Dok.Id 392741 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Mål nr 4487-17 Sida 1 (6) SÖKANDE KONKURRENSVERKET ':�1rr --, .:..,._ iI '-� ; Avd BAB Byggtjänst AB, 556608-9669 Box 163 26522Åstorp MOTPART Bjuvs kommun Box 501 267 25 Bjuv SAKEN 1 g DOM 2017-09-19 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. Dnr KSnf .. Aktbil - Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4487-17 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Bjuvs kommun genomför upphandling genom öppet förfarande enligt LOU avseende "Hantverkstjänster för El-, Bygg- och Ventilationstjänster inom fastighetsförvaltning". Avtilldelningsbesked2den26april2017framgår att Bjuvs kommun beslutat att anta anbudet från Nee eonstruction AB (Nee) för delområde Bygg i upphandlingen. BAB Byggtjänst AB (BAB) ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser delområde Bygg och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att kommunen ska genomföra en ny utvärdering varvid Nee:s poäng gällande arbetsledning och projektledning ska reduceras. Som grund för sin talan anför BAB i huvudsak följande. Nee har fått felaktiga erfarenhetspoäng. Nee har i anbudsfotmuläret E.2. kryssat i rutorna "mer än 10 års erfarenhet" för arbetsledare och projektledare. Detta är felaktigt då arbets- och projektledarens ev enbart visar sju års erfarenhet. Vid utvärde­ ringen har upphandlande myndighet enligt BAB:s mening att förhålla sig till den ev som Nee bifogat anbudet. Parametrarna för utvärdering har varit tydliga i förfrågningsunderlaget. Under punkt E.2 Yrkeserfarenhet framgår tydligt att en erfarenhet om 5-10 år ska ge 25 + 25 poäng. Utvärderingspo­ ängen för Nee ska därför vara 25 + 25 poäng istället för 34 + 33. Hade ut­ värderingen genomförts på detta sätt hade frågan hur begreppet lagbas ska tolkas aldrig aktualiserats. Det går dock inte att likställa lagbasens arbete med vare sig arbetsledarens eller projektledarens roll. En lagbas företräder hantverkargruppen på en byggarbetsplats och är fackförbundets Byggnads förlängda arm när det kommer till att förhandla ackord mot arbetsgivaren Nee. Lagbasen har ingen arbetsledande funktion och innehar inte heller den helt nödvändiga utbildningen för arbetsledare, BAS P och BAS U, för att bl.a. kunna ta sig an det lagstadgade arbetsmiljöansvaret på arbetsplatsen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4487-17 I MALMÖ Avdelning I Bjuvs kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. NCC:s poäng gällande arbetsledning och projektledning är inte felaktig. Under E.2 Yrkeserfarenhet i förfrågningsunderlaget framgår att NCC uppgi­ vit att offererad projekt- och arbetsledare besitter yrkeserfarenhet avseende arbetsledning och projektledning i mer än tio år. Vidare framkommer att personen haft en arbetsledande funktion som lagbas under åren 2001-2010 samt därefter tjänstgjort som arbetsledare och platschef. Bjuvs kommun har efter uppmaning av sökanden kontaktat NCC för att kontrollera uppgiftema. Bjuvs kommun har behandlat alla leverantörer på ett likvärdigt sätt. Kraven i kravspecifikationen har ett naturligt samband med och står i proportion till det som upphandlas. - Till sitt yttrande har Bjuvs kommun bifogat en skri­ velse från en produktionschef hos NCC avseende den yrkeserfarenhet gäl­ lande arbetsledning och projektledning som den av NCC offererade projekt­ och arbetsledaren har. I skrivelsen anges bl.a. följande. Aktuell person tjänstgör som platschef sedan år 20 I 0. Han har haft en arbetsledande funkt­ ion som lagbas under perioden 2001-2010. Under åren 2007-2010 arbetade han som arbetsledare och lagbas inom ett antal projekt på OT/Byggservice. Många av dessa uppdrag var av mindre karaktär som han hanterade själv­ ständigt och därmed, enligt NCC:s mening, kan tillgodoräkna sig erfarenhet som projektledare. Sedan år 2010 har han tjänstgjort som arbetsledare, pro­ jektledare och platschefinom en mängd olika projekt, främst ROT/Bygg­ serviceuppdrag. Inom detta segment på NCC hanteras oftast dessa roller i samma person. Olika roller och titlar innebär olika arbetsuppgifter i olika företag. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. I § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4487-17 Avdelning I I MALMÖ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Relevanta delar av upphandlingsdokumenten I Anbudsförfrågan, under punkten B.13. Uppställning av anbudet, anges bl.a. att "Anbudet skall innehålla alla uppgifter och redovisningar som framgår av förfrågningsunderlaget samt de uppgifter (kvalifikationer, refe­ renser m.m.) i övrigt som anbudsgivaren vill göra gällande inför anbuds­ prövningen." Vidare anges att "Uppgifterna i snabbformuläret i avsnitt F skall vara korrekt ifyllda". Under punkten C.2 Personal framgår bl.a. att "För arbetsledare, projektle­ dare samt kalkylator skall CV bifogas anbudet." Under punkten E.2 Beräkningar av kriteriet Yrkese1farenhet arbetsledning anges att "Anbudsgivaren skall ange vilken erfarenhet i antal år tilltänkt personal besitter. Tilltänkt personal namnges i Avsnitt F Snabbf01mulär E.2 Yrkeserfarenhet för arbetsledare, projektledare och kalkylator. " FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 4487-17 Förvaltningsrättens bedömning BAB gör gällande att Nee vid utvärderingen har fått för höga erfarenhets­ poäng för den arbets- och projektledare bolaget offererat. Anbudsgivarna skulle enligt Anbudsförfrågan fylla i korrekta uppgifter om bl.a. yrkeserfarenhet för arbetsledare och projektledare samt ge in ev för offererad arbetsledare och projektledare. Det framgår däremot inte av upp­ handlingsdokumenten att angiven erfarenhet av arbetsledning och projekt­ ledning direkt ska kunna utläsas av begärda ev. Nee har i avsnitt F. Snabbformulär, under E.2 Yrkeserfarenhet (Tabell 4), fyllt i att bolagets offererade arbetsledare och projektledare (som är samma person) har mer än tio års yrkeserfarenhet. NCC har vidare i enlighet med vad som krävs enligt Anbudsförfrågan givit in CV för honom. I hans ev finns information om att han haft befattningar som platschef eller arbetsle­ dare sedan år 2010. Vidare framgår att han mellan åren 2001 och 2010 har varit lagbas. Bjuvs kommun har, sedan NCC:s uppgifter avseende arbetsle­ darens och projektledarens erfarenhet ifrågasatts av BAB, kontrollerat per­ sonens erfarenhet och funnit att uppgiften att offererad person har mer än tio års erfarenhet av projektledning och arbetsledning stämmer. Eftersom det i upphandlingsdokumenten inte närmare har preciserats vad som avses med erfarenhet av arbetsledning och projektledning (t.ex. krav på viss befattning eller viss utbildning), och mot bakgrund av de uppgifter som inhämtats av kommunen, har BAB enligt förvaltningsrättens mening inte visat att de av NCC lämnade uppgifterna om vilken erfarenhet bolagets ar­ betsledare och projektledare har inte är korrekta. Att Bjuvs kommun vid utvärderingen godtagit de uppgifter NeC lämnat i formuläret E.2 och givit bolaget poäng i enlighet med detta har därmed inte varit felaktigt. Vad BAB Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4487-17 I MALMÖ Avdelning I cxtuz/�gvVJ____ Kerstin �ar�I'Ji.en .\_, Anna Aktermo har föredragit målet. anför utgör således inte skäl för ett ingripande enligt LOU, varför yrkandet avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/!B LOU) SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. F01ts. nåSta sida www.domstot.se 1. delgivning. avgörande som klaganden vill få till stånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligr • ling, • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. w,vw.domstol.se