Dok.Id 283858 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se ,vv,w.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2019-02-27 Mål nr 5885-18 Sida 1 (3) Svedborg Tennis & Sportgolv AB, 556485-5400 Saldovägen 4 175 62 Järfälla MOTPART Borås Stad 501 80 Borås SAKEN zr.1.n.,�.., -a,:,.�·- 2 7 Avd Dnr KSnr Aktbil Meddelad i Jönköping SÖKANDE KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Borås Stad (kommunen) har inlett en direktupphandling av ommålning av tennisbanor. Direktupphandlingen annonserades den 9 november 2018. Svedborg Tennis och Sportgolv AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen. Bolaget anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Det finns idag fyra entreprenörer som bygger och renoverar tennisbanor. Tre av dem blir utestängda från möjligheten att lämna anbud eftersom det krävs att referens lämnas på tre klubbar med minst tre år gamla banor i Sverige. Den polyuretanbeläggning som önskas är en kombinerad akrylbeläggning med polyuretan sprayat som toppskikt. Beskrivningen i förfrågningsunderlaget av den önskade produkten är därmed felaktig eftersom två lager plus linjer inte endast består av vattenbaserad polyuretan. Detta ger en styrning mot en felaktigt tekniskt beskriven produkt, vald utan möjlighet för andra aktörer att erbjuda motsvarande system. Om upphandling görs är priskonkurrensen helt satt ur spel och kommunen kan komma att göra en upphandling till fel Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5885-18 kostnad. Förfrågningsunderlaget är riktat mot en leverantörs historik och produkt därmed diskvalificeras samtliga andra aktörer. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i hu­ vudsak följande. Kommunen kan revidera kravet på referenser till ett krav på: referens från en anläggning med minst två år gamla banor. När det gäller beläggningen på banorna står kommunen fast vid den önskade produkten enligt förfrågningsunderlaget. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRA NDE Gällande regler Av 19 kap. 7 § tredje stycket LOU framgår att direktupphandling får använ­ das om upphandlingens värde uppgår till högst 28 procent av det tröskel­ värde som avses i 5 kap. 1 § och som gäller för en upphandlande myndighet som inte är en central upphandlande myndighet vid upphandling av varor och tjänster. En direktupphandling är en upphandling utan krav på viss form, se 19 kap. 4 § LOU. Vid en upphandling ska bestämmelserna om överprövning i 20 kap. tillämpas, se 19 kap. 2 § LOU. Av 20 kap. 6 § LOU föijer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning När en upphandlande myndighet närmare bestämmer föremålet för en upp­ handling har den stor frihet (se RÅ 2010 ref 78). Vid direktupphandling har IJÖN KÖPING Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5885-18 I JÖNKÖPING den upphandlande myndigheten särskilt stor handlingsfrihet eftersom det inte finns några förfaranderegler (se HFD 2018 ref 60). Mot bakgrund av att upphandlande myndighet har en stor handlingsfrihet när föremålet för upphandling bestäms, detta särskilt vid direktupphandling­ ar, finner förvaltningsrätten att kommunen har haft rätt att kräva att belägg­ ningen på tennisbanorna ska utföras med ett särskilt material. Bolaget har inte gjort sannolikt att kommunen genom att kräva det särskilda materialet har brutit mot principen om brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna. Kommunen har sagt att kravet på referenser kan revideras till att gälla en klubb och två år gamla banor. Bolaget anser att det är rimligt att kravet änd­ ras till referens i Europa för en anläggning och två år av anbudsgivaren eller dess underleverantör. Eftersom parterna därmed inte är överens om utform­ ningen av kravet kan det inte anses att kommunen medger talan i denna del. När det gäller kravets utformning gör förvaltningsrätten bedömningen att bolaget inte har gjort sannolikt att kommunen, genom att ställa krav på refe­ renser på det sätt som gjorts i upphandlingsdokumentet, bryter mot någon av de grundläggande principerna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Sara Hanberger Förvaltningsfiskalen Sara Hanberger har avgjort målet. Förvaltningsrätts­ notarien Louise Ursing har varit föredragande. X C'1 dI.lt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. t Sida 2 av 2 www.domstol.se