( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LIN KÖPING Enhet 2 SÖKANDEN 1. Mål nr 3205-12 DOM 2012-08-22 Meddelad i Linköping Mål nr 3205-12 3335-12 3379-12 Sida 1 (13) Sporthälsan i Uppsala AB, 556731-9693 c/o Anders Holtz Luthagsesplanaden 12 A 752 25 Uppsala 2. Mål nr 3335-12 Taranis AB, 556864-8983 Box 820 341 18 Ljungby 3. Mål nr 3379-12 Netmed AB, 556342-4455 Svartmangatan 4 753 12 Uppsala MOTPA RT Transportstyrelsen 601 73 Norrköping SAKEN KONKURRENSVERXET I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår yrkandet om att hålla muntlig förhandling i mål nr 3205-12. Avd Dnr Doss ji vn 23 Aktbil 1.,,,-', \.;.,) I: Jl.''._ I Dok.Id 89697 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten beslutar att Transportstyrelsens upphandling Medicinsk kompetens i körkorts- och yrkestrafilifrågor ska göras om. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 2 3205-12 3335-12 3379 - 12 Enhet 2 BAKGRUND Transportstyrelsen genomför upphandlingen Medicinsk kompetens i kör­ korts- och yrkestrafilifrågor, referensnummer TSG- 2012 - 8 8 . Syftet med upphandlingen är att säkerställa behov av medicinsk kompetens i form av konsultläkarstöd till Transportstyrelsens körkortsavdelning. Anbudsgivare har kunnat lämna anbud på uppdrag vid en eller flera orter men en konsult­ läkare hos anbudsgivaren kan dock endast få totalt två uppdrag och får då inte avse samma ort. Upphandlingen genomförs med ett förenklat förfa­ rande där grund för tilldelning av kontraktet är lägsta justerat anbudspris per uppdrag och ort. Tilldelningsbeslut fattades den 16 maj 2012. ANSÖKAN OM ÖVERPRÖVNING Netmed AB (Netmed) ansöker om överprövning och har som grund för sin talan åberopat att tjänstgöring som länsläkare ska anses uppfylla skallkra­ ven avseende kompetens och erfarenhet i aktuell upphandling. Sporthälsan i Uppsala AB (Sporthälsan) ansöker om överprövning och har som grund för sin talan åberopat att specialistkompetenserna neurokirurgi och ortopedi ska anses uppfylla skallkraven avseende kompetens i aktuell upphandling. Sporthälsan yrkar att förvaltningsrätten håller muntlig för­ handling i mål nr 3205- 12. Taranis AB (Taranis) ansöker om överprövning och har som grund för sin talan åberopat att specialistkompetensen i allmänkirurgi ska anses uppfylla skallkraven avseende kompetens i aktuell upphandling och att förfråg­ ningsunderlaget brister i transparens. Transportstyrelsen motsätter sig bifall till ansökningarna. ( ( VAD PARTERNA ANFÖRT Netmed Transportstyrelsen har ställt som krav att läkaren ska vara legitimerad med specialistkompetens i allmänmedicin, internmedicin eller annan specialitet med bred kompetens t.ex. företagshälsovård. Företagshälsovård är inte någon behörighet med specialistkompetens utan ingår som del av specia­ listkompetensen arbets- och yrkesmedicin enligt Socialstyrelsens förteck­ ning. Med specialist förstår man vanligen en läkare med en viss begränsad inriktning men fördjupad och utbildning erfarenhet inom området. Specia­ listkompetens i allmänmedicin och några ytterligare specialiteter är undan­ tag från regeln där istället bredden är stor men fördjupning begränsad. Andra specialiteter med stor bredd är socialmedicin och länsläkare. Den i anbudet angivna läkaren är utnämnd till länsläkare och är fortfarande verksam inom ett av länsläkarnas arbetsområde - trafikmedicin. Länslä­ karna utgjorde Socialstyrelsens regionala tillsynsorgan över sjukvårdsper­ sonal fram till år 198 1 . Dessutom ingick i uppdraget att avge yttranden om körkortssökandes/körkortshavares lämplighet att inneha körkort ur medi­ cinsk synpunkt. För såväl tillsyn av sjukvårdspersonal som den körkorts­ medicinska bedömningen krävdes mycket bred erfarenhet. Klinisk verk­ samhet kunde per definition inte förekomma eftersom länsläkarna inte var knutna till klinik. Den återstående delen av länsläkarutövandet efter år 198 1 är granskning och avgivande av yttranden. Den angivna läkaren har betydligt mer än de minst fem års tjänstgöring de senaste 15 åren som krävs. Vid föregående upphandling utförd av Transportstyrelsen med samma skallkrav som vid aktuell upphandling bedömdes samma läkare uppfylla kraven. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 3 3205- 12 3335-12 3379-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida4 3205-12 3335-12 3379-12 Sporthälsan ( I anbudet upptagen läkare är sedan år 198 0 legitimerad läkare och specia­ list i såväl ortopedi som neurokirurgi och arbetar sedan år 198 5 på neuroki­ rurgiska kliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Mellan åren 1996 och 2000 var han verksam som konsultläkare i Trafikmedicinska frågor vid Länsstyrelsen i Stockholm. Från år 2010 till dagens datum anlitades han som konsultläkare vid Transportstyrelsen med placering i Örebro. Ämnesområdet neurokirurgi är idag en högspecialiserad verksamhet som förutom modern intensivvård omfattar vård av icke akut karaktär och där inbegrips ett stort antal sjukdomstillstånd som leder till kirurgisk behand­ ling. Olika former av trauma med skall- och ryggmärgsskada varvas med så kallad planerad kirurgi och de patienter som vårdas med olika svårig­ hetsgrad har ofta associerade sjukdomar såsom diabetes, hjärt- och kärl­ sjukdomar inkluderat hjärnblödningar och stroke, epilepsi, neurologiska sjukdomar, försämrade synfunktioner och missbruksproblematik. Det enda tillståndet som anges i författningen och som egentligen inte behandlas vid exempelvis Sporthälsans klinik är sömnstörningar. Specialiten neurokirurgi är inte att betrakta som en smal specialistutbildning utan den har bred kompetens med ett stort antal beröringspunkter till arbetet inom det trafik­ tekniska området. Eftersom företagshälsovård inte utgör någon självständig specialistkompe­ tens utan ingår som del av arbets- och miljömedicin så innebär en sådan hänvisning en i sammanhanget irrelevant kompetensgrad. Detta innebär att skallkravet på kompetens enbart kan hänföras till annan specialitet med bred kompetens. Vid föregående upphandling utförd av Transportstyrelsen hösten 2010 där en identisk kravspecifikation förelåg som vid aktuell upp­ handling bedömdes samma läkare uppfylla kraven. ( Taranis Det lämnade anbudet uppfyller de kompetenskrav som Transportstyrelsen ställt i förfrågningsunderlaget. Den i anbudet angivna läkaren innehar spe­ cialistexamen i allmänkirurgi. Dessutom är han certifierad flygläkare av Transportstyrelsen sedan drygt tio år tillbaka och har varit konsultläkare i trafikmedicinska frågor sedan år 2006. Han har också i tidigare upphand­ ling med Transportstyrelsen befunnits uppfylla kompetenskraven, som då formulerats på samma sätt. Den formulering som Transportstyrelsen använder i kravspecifikationen punkten 3.3.1 innehåller otydligheter avseende vad som menas med "spe­ cialistkompetens" respektive "annan specialitet med bred kompetens t.ex. företagshälsovård". Dels finns en skillnad i betydelsen av orden specialist­ kompetens respektive specialitet. Det förstnämnda är definierat i Socialsty­ relsens föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgö­ ring (SOSFS 200 8:17). Begreppet "specialitet" exemplifieras i upphand­ lingsunderlaget med kompetensen företagshälsovård. Företagshälsovård är inte i dagsläget någon specialistkompetens. Denna olyckliga formulering och exemplifiering lämnar därmed utrymme för tolkningsfrihet och miss­ förstånd och borde inte ingå i ett upphandlingsunderlag. Eftersom kravspecifikationen i förfrågningsunderlaget är otydligt har Transportstyrelsen inte uppfyllt kravet om transparens enligt LOU och de EU-rättsliga principerna. Transportstyre/sen Förfrågningsunderlaget uppfyller kravet på transparens i enlighet med de gemenskapsrättsliga principerna och LOU. Det aktuella uppdraget kräver såväl utbildning som erfarenhet inom de områden som konsultläkaren FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 5 3205- 12 3335-12 3379 - 12 Enhet 2 ( ( kommer i kontakt med i det dagliga arbetet. För att skallkravet avseende kompetens ska vara så transparent som möjligt och tydliggöra vad som menas med "specialistkompetens" anges exempel på utbildningar vilka uppnår erforderlig bredd. Att vara bred inom sin specialistkompetens inne­ bär att man normalt har en dokumenterad kunskap som innefattar det fulla och långsiktiga behandlingsansvaret för alla de sjukdomar av olika typer som förekommer i ett körkortsärende, vilket de exemplifierade utbildning­ arna har gemensamt. Dessa utbildningsexempel är dock inte uttömmande utan även "annan specialitet med bred kompetens" som kan bedömas lik­ värdig godkänns. Som exempel på annan specialitet anges företagshälso­ vård, vilken även den omfattar ovanstående "bredd". Genom exemplifie­ ringen är det visat att mer snäva specialiteter inte kommer att godtas. Kra­ vet på utbildning inom en specialistkompetens eller annan specialitet med bred kompetens kan inte tolkas på annat sätt än att det efterfrågas en bred kompetens omfattande det fulla och långsiktiga behandlingsansvaret för olika typer av sjukdomar som förekommer i ett körkortsärende. Kravet som sådant är relevant, proportionerligt och uppfyller genom sitt exempli­ fierande kraven på transparens. Att företagshälsovård inte längre finns upptaget på Socialstyrelsens för­ teckning över specialistutbildningar är irrelevant när det gäller frågan om otydlighet i underlaget. Om det hade ställts som krav att åberopade utbild­ ningar måste finnas med på sådan förteckning hade detta inneburit att rele­ vanta utbildningar med erforderlig bredd såsom företagshälsovård, inte skulle kvalificeras, vilket vore orimligt och oproportionellt. Att företags­ hälsovård anges som exempel på "annan specialitet med bred kompetens", är högst relevant och ökar ytterligare transparensen och tydligheten i un­ derlaget genom att tydliggöra den bredd på specialistutbildning som är kravet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 6 3205-12 3335- 12 3379-12 Enhet 2 ( Netmed har inte bedömts uppfylla ställt krav på kompetens då relevant utbildning saknas inom efterfrågat område. Netmed har heller inte ansetts uppfylla ställt krav på erfarenhet då den angivna läkaren inte varit klinisk verksam inom efterfrågat utbildningsområde. Netmed blandar ihop erfa­ renhet med krav på specialistutbildning. Att Netmed påstår att det krävs en bred kompetens för att bli utsedd till länsläkare kan inte anses motsvara ett bevis på en godkänd genomförd specialistutbildning enligt skallkravet i förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.3.1. Sporthälsan har i sitt anbud skickat in bevis på intyg på specialistutbildning inom neurokirurgi samt ortopedi. Dessa överensstämmer inte med de an­ givna specialistutbildningarna i kravspecifikationen eller i övrigt bedöms ha den erforderliga bredd som krävs för uppdraget. Taranis har i sitt anbud skickat in bevis på intyg på specialistutbildning inom kirurgi. Sådan specialistutbildning kan dock inte bedömas ha för uppdraget erforderlig bredd. Att den av Taranis angivna läkaren uppvisar erfarenhet av att vara konsultläkare i trafikmedicinska frågor kan inte upp­ väga kravet på bredd i sökandens specialistutbildning. Erfarenhet inom yrkesverksamhet avseende för uppdraget relevanta områden kan således inte uppväga skallkravet gällande att specialistutbildningen i sig ska vara bred. Genom det ovan anförda framgår att sökandena inte har kunnat visa någon legal och faktisk grund för bifall till ansökningarna om överprövning. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och de gemenskaps­ rättsliga principerna som bär upp lagstiftningen. Sökandena har inte lidit eller kunnat lida någon skada. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 7 3205-12 3335-12 3379-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LIN KÖPING Sida 8 3205- 12 3335- 12 3379-12 Enhet2 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m. m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.3 "Krav på konsult­ läkare" anges bl.a. följande. 3.3.1 Utbildning Den/de konsultläkare som anbudsgivaren kommer att tillhandahålla för aktu­ ellt uppdrag ska vara legitimerade läkare med specialistkompetens i allmän­ medicin, internmedicin eller annan specialitet med bred kompetens, t.ex. fö­ retagshälsovård. 3.3.2 Erfarenhet 3.3.2.1 Erfarenhet specialkompetens Den/de konsultläkare som anbudsgivaren kommer att tillhandahålla för aktu­ ellt uppdrag ska ha minst fem års erfarenhet av kliniskt arbete i någon om­ fattning de senaste 15 åren inom den i avsnitt 3.3.1 angivna specialistkompe­ tensen. 3.3.2.2 Erfarenhet körkortsmedicinska frågor Den/de konsultläkare som anbudsgivaren kommer att tillhandahålla för aktu­ ellt uppdrag bör ha tidigare erfarenhet av arbete med körkortsmedicinska frågor. ( Förvaltningsrätten görföljande bedömning. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Netmeds talan i mål nr 3379-12 Av Transportstyrelsens upphandlingsrapport den 16 maj 2012 framgår att Netmeds anbud inte gick vidare till utvärdering då den angivna specialist­ utbildningen länsläkare inte ansågs motsvara efterfrågad specialistutbild­ ning och då det av inkomna handlingar inte framgår att konsultläkaren va­ rit klinisk verksam inom de, i förfrågningsunderlaget, angivna specialist­ kompetenser och de tidsangivelser som angivits som krav. Netmed har dels gjort gällande att länsläkare är en bred specialitet som uppfyller skallkravet på kompetens, dels att den tjänstgöring som angiven länsläkare haft måste anses uppfylla skallkravet på erfarenhet. Det är i målet ostridigt att den i anbudet angivna läkaren är legitimerad och är utnämnd till länsläkare. Frågan är om befattningen länsläkare kan anses uppfylla kravet på "annan specialitet med bred kompetens, t.ex. företags­ hälsovård". Exemplifieringen med företagshälsovård kan inte anses vara uttömmande. Mot bakgrund av den vida skrivningen som begreppet "annan specialitet med bred kompetens" utgör kan inte heller exemplifieringen med företagshälsovård ge en närmare vägledning vad som ska anses inne­ fattas i begreppet. Enligt förvaltningsrättens mening får befattningen läns­ läkare anses motsvara kravet på "annan specialitet med bred kompetens" och därmed är det uppställda skallkravet på kompetens i punkten 3.3.1 i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 9 3205-12 3335-12 3379-12 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 10 3205-12 3335-12 3379-12 Enhet 2 C; kravspecifikationen uppfyllt. Transportstyrelsen har därmed inte haft rätt att utesluta Netmed ur kvalificeringsfasen på denna grund. Frågan är då om Netmed uppfyller det ställda kravet på erfarenhet. Netmed har anfört att kravet på erfarenhet måste ses mot bakgrund av den mångå­ riga erfarenheten av körkortsmedicinska ärenden som den angivna läkaren har. I kvalificeringsdelen punkten 3.3.2.1 anges det tydligt att det ställs som skallkrav på "minst fem års erfarenhet av kliniskt arbete i någon om­ fattning de senaste 15 åren inom den i avsnitt 3.3.1 angivna specialistkom­ petensen". Eftersom den angivna läkaren inte har bedrivit någon klinisk verksamhet kan detta skallkrav inte anses uppfyllt. Vad Netmed anfört om att en länsläkare inte är knuten till en klinik och därmed inte kan ha någon erfarenhet av klinisk verksamhet förändrar inte saken. Transportstyrelsen har därför haft rätt att utesluta Netmed ur kvalificeringsfasen på denna grund. Netmed har härigenom inte visat att Transportstyrelsen brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestäm­ melse i denna lag. Sporthälsans talan i mål nr 3205-12 Av Transportstyrelsens upphandlingsrapport den 16 maj 2012 framgår att Sporthälsans anbud inte gick vidare till utvärdering då de angivna specia­ listutbildningarna neurokirurg och ortopedisk kirurgi inte ansågs motsvara efterfrågad specialistutbildning. Sporthälsan har gjort gällande att specialiskompetenserna neurokirurgi och ortopedi uppfyller skallkravet på kompetens. Det är i målet ostridigt att den i anbudet angivna läkaren är legitimerad och har specialistkompetens i neurokirurgi och ortopedi. Frågan är om dessa medicinska specialiteter kan anses uppfylla kravet på "annan specialitet ( med bred kompetens, t.ex. företagshälsovård". Exemplifieringen med före­ tagshälsovård kan inte anses vara uttömmande. Mot bakgrund av den vida skrivningen som begreppet "annan specialitet med bred kompetens" utgör kan inte heller exemplifieringen med företagshälsovård ge en närmare väg­ ledning vad som ska anses innefattas i begreppet. Enligt förvaltningsrättens mening får specialistkompetens i neurokirurgi och ortopedi anses motsvara kravet på "annan specialitet med bred kompetens". Därmed är det upp­ ställda skallkravet på kompetens i punkten 3.3.1 i kravspecifikationen upp­ fyllt. Genom att inte låta Sporthälsans anbud gå vidare till utvärderingen har Transportstyrelsen handlat i strid med likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Sporthälsan har härigenom lidit skada och det finns där­ med skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Taranis talan i mål nr 3335-12 Av Transportstyrelsens upphandlingsrapport den 16 maj 2012 framgår att Taranis anbud inte gick vidare till utvärdering då den angivna specialistut­ bildningen kirurgi inte ansågs motsvara efterfrågad specialistutbildning. Taranis har dels gjort gällande att specialiskompetensen kirurgi uppfyller skallkravet på kompetens, dels att förfrågningsunderlaget brister i transpa­ rens. Det är i målet ostridigt att den i anbudet angivna läkaren är legitimerad och har specialistkompetens i allmänkirurgi. Frågan är om denna medicinska specialitet kan anses uppfylla kravet på "annan specialitet med bred kom­ petens, t.ex. företagshälsovård". Exemplifieringen med företagshälsovård kan inte anses vara uttömmande. Mot bakgrund av den vida skrivningen som begreppet "annan specialitet med bred kompetens" utgör kan inte hel­ ler exemplifieringen med företagshälsovård ge en närmare vägledning vad som ska anses innefattas i begreppet. Enligt förvaltningsrättens mening får ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida11 3205-12 3335-12 3379-12 Enhet 2 ( specialistkompetens i allmänkirurgi anses motsvara kravet på "annan spe­ cialitet med bred kompetens". Därmed är det uppställda skallkravet på kompetens i punkten 3.3.1 i kravspecifikationen uppfyllt. Genom att inte låta Taranis anbud gå vidare till utvärderingen har Transportstyrelsen handlat i strid med likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltningsrätten prövar härefter frågan om utformningen av förfråg­ ningsunderlaget utgör ett brott mot LOU. Taranis har anfört att utform­ ningen av förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.1 .1 strider mot principen om transparens. En av de grundläggande principerna för offentlig upphandling är kravet på transparens. Med transparens förstås öppenhet och förutsebarhet. I detta inbegrips att förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt samt inne­ hålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Utformningen av skallkravet i kravspecifikationen punkten 3.1.1 anger tydligt att en legitimerad läkare som kan visa att han/hon har specialist­ kompetens i allmänmedicin eller internmedicin uppfyller uppställt kompe­ tenskrav. Frågan blir vilken annan specialitet som krävs för övriga legiti­ merade läkare för att uppfylla detta skallkrav. Transportstyrelsen har anfört att de genom exemplifieringen av företags­ hälsovård visat att mer snäva specialiteter inte kommer att godtas. Enligt förvaltningsrättens mening är formuleringen "annan specialitet med bred kompetens" motsägelsefull och otydlig i sin form. Specialisering indikerar på en fördjupning inom ett snävare område. Vilka specialiteter som av Transportstyrelsen kommer att anses som tillräckligt breda måste ha varit svårt att förutse för presumtiva anbudsgivare vid upphandlingens inled­ ningsskede. Även med hänsyn till att det är underförstått att det är fråga om utlåtanden kring sjukdomar som förekommer i körkortsärenden. Den vaga FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 12 3205-12 3335-12 3379-12 Enhet 2 c=- ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sida 13 3205- 12 3335-12 3379-12 Enhet 2 ( formuleringen öppnar upp för ett stort utrymme för godtycklighet och fri prövningsrätt för Transportstyrelsen. Mot denna bakgrund finner förvalt­ ningsrätten att förfrågningsunderlagets kvalificeringsdel punkten 3.1.1 inte är utformat tillräckligt tydligt för att hos anbudsgivarna skapa förutsebarhet om vilken kompetens som krävs för uppdragen som konsultläkare. Trans­ portstyrelsen har således formulerat förfrågningsunderlaget utan att iaktta den grundläggande principen om transparens (öppenhet) i1 kap. 9 § LOU. Transportstyrelsens utformning av förfrågningsunderlaget enligt ovan och beslutet att förkasta Taranis anbud under kvalificeringsfasen har medfört att Taranis har lidit eller kan komma att lida skada. Det finns därmed skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Val av ingripande Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det i mål nr 3205-12 och 3335-12 finns skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Eftersom bristen avseende utformningen av förfrågningsunderlagets kvalificeringsdel punk­ ten 3.1.1 kan ha påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede får den mest lämpade åtgärden vara att upphandlingen görs om. Förvaltnings­ rätten finner därför att Transportstyrelsens upphandling Medicinsk kompe­ tens i körkorts- och yrkestrafilifrågor ska göras om. Vid denna utgång finner förvaltningsrätten att muntlig förhandling i mål nr 3205-12 är obehövligt, varför Sporthälsans yrkande härom ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D LOU). a;c_ �,� Maria Uddenfeldt Föredragande har varit Jan-Erik Nilsson. I,. ,c-R;,_,�, ·t!!l, ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU ,j1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND