FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Förvaltningsrättsnotarien MikaelaJohansson SÖKANDE DOM 2015-03-09 Meddelad i Falun Mål nr 5954-14 Enhet2 Sida1 (5) ReinertsenSverigeAB, 556391-5395 Ombud: Advokat JohanLinder Säverman WistrandAdvokatbyrå Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2015 -03- 1 0.., Avd Dnr KSnr AktbH Förvaltningsrätten avslårReinertsenSverigeAB:s ansökan om överpröv­ nmg. Dok.Id 132425 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5954-14 Enhet2 IFALUN YRKANDEN M.M. Trafikverket genomför en konsultupphandling"För upprättande av järn­ vägsplan och systemhandling för Bergsåker triangelspår inom Sundsvalls kommun, Västemorrlandslän" ( ärendenummerTRV2014/24545) . Upp­ handlingen genomförs iform av ett förhandlat förfarande enligt lagen (2007:1092) omupphandlinginomområdenavatten, energi, transporter och posttjänster(LUF) . Tilldelningsbeslut meddelades den1 december 2014 varvidSwecoRailAB tilldelades kontrakt. Reinertsen Sverige AB begär överprövning av upphandlingen. I första handyrkar bolaget att förvaltningsrätten förordnar att rättelse ska ske ge­ nom att anbudskvalificeringen görs om. Anbudet frånReinertsen ska då tas upp till utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anförReinertsen sammanfattningsvis följande. Bolaget uteslöts från upphandlingen eftersom det bedömdes att kravet på referensuppdrag inte uppfylldes. Trafikverket angav i ett e- postmeddelande attReinertsen inkommitmed en förenklad detaljplan vilken inte ansågs kunna likställas med efterfrågat referensuppdrag innebärande att anbuds­ givaren ska ha upprättat minst en jämvägsplan. Det angavs även att delar av planläggningsprocessen saknades. Det angivna referensuppdraget är dock en jämvägsplan och inte en detaljplan. Detta framgår även av ett intyg från entreprenören som utförde referensuppdraget. Det referensuppdrag somReinertsen åberopat har tidigare godtagits av Trafikverket i en annan upphandling där kravet på referensuppdrag var beskrivet på samma sätt. Den omständigheten att den aktuella referensen godkänts avTrafikverket tidigare medför attReinertsen hade berättigade förväntningar på att referensprojektet skulle accepteras även denna gång. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5954-14 Enhet2 IFALUN Det aktuella kravet är inte formulerat på ett sådant klart och tydligt sätt att det är möjligt för leverantören att förstå vad som efterfrågas. Specificeringen av kravet i e-postmeddelandet måste anses utgöra en vä­ sentlig förändring i förhållande till vad som anges i förfrågningsunderlaget. Trafikverket anser att Reinertsens ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall och anför i huvudsak följande. Reinertsen har som referensuppdrag inkommit med dels en detaljplan, dels planritningar. Bolaget benämner planritningarna som en "Reguleringsplan", vilket på svenska motsvarar en järnvägsplan. Det som bolaget inkommit med är dock inte en jämvägsplan eftersom planritningarna endast utgör en del av jämvägsplanen men kan inte, varken var för sig eller tillsammans med de av bolaget övriga inlämnade handlingar, visa att bolaget har upprättat en järnvägsplan i det åberopade referensuppdraget. Intyget från entreprenören som upprättade reguleringsplanen förändrar inte bedömningen. Vad upprät­ tande av en jämvägsplan innebär framgår av2 kap. lagen (1995:1649) om byggande av järnväg. Det måste således vara klart för de företag som verkar i branschen vad kravet innebär varför detta är tillräckligt klart och tydligt formulerat. Någon väsentlig förändring av kravet har inte gjorts i och med e-postmed­ delandet eftersom Trafikverket endast upplyste om att referensuppdragen inte uppfyllde vad som gäller för en järnvägsplan. I den tidigare upphandlingen som Reinertsen hänvisar till begärdes aldrig referensuppdraget in eftersom anbudsgivaren hamnade på fjärdeplats med sitt anbud. Trafikverket har alltså aldrig godkänt aktuellt referensuppdrag. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5954-14 IFALUN Enhet2 SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m. m. I mål om överprövning enligt LUF gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Reinertsen anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta medfört att Reinertsen lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grundläggande principer­ na innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öp­ pet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap.24 § LUF). Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. AUB.31 Anbuds form och innehåll Anbud ska vara på svenska och endast avges i digital form genom C..'TM. Anbuden ska vara läs­ bara i program från Windows-familjen alternativt vara i pdf-format. ln1;yg och certifikat som efterfrågas i förfrågningsunderlaget avser svenska förhållanden. Mot­ svarande intyg och certifikat utfärdat av organ som är etablerade i ett EES-land godtas. Samtliga kravfrågor ska vara besvarade i CTh1. Anbud skallinnehålla: 1. Anbudssumma.BifogaifylltAnbudsformulärbilagaE2(OBS!3flikarskavaraifyllda) 2. Anbudsgivarcnskahaupprättatminsten(1)järnvägsplanförliknandeprojekt(tex driftplats/mötesstation) med tillhörande systemhandling. Järnvägsplan skall vara av­ slutad (avslutad= klar för fastställelse) under 2009 eller senare. Uppfyller anbudsgivaren kravet? Anbud ska avges i svensk valuta (SEK). Anbudssmnmau anges exklusive mervärdesskatt. Regle­ ringavanbudssununantillföljdavkursändringmellansvenskochutländskvalutamedgesinte.. Tullar, importavgifter ochvaruskatter ska i förekommande fall vara inräknade i anbudet. Anbud ska undertecknas av person som är behörig att företräda anbudsgivaren och skannas in ochmedskickas som bifogadfil. AUB.313 Kompletteringar till anbud På begäran ska anbudsgivare inom 5 arbetsdagar inkomma med nedanstående nppgifter: 1. 2. Intyg från behörig myndighet att anbudsgivaren fullgjort sina åligganden avseende soci­ alförsäkringsavgifter och skatt i annat land än Sverige (avser anbudsgivare som är eta­ blerade i andra länder). Referensuppdrag enligt AUB.31. Ange uppgifter ochbeskrivning av relevanta referensob­ jekt. Ange referenser med namn, telefonnummer och e-postadress. 3. Handlingarna kommer att begäras il); via CTM. Ombudets namn och kontaktuppgifter. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5954-14 Enhet2 IFALUN Förvaltningsrättens bedömning Av2 kap. lagen(1995:1649) ombyggandeavjärnvägframgårhurenjärn­ vägsplan ska upprättas samt vad den ska innehå lla och vilket underlag som ska finnas till planen. Reinertsen har inte visat att det å beropade referens­ uppdraget uppfyller samtliga kriterier för att anses vara en så dan järnvägs­ plan. En rimligt informerad och omsorgsfull leverantör bör också känna till lagens krav. Trafikverket har lämnat en godtagbar förklaring till varför referensuppdra­ get inte har begärts in och kontrollerats avTrafikverket vid en tidigare upp­ handling. Redan av detta följer attReinertsens invändning angå ende berät­ tigad förväntan inte kan godtas. Det e-postmeddelande som skickades tillReinertsen har enligt förvaltnings­ rättens bedömning inte utgjort en förändring av det krav som uppställts i för­ frå gningsunderlaget. Förfrå gningsunderlaget iaktuella delar kan därmed inte anses utformat på ett så dant sätt att principen om öppenhet träds förnär. På grund av det anförda kommer förvaltningsrätten fram till attReinertsen inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligtLUF. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslå s. LHJJRMAN VERKLAGAR, se bilaga(DV3109/lC LOD) . rå dman __ ..--- L