ska bekräfta att kompetensen finns att tillgå och att anbudsgivaren ska förbinda sig att (någon) person med denna kompetensprofil finns tillgänglig för av­ rop under avtalsperioden. UHR anger att det följaktligen nännast rör sig om ett kontraktsvillkor. Formuleringarna anges ha valts mot bakgrund av att det inte är ovanligt att enskilda medarbetare byter arbetsplats under avtalstiden och ibland redan innan avtal hunnit tecknas; Vidare vill UHR framhålla att det inte har angivits i förförfrågnbigsunderlaget att dessa fem års erfarenhet ska utgöras av sammanhängande arbete, arbete på heltid, fast anställning eller liknande. Efter att lJI-I;R genom ansökan om överprövning har uppmärksammats på att det smugit sig in ett skrivfel i aktuellt CV så har UHR fått ett klargörande från vinnande anbudsgivare genom vilket bekräftats att kravet på fem års erfarenhet är uppfyllt. Det finns varken i LOU, i dess förarbeten eller i rättspraxis stöd för att en upphandlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera om uppgifterna som lämnats i ett anbud avseende de krav som ställs på det upphandlade föremålet är riktiga En sådan kontroll skulle i vart fall inte sträcka sig längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med de obligatoriska krav som angetts i förfrågningsunderlaget. Om den upphandlande myndigheten inte i förfrågningsunderlaget har uppställt krav på att uppgiften också ska styrkas skulle en annan ordning kunna strida mot det upphandlingsförfarande som valts eller de grundläggande principerna i LOU. Den upphandlande myndigheten :far dock inte efterge eller bortse från sådana krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Detta gäller även om uppgifterna blivit kända först i samband med en överprövningsprocess Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom 2012-06-26 i mål nr 935-12 och Kammar­ rätten i Sundsvalls dom den 21 maj 2013 i mål m 388-13) . ' ,·. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 5059-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I nu aktuell upphandling ställs det inte något krav i 1.1.AD på att en person ska namnges i anbudet eller på att ev ska bifogas anbudet för att · belaäfta den efterfrågade yrkeserfarenheten. Till vinnande anbud har dock bifogats en bilaga med ev för en namngiven person. Bolaget i sin ansökan har anmärkt på vissa uppgifter i detta CV. UHR har med anledning av bolagets ansökan kontrollerat uppgifterna i ingivet ev och anser att vad som framkommit styrker att den konsult som offereras i vinnande anbud under punkt 1.1.AD uppfyller kravet avseende erfarenhet. UHR har således med anledning av vad som framkommit under över­ prövningsprocessen kontrollerat vinnande anbud och funnit att aktuellt obligatoriskt krav är uppfyllt. Detta förfarande är i enlighet med ovan angivna avgöranden. Förvaltningsrätten finner inte skäl att ifrågasätta UHR:s bedömning att offererad konsult uppfyller kravet på erfarenhet inom aktuellt område. Vad bolaget har anfört utgör därmed inte skäl för att anse att UHR har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i denna iag. Därmed fillfls det inte grund för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur fl?-all överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 A LOU). Rådman Anna Cederberg har handlagt målet. . -..--------- --·--- ---- ---····---1. --- ·· · · ·· ··-- - • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltnings.rättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en :muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna ras upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövrungst:illstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltnings rätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltoingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av· överklagandet till kammarrätten varför man anser att pr�vningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisati.onsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och o:tn de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammanätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift o:tn förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger ti.11 stöd för en begäran om prövningsti.llstånd, 4. den ändring av förvaltoingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er ti.11 förvaltningsrätten. www.domstol.se