LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN Catharina Samuelsson SÖKANDE Mål nr 2616-09 E Rotel 6 2009...·;1,. 02 -- BESLUT 2009-10-30 Meddelat i Örebro Sida 1 (3) Bergslagens Arbetsmiljö AB, 556568-8511 Bergmansgatan 13 691 31 Karlskoga Ombud: Jur.kand. Carl-Robert Rommel Rommels Juridiska Byrå AB Box 109 682 23 Filipstad MOTPART Karlskoga kommun Kommunstyrelsens ledningskontor 691 83 Karlskoga SAKEN Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU; nu fråga om interimistiskt beslut Karlskoga kommun (härefter kommunen) har inlett upphandling avseende ramavtal på företagshälsovård för kommunen omfattande perioden den 1 mars 2010-den 28 februari 2013 med möjlighet för beställaren att för­ länga avtalstiden med 1 + 1 år. Upphandlingen, med beteckningen dnr. 2009-001, har genomförts genom förenklat förfarande enligt LOU. Kom­ munen har enligt tilldelningsbeslut den 21 oktober 2009 beslutat att antaga anbudet från Feelgood Företagshälsovård AB. Bergslagens Arbetsmiljö AB (härefter bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Vidare yrkar bolaget att länsrätten interimistiskt beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget ställde den 7 september 2009 frågor via e-mail till kommunen beträffande vissa speci­ fika frågor som rörde anbudsgivningen. Bland annat ställdes frågan "Hur många avstämningsmöten beräknar Ni på sex månader enligt Er definition ,._.___________-!i Doos Dok.Id 68933 Postadress Box63 701 41 örebro Besöksadress Drottninggatan 2 Telefon Telefax 019-16 77 50 019-10 37 40 E-post: lansratteniorebro@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I ÖREBROLÄN BESLUT Sida2 2616-09 E alltid som läkare kallas". Bolaget utgick i sin prissättning från de förutsätt­ ningar som det erhållit i nämnda e-mail. Eftersom svaret på de frågor som ställdes i e-mailet påverkade kostnadsbilden avsevärt, särskilt när det gäller hur ofta en läkare skulle medverka på olika möten, kom detta således att ha avgörande betydelse för storleken på bolagets anbud och på vilket anbud som senare accepterades av kommunen. Vid bolagets efterforskningar kan konstateras att bolagets e-mail med frågor och kommunens svar icke kommunicerats samtliga inblandade anbudsgivare. Vid en granskning av ingivna anbud framgår att det endast skiljer 0,04 % mellan det vinnande anbudet från Feelgood Företagshälsovård AB och bolagets anbud när det gäller priset. Bolaget gör således gällande att om ovannämnda e-mail och kommunens svar på detta e-mail kommunicerats med övriga anbudsgivare, hade detta givetvis även påverkat deras prisbild. Bolaget är övertygat om att kommunen skulle ha antagit det lägsta anbudet. Bolaget skulle då varit det företag som lämnat det lägsta anbudet och sålunda, om det förekommit full transparens i anbudsprocessen, fått sitt anbud antaget. Av 1 kap. 9 § LOU framgår tydligt att upphandlande myndigheter ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingen ska vidare principen om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttagas. Så har inte skett i detta fall, eftersom kommunen brustit i sin kommuniceringsskyldighet. Bolaget gör gällande att det lidit skada i anledning av kommunens brist­ fälliga hantering av anbudsprocessen. SKÄL FÖR BESLUTET I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra och hur ofta räknar Ni med att en läkare ska vara med?" Kommunens svar var "Vi har ingen uppgift om hur många avstärnningsmöten som beräknas hållas under en sexmånadersperiod, önskvärt att läkare alltid medverkar men ibland kallar Försäkringskassan till dessa möten och då är det inte Sida 3 2616-09 E I 16 kap.2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. - I andra stycket samma paragraf anges att rätten omedelbart f'ar besluta att upphandlingen inte f'ar avslutas innan något annat har beslutats. Rätten f'ar dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åt­ gärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Länsrätten gör följande bedömning. Med hänsyn till vad som hittills har framkommit finner länsrätten skäl före­ ligga att interimistiskt besluta att upphandlingen.inte får avslutas, d.v.s. att avtal med leverantör i det aktuella upphandlingsärendet inte får träffas, innan något annat har beslutats. BESLUT Länsrätten förordnar, i avvaktan på att länsrätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, att den av Karlskoga kommun inledda upphand­ lingen avseende ramavtal på företagshälsovård omfattande perioden den 1 mars2010- den28 februari2013 med möjlighet för beställaren att för­ länga avtalstiden med 1 + 1 år (dnr.2009-001) tills vidare inte f'ar avslutas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/l d) LÄNSRÄTTEN I BESLUT ÖREBROLÄN upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. ��-- Olle Sundberg .,,,,,::;;- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om-· bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga . www.domstol.se