LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN Mål nr 123-08 E Rotel 6 Sida 1 (4) SÖKANDE Avd 2008 -01- 3 0. Dnr Doss DOM 2008-01-28 Meddelad i Luleå A-Resursbostäder Ek.för., 769613-6808 Roger Andersson Kamomillstigen 19 952 41 Kalix Ombud: Per-Olof Jönsson POJ & Partners Gliavägen 71 168 58 Bromma MOTPART Kalix kommun 952 81 Kalix ÖVERKLAGAT BESLUT Aktbll Beslut meddelat av socialnämndens arbetsutskott i Kalix kommun den 10 januari 2008 § 1 SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (1992:1528) om offent­ lig upphandling Kalix kommun har den 5 november 2007 beslutat tilldela Attendo Care upphandling avseende stöd och service till funktionshindrade personer vid särskilt boende. Länsrätten beslutade i dom den 12 december 2007 i mål nr 2803-07 E föl­ jande. Länsrätten beslutar att upphandlingen "Stöd och service till funktionshind­ rade personer vid särskilt boende" får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att det anbud A-Resursbostäder Ek. För. lämnat inte förkastas som orimligt lågt. Dok.Id 41138 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_lan/ 13:00-16:00 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 KONKURReNS\IERKEr. LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2008-01-28 Socialnämndens arbetsutskott i Kalix kommun har den 10 januari 2008 § 1 beslutat följande. Beslut Socialnämndens arbetsutskott tar del av Länsrätten i Norrbottens läns dom meddelad den 12 december 2007. Arbetsutskottet vidhåller tidigare fattat beslut den 5 november 2007 § 130 att tilldela Attendo Care upphandling avseende stöd och service till funktionshindrade personer vid särskilt boen­ de. Arbetsutskottet uppdrar till socialchefen att verkställa beslutet. A-Resursbostäder Ek. För. (härefter resursbostäder) har begärt överpröv­ ning av kommunens beslut den 10 januari 2008 och vidare yrkat inhibition. Länsrätten har den 18 januari 2008 beslutat att Kalix kommun inte får av­ sluta upphandlingen innan något annat beslutats. Resursbostäder har kompletterat ansökan och uppgett att resursbostäder yrkar att upphandlingen skall göras om. Resursbostäder menar att länsrätten skall pröva kommunens fortsatta beslutsfattande under upphandlingen efter det att länsrätten meddelat dom. Om länsrätten inte beslutar att upphand­ lingen skall göras om eller beslutar att överprövningen avvisas utgör kom­ munens beslut den 10 januari 2008 ett sådant beslut som kan laglighetsprö­ vas. Resursbostäder menar att arbetsutskottet varit obehöriga att fatta be­ slut, överskridit sin behörighet och varit jävig vid beslutstillfället den 10 januari 2008. Kalix kommun har ansett att resursbostäders talan skall avvisas eller alter­ nativt lämnas utan bifall. Se bilaga 1. Sida 2 123-08 C C LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2008-01-28 DOMSKÄL Socialnämndens arbetsutskott beslutade den 5 november 2007 § 129 att förkasta resursbostäders anbud. Tilldelningsbeskedet avseende upphand­ lingen daterades samma dag. Denna upphandling har länsrätten prövat ge­ nom dom den 12 december 2007 i mål 2803-07 E. Vad kommunen nu beslutat om är att vidhålla det tidigare beslutet. Kom­ munen anser att fråga inte är om nytt tilldelningsbeslut. Länsrätten finner dock i motsats till kommunen att kommunen beslutat i saken på sådant sätt att beslutet den 10 januari 2008 § 1 faktiskt är att anse som ett nytt tilldel­ ningsbeslut, som ånyo kan prövas av länsrätten. Länsrätten har inga sanktionsmedel mot kommunen utan kan endast för sökanden anteckna följande. I 6, 7 och 8 §§ LOU stadgas följande. 6 § En upphandlande enhet som inte följt bestämmelserna i denna lag skall ersätta därigenom uppkommen skada för leverantör. 7 § Anbudsgivare eller anbudssökande som deltagit i en upphandling enligt 4 kap är berättigad till ersättning för kostnader för att förbereda anbud och i övrigt delta i upphandlingen, om åsidosättande av bestämmelserna i denna lag menligt har påverkat hans möjligheter att tilldelas upphandlingen. 8 § Talan om skadestånd skall väckas vid allmän domstol inom ett år från den tidpunkt som följer av 1 § andra-fjärde styckena. Väcks inte talan i tid, är rätten till skadestånd förlorad. Sida 3 123-08 r r �ER.KLAGAR, se bilaga 2 (Dv 3109/lc) LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2008-01-28 DOMSLUT Länsrätten beslutar att upphandlingen "stöd och service till funktionshind­ rade personer vid särskilt boende" får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att det anbud A-Resursbostäder Ek. För. lämnat inte förkastas som orimligt lågt. Länsrättens interimistiska beslut av den 18 januari 2008 kvarstår så länge denna dom inte vunnit laga kraft. Sida 4 123-08 r r KALIX KOMMUN 2008-01-24 Dnr: 620/07-05 Länsrätten i Norrr:;:e;A?;·!än . - , r,,0�t�'��-· 1 � ,'.f\,.'L i.V_.-,; �lnr: ._"-_lk_ibl__.__:_R.::__;:;________ A-Resursbostäder Ekonomiska Förening ./. Kalix kommun, målnr 123-08 E Bakgrund A-Resursbostäder Ekonomiska förening har till Länsrätten inkommit med överklagan avseende Kalix kommuns beslut, Snau § 1/08, daterat den 10 januari 2008. Klaganden har i sin överklagan yrkat - "att länsrätten beslutar förelägga Kalix kommun att, i första hand, göra rättelse i sitt tilldelningsbeslut eller, i andra hand, göra om upphandlingen". Om länsrätten beslutar avvisa överklagandet framkommer i Klagandens skrivelse att denne i yrkar - "att länsrätten upptar ärendet till prövning som förvaltningsbesvär jämlikt 10 kap. KomL såsom laglighetsprövning". Kalix kommuns yrkanden Kalix kommun yrkar att Klagandens talan skall avvisas alternativt lämnas utan bifall på följande grunder: Res judicata-principen gäller i mål om offentlig upphandling och medför att domstolsbeslut som vunnit laga kraft har den verkan att det som genom beslutet har fastställts skall vara avgjort och ej återigen genom domstolsprocess får göras föremål för förnyad prövning. I krav på rättssäkerhet är beslutets rättskraft en viktig nödvändighet. Klagandens yrkanden är samma yrkanden som länsrätten redan prövat i mål 2803-07 E, dom den 12 december 2007. Det som tillkommit är att länsrätten nu skall pröva över­ klagan som kommunalbesvär. Frågan är då om Klaganden ej TELEFON FAX E-MAIL BANKGIRO POSTGIRO Växel 0923-650 00 0923-150 92 kommun@kalix.se 755-1328 6 02 50-8 Box 849 971 26 LULEÅ L (_ Närin9Slivskontoret POSTADRESS BESÖKSADRESS Box 1 0084 Nygatan 4 952 27 Kalix KALIX KOMMUN kunnat framföra detta yrkande i det tidigare målet. Kommunen kan ej finna att Klaganden åberopat någon juridisk grund för att avsteg från en av vårt samhälles grundläggande rättsprinciper skall kunna göras i detta fall. Länsrätten har således ex officio att tillse att rättskraften får yttra sina verkningar och hänvisa Klaganden till att inleda process vid allmän domstol. Klaganden yrkar i andrahand om prövning av saken som laglighetsprövning (dock uttryckligen skrivet som förvaltningsbesvär i inlaga den 18 januari 2008). Kommunen önskar inledningsvis göra länsrätten uppmärksammad på att Klaganden, i sin inlaga daterat den 18 januari 2008, har skrivit "förvaltningsbesvär" i sitt andrahandsyrkande. Kommunen har dock, mot bakgrund av det övrigt skrivna, tolkat detta som en felaktig användning av terminologin och har därför yttrat sig utifrån att det är laglighetsprövning som Klaganden avser. Kommunen önskar dock förbehålla sig rätten att komplettera sin inlaga för det fall att Klaganden de facto avsett att yrka förvaltningsbesvär. Kommunen anför inledningsvis att Klagandens, A-Resursbostäder AB:s (enligt inlaga från Klagandens ombud) eller A-Resurs­ bostäder Ekonomiska Förening (enligt kommunens egna upp­ gifter) yrkande skall avvisas med hänvisning till bristande talerätt. Om länsrätten finner att så ej är fallet skall talan ändock avvisas då förutsättningarna för laglighetsprövning ej finnes såtillvida att det fattade beslutet är av rent verkställande art. Som framgår av Socialnämndens arbetsutskottsprotokoll "[tar]utskottet del av Länsrättens [...]dom..." och "[...] vidhåller tidigare fattat beslut [.. .]och uppdrar till socialchefen att verkställa bes/utef', Snau § 1/08. Om länsrätten ej skulle finna att åberopade grunder föranleder en avvisning av Klagandens talan bestrider Kommunen å det bestämdaste att Socialnämndens arbetsutskotts samtliga ledamöter torde ses som obehöriga, behörighetsöverskridande eller jäviga i ärendet. Som grund för detta har Klaganden endast anfört att eget anbud inlämnats i konkurrens med övriga, vilket eventuellt skulle förklara Klagandens yrkande om jäv. På vilka grunder som arbetsutskottets ledamöter skulle vara obehöriga eller agerat behörighetsöverskridande framgår ej av Klagandens talan och kommunen finner det därför svårt att bemöta dessa yrkanden i nuläget. Klagandens resonemang om jäv torde dock föranleda att egna anbud ej kan delta i offentliga upphandlingar då, vid alla tillfällen, ledamöterna i den egna nämnden eller det egna arbetsutskottet rimligtvis skulle komma att ses som jäviga. Den enda, mycket orimliga, lösning på detta skulle föranleda att tilldelningsbeslut skulle tvingas fattas av annan nämnd än den L L /tukcd/4/�� KALIX KOMMUN upphandlande sådan. Förvaltningsrättsligt, vilket är den grund Klaganden hävdar sitt yrkande på, skulle detta medföra att en myndighet skulle fatta ett mycket viktigt beslut för en annan myndighet. Någon grund för detta resonemang kan kommunen ej finna i de förarbeten eller inom den omfattande rättspraxis som finns inom området. Talan skall således avslås. Kommunen förbehåller sig rätten att vid behov komplettera sitt svaromål. Mikael Lektalk Socialchef I tjänsten HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga lönsröttens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrötten. Överklagandet skall ha kommit in till lönsrötten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för' offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. 0 �·.:::111 C)C � 0..; .,..,. u 00- ;::;i:; Om .sista dagen för överklagandet infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva över­ klagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står lönsröttens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla: 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dess­ utom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten. 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövnil')gstillstånd 4. den ändring av länsrättens beslut som klaganden vill få till stånd 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis Skrivelsen skall vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. .,. -