LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäru1a avdelningen SÖKANDE DOM 2009-09-29 Meddelad i Stockholm Målm 18887-09 Enhet 14 2009 Sida 1 (5) -09- 3 O YIT Sverige AB, 556052-8753 Box 5507 192 10 Sollentuna MOTPART Stockholm Vatten VA AB, 556175-1867 106 36 Stockholm SAKEN Onr !'.loss Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - LUFS DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslu­ tas förrän rättelse skett på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid anbudet från Järfälla VA- och Byggentreprenad AB inte ska beaktas. Dok.Id 460285 Postadress Besö ksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag- fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 18887-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDE M.M. Stockholm Vatten VA AB (Stockholm Vatten) genomför en upphandling av Maskin och byggentreprenad för ombyggnad av Västra Norsborgsver­ kets purnpsystem för dricksvatten (Dnr 09SV316). Upphandlingen genom­ förs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LUFS. Stockholm Vatten har i tilldelningsbeslut meddelat att man antagit ett annat anbud än anbudet från YIT Sverige AB (YIT). YIT ansöker om över-prövning och yrkar att länsrätten ska besluta att Stockholm Vatten ska göra om utvärderingen samt att de anbud som inte uppfyller skall-laav förkastas. Till stöd för sin talan anger YIT i huvudsak följande. I Stockholm Vattens utvärdering framgår att Järfälla VA- och Byggentreprenad AB (JVAB) som utsetts till leverantör har reserverat sig mot deponikostnader. Enligt förfrågningsunderlaget ska alla kostnader för­ enade med entreprenaden vara inkluderade i det fasta priset samt att even­ tuella reservationer ska vara prissatta. Deras anbud har innehållit icke pris­ satta reservationer, vilket strider mot förfrågningsunderlaget. Dessutom har man haft underhandskontakter med företaget, vilket inneburit tillfälle att påverka priset. I förfrågningsunderlagets AF-del under AFC.41 framgår dessutom att "I anbudet skall anges leveranstider..." Detta har det utsedda företaget inte gjort. Alltså strider även detta mot förfrågningsunderlaget och påverkar priset. Länsrätten har den 18 september 2009 interimistiskt förordnat att Stock­ holm Vatten inte får avsluta upphandlingen. Stockholm Vatten bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följan­ de. Anbudet från JVAB som utsetts till leverantör har inte innehållit icke prissatta reservationer. JVAB har endast på Stockholm Vattens uppmaning förtydligat en förutsättning att deponi av material som kan innehålla miljö- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 18887-09 STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen farliga äm11en inte ingår i anbudet, vilket fö· helt i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget. Det är alltså Stockholm Vatten som velat ha ett förtydligande för att säkerställa att förfrågningsunderlaget uppfattats på rätt sätt. Vad gäller leveranstider så har JVAB fyllt i anbudsfommläret i enlig­ het med kraven i AFB.31 och AFB.51 i förfrågningsunderlaget. Enligt an­ budsformuläret har JVAB inga kommentarer på de av Stockholm Vatten ställda kraven på ingångsättnings- och färdigställandetid. De har dänned svarat på det skall-krav som finns i förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 24 § LUFS ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och ickediskriminerande säit samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkän11ande och prop01iionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LUFS framgår följande. Om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon aiman bestämmelse i de1111a lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Av 15 kap. 12 § LUFS framgår bl.a. följande. En upphai1dlande enhet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar fel­ skrivning eller felrälming eller något annat uppenbaii fel i anbudsansökan eller anbudet. Enheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud fö1iydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Länsrättens bedömning Ej prissatta reservationer Länsrätten konstaterar att JVAB på begäran av Stockholm Vatten förtydli­ gat sitt anbud. Länsrätten finner dock att. detta har skett utan risk för sär­ behandling eller konkurTensbegränsning. YIT har anfört att JVAB lämnat en icke prissatt reservation i fråga om deponi. Länsrätten finner att det inte framgår av förfrågningsunderlaget att deponi av material som kan innehålla miljöfarliga ämnen ingår i upphandlingen. Det framgår dessutom av förfrågningsunderlaget (AFB.31) att anbud inne-­ hållande ej prissatta reservationer riskerar att inte upptas till prövning. Det har inte anförts i målet att denna bestämmelse skulle ha tillämpats på ett sätt som strider mot principerna om likabehandling och transparens. Länsrätten finner därmed att Stockholm Vattens beslut att inte förkasta JVAB:s anbud på dem1a grund inte - utifrån vad som anförts i målet - strider mot LUFS eller någon av de gemenskapsrättsliga principer som bär upp LUFS. Leveranstider I förfrågningsunderlaget, administrativa föreskrifter, punkten AFC. 41 anges bl.a. följande. I anbudet ska anges leveranstider uppdelade på etapp la, 1 och 2, baserade på deltider enligt AFC. 43. Av de administrativa föreskrifterna framgår således ett krav på anbudsgi­ varen att redovisa vissa uppgifter. Detta krav kan dänned, enligt länsrät­ tens mening, inte uppfyllas enbart genom att lämnas utan kommentar. Länsrätten konstaterar att det av JVAB:s anbud inte kan utläsas att några Sida 4 18887-09 Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 18887-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen leveranstider angetts. JVAB:s anbud uppfyller således inte det angivna skall-kravet. Det strider därmed mot principerna i 1 kap. 24 § LUFS att utvärdera JVAB:s anbud. Den ovan påtalade felaktigheten har medfört att YIT lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 2 § LUFS före­ ligger därmed. Då felet inte hänför sig till upphandlingens konkurrensupp­ sökande fas finner länsrätten att rättelse är en tillräcklig åtgärd. Rättelse ska ske på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid JVAB:s anbud inte ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) /j777·7,4,,k..L��1t�/1� Annika Falkenbom Rådman Föredragande har varit Mathias L. Jansson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annats finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lä:rnnas om dessa uppgifter inte tidigare. uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga or­ 0<'l www domstol.se