LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN Länsrättsnotarien J Machuca SÖKANDE BESLUT 2009-10-22 Meddelat i Härnösand Mål nr 2124-09 E Sida 1 (3) Dok.Id 57037 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivastemorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sulzer Pumps Sweden AB, 556526-7910 Box 6074 600 06 Norrköping MOTPART Härnösand Energi & Miljö AB, 556526-3745 Box 304 871 26 Härnösand SAKEN 2009 -10- 2 3 11-- Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster(LUF); nu fråga om interimis­ tiskt förordnande Härnösand Energi & Miljö Aktiebolag (Hemab) har infordrat anbud på fjärrvärmepumpar, projektnr 080728, och har genom tilldelningsbeslut antagit bolaget KSB:s anbud. Upphandlingen genomförs som förenklad upphandling med förhandling. Sulzer Pumps Sweden AB (Sulzer) ansöker i länsrätten om överprövning av upphandlingen. Som grund för sin ansökan anförs att upphandlingens utvärdering varit felaktig eftersom Sulzers pumpar beräknas kosta mindre än pumparna i det vinnande anbudet. Sulzers pumpar har även en högre verkningsgrad än pumparna i det vinnande anbudet. Sulzer har vidare i offerten räknat med 40 grader att jämföra med 120 grader som angetts i det vinnande anbudet. Då temperaturen (densiteten) är direkt proportionerlig mot effektförbrukningen påverkar detta utvärderingen. Den verkliga tem­ peraturen avgör naturligtvis vilken effekt pumparna i praktiken erfordrar. Pumpen med högst verkningsgrad får den lägsta energiförbrukningen. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS BESLUT Enligt 16 kap. 2 § LUF ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande LÄNSRÄTTEN I BESLUT VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009-10-22 enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Enligt 1 kap. 24 § LUF ska en upphandlande enhet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Regeringsrätten har uttalat att ett interimistiskt förordnande skiljer sig från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § förvaltningspro­ cesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts en viss sannolikhetsbe­ dömning av den slutliga utgången i målet. Enligt Regeringsrätten ska ett interimistiskt beslut enligt LOU ses som en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet och ett sådant förordnande kan krävas för att göra det möjligt att över huvud taget kunna genomföra en överprövning av en viss upphandling (jfr RÅ 2003 ref. 64 och RÅ 2005 ref. 17). Även om dessa avgöranden avser den äldre lagen om offentlig upphandling finns inte någon anledning att göra en annan bedömning enligt LUF. Länsrätten finner att förutsättningarna för att meddela ett interimistiskt beslut vad avser upphandlingen föreligger. Vidare finner länsrätten, när det gäller frågan huruvida ett interimistiskt beslut kan antas få större skade­ verkningar för Hemab än ett uteblivet beslut för Sulzer, att skadeverkning­ ama för Sulzer kan antas bli större. Sida 2 2124-09 E LÄNSRÄTTEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN BESLUT BESLUT 2009-10-22 Sida 3 2124-09 E Länsrätten beslutar att Härnösand Energi & Miljö AB:s upphandling av fjärrvärmepumpar, projektnr 080728, tills vidare inte får avslutas. lJ/r HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). Geir Nordqvist