LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE MOTPARTER 1. Lapplands kommunalförbund Bergmästaregatan 8, 981 85 Kiruna 2. Pajala Bostäder AB, Box 114, 984 23 Pajala 3. Pajala kommun, 984 85 Pajala SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Lapplands K.ommunalförbund samordnar en upphandling av vinterväghåll­ ning för Pajala Bostäder AB och Pajala kommun, ref 2009-040. Upphand­ lingen genomförs som en öppen upphandling enligt LOU. I tilldelningsbe- slut, ref 2009-040, daterat den 1 september 2009 anges bl.a. att­ bud inte uppfyller skall- kraven samt att för delområde Muo­ doslompolo har Svevia AB antagits som leverantör. egär om överprövning av upphandlingen, ref 2009-040. Till utveckling av sin talan anför-La. följande. Han anser att det är fel att diskkvalificera ett anbud eftersom de opartiska dokumen­ ten skulle kunnat kompletteras inom 24 timmar. Att dessa dokument sak­ nades vid inlämnandet berodde på den mänskliga faktorn. Lapplands kommunalförbund anför i yttrande bl.a. följande. Pajala kom­ mun och Pajalabostäder AB motsätter sig det som yrkas och skälen anges nedan. Lapplands Kommunalförbund har handlagt upphandlingsärendet till Pajala kommun och Pajalabostäder AB. I förfrågningsunderlag daterad 2009-05-27 anges samtliga skall-krav som måste vara uppfyllda för att DOM 2009-09-29 Meddelad i Luleå Mål nr 1796-09E Rotel 1 Sida 1 (7) :...�����!;.��- •........ '�C�JWIY�-v��'k'�<- fa _• 2009 -09- 3 O ( Dok.Id 60733 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: !ansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/Jansratten_i_norrbottens_Ian/ 13:00-16:00 Expeditionstid måndag -fredag 09:00-12:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1796-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 anbud ska kunna utvärderas (se administrativa föreskrifter avsnitt AFB.5). Denna upphandling har skett som öppet förfarande där anbudstiden varit i enlighet med lagen om offentlig upphandling minst 40 dagar. Dessa 40 dagar ger intresserade anbudsgivare tid att sammanställa sitt anbud. Enligt lagen om offentlig upphandling kan upphandlande myndighet begära kom­ plettering av inkommet anbud om detta kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Eftersom mycket saknades för bedömning av de ekonomiska kraven kan komplettering av saknade dokument inte ses som ringa. Bedömning gjordes således att komplettering av ickekomplett anbud skulle snedvrida konkurrensen då anbudets ekonomiska och finansi­ ella styrka inte kunde bedömas på de dokument som fanns med i anbud. - Övriga saknade dokument och reservation - Dokument till utvärdering saknasäven, ettavutvärderingskriteriernaärMiljöMaskinparkdär- -nte bifogat detta dokument. ar lagt med en re- servation i sitt anbud, citat "Viktigt. Jourhållande plogningsuppdrag/gång utövas EJ som avropsuppdrags eller i annan version". I den administrativa delen (avsnitt AFB.31) anges tydligt att reservationer inte accepteras från anbudsgivares sida. DOMSKÄL Enligt I kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. I § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 12 kap. 2 § LOU ska den upphandlande myndigheten ange hur så­ dana kriterier som avses i 1 § kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktning­ en får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, ska dessa anges i fallande prioriteringsordning. Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsordning ska anges i 1. annonsen om upphandlingen, 2. förfrågningsunderlaget, eller i 3. en inbju­ dan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Beträffande rättelse av fel, förtydligande och komplettering anges i 9 kap. 8 § LOU följande. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgi­ vare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat up­ penbart fel i anbudet. Myndigheten får begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grund­ läggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller får avslu­ tas först sedan rättelse gjorts. Sida 3 1796-09E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 I förfrågningsunderlaget avseende nu aktuell upphandling anges i upphand­ lingsföreskrifter, AFB 3 1, beträffande anbudsgivning, anbudets form och innehåll att anbudet skall lämnas skriftligt enligt tillhandahållet förfråg­ ningsunderlag: Anbudspris skall i enlighet med formulär till anbud. An­ budspris skall avges exklusive mervärdesskatt. Anbud skall avges i kr/tur/gång (sek) och kr/tim (sek) i enlighet med anbudsformulär. Anbud skall vara uppställt enligt tillhandahållet anbudsformulär och helt följa för­ frågningsunderlaget. Reservationer och förutsättningar för anbud godtas �i. Anbud skall vara avfattat på svenska språket. Skattemyndighetens blankett SKV4820, som skall vara ifylld och vidimerad av skattemyndigheten, skall bifogas i anbud. Blanketten får maximalt vara tre månader gammal. Om ovanstående punkter inte beaktas av anbudsgivaren kan anbudet för­ kastas.- Omprövningavanbudanförsbl.a.följande,AFB51,Prövning av anbudsgivare - Skatte- och registerkontroll - Anbudsgivare skall med­ sända senaste bokslut för företaget. -Följande ekonomiska och tekniska formella minimikrav gäller: Beställaren kommer endast att anta anbudsgi­ vare som har giltig F-skattesedel. Entreprenör och underentreprenör skall uppvisa intyg om registrering i aktiebolags-, yrkes, handels- och förenings­ register i det land där entreprenören är etablerad (PRV). Ingångna avtal kan brytas och anbudsgivaren skall uteslutas om denne i väsentligt hänse­ ende har underlåtit att lämna korrekta upplysningar om förhållanden avse­ ende bl.a. detta. -Teknisk kompetens/kvalificeringsfas -Uppfylla kraven enligt upprättad miljöpolicy, bilaga 1. Vid snöröjning av gator, vägar, trot­ toarer och ge-vägar använda lastbil, väghyvel eller hjullastare utrustad med diagonalplog och sidovinge. Använda lastbil utrustad med snölemmar vid snöbortforsling. Använda sandspridare kopplad till lastbil alt hjullastare. Inneha giltigt certifikat för "säkerhet på väg". Inneha körkort/förarbevis för fordon/maskiner som skall nyttjas. Skall vid stillestånd eller annat hinder ordna med ersättningsfordon/maskin utan extra kostnad. Referenser, om sådana finns, skall anges i anbud, dessa kommer inte att utvärderas. Sida4 1796-09E ( Värderingsgrunder vid prövning av anbud anges, AFB 52, enligt följande. Vid utvärdering av anbud kommer följande utvärderingskriterier och vikt­ ningattbeaktasienskalaav1-10poäng:Pris70%, Maskinparkochut­ rustning 20 %, Miljö maskinpark 10 % . Miljö maskinpark bedöms i en­ lighet med inlämnade uppgifter i bilaga "miljökrav maskiner och utrust­ ning" Det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer att antagas ut­ ifrån ovan givna kriterier. Länsrätten gör följande bedömning. Länsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som be­ stämmer hur förfrågningsunderlaget skall utformas och vilken utvärde­ ringsmodellen den önskar använda i en upphandling, så länge det inte stri­ der mot LOU eller de gemenskapsrättsliga grundprinciperna. Av transpa­ rens - och likabehandlingsprinciperna följer att den upphandlande enhetens krav och utvärderingsmodell skall ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget skall kun­ na skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt an­ bud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag. I rättssäkerhetens intresse är det nödvän­ digt att den upphandlande myndigheten vid anbudsförfaranden ges möjlig­ het att med säkerhet fastställa innebörden av anbuden, och särskilt huruvi­ da de uppfyller de krav som ställts i anbudsinfordran. De rättsprinciper som anges i 1 kap. 9 § LOU omfattar således ett krav p å förutsebarhet. Det innebär att prövning och utvärdering skall ske samt kontrakt tilldelas på det sätt som anges i förfrågningsunderlaget. Länsrättens prövning enligt LOU utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden framfört i målet finns anledning att vidta åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU.-ör gällande att hans an- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM l796-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 Sida 6 1796-09E ( bud förkastats på felaktiga grunder och att han borde ha beretts tillfälle att komplettera sitt anbud med de handlingar som saknades. Länsrätten konstaterar att det av utformningen av förfrågningsunderlaget framgår att anbudet skall ges enligt anbudsspecifikationer i till förfråg­ ningsunderlaget bifogat anbudsformulär och enligt föreskrifter i förfråg­ ningsunderlaget. Länsrätten finner att den upphandlande myndighetens krav och utvärderingsmodell i den aktuella upphandlingen har i förfråg­ ningsunderlaget utformats tillräckligt tydligt för att anbudsgivarna med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget ha kunnat skapa sig en bild av möj- ligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. har i sitt anbud inte medsänt samtliga obligatoriska uppgifter som efterfrågats i för­ fågningsunderlagets kvalificeringsfas avseende exempelvis senaste bokslut och intyg från PRV. Av nbud framgår vidare att anbudet innehåller en reservation. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgi­ vare utesluts om denne i väsentligt hänseende har underlåtit att lämna bl.a. senaste bokslut och registreringsbevis och att om anbudsgivare angett re­ servationer i sitt anbud kan anbudet förkastas. Därtill kommer att den upp- handlande myndigheten inte erhållit uppgifter i bud beträffande uppgifter i bilaga "miljökrav maskiner och utrustning" som utgör en av värderingsgrunderna vid prövning av anbud. Enligt länsrättens mening har det inte utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning varit möjligt för den upphandlande myndigheten att enligt bestämmelserna i 9 kap. 8 § LOU läka de redovisade bristerna i bud genom att i efterhand t.illåta�tt komplettera och ändra tidigare lämnade uppgifter. har inte heller i övrigt visat att Lapplands kommunalförbund, Pajala kommun och Pajalabostäder AB genom sitt förfarande med förfrågningsunderlag, till­ lämpad utvärderingsmodell eller utvärdering av anbuden brutit mot de LÄNSRÄTTENI DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-09-29 grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmel­ se i LOU eller som följer av de gemenskapsrättsliga principerna.­ �nsökan om ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU skall således lämnas utan bifall. DOMSLUT Sida 7 1796-09E Länsrätten bifaller inte alan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lc) c��L-C� ,,. L� R Hirvelä • HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. ( ( Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton dler nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. www.dornstol.se I SVERIGES DOMSTOLAR