FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-06-16 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Gryning Vård AB, 556605-8201 Box 5154 402 26 Göteborg MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Mål nr 1692--11 E Sida 1 (4) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Gryning Vård AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Karlstads kommun (kommunen) har inlett en offentlig upphandling avse­ ende "Seminarieserier Heder", dnr 9555-10. Upphandlingen genomfördes med förenklat förfarande enligt LOU. Anbud ingavs av Jämfota, Förening­ en Skyddsvärnet i Stockholm, Gryning Vård AB och FoU Välfärd Värm­ land, Karlstads Universitet. I underrättelse om tilldelningsbeslut den 11 april 2011 har kommunen meddelat att avtal ska tecknas med FoU Välfärd Vännland, Karlstads Universitet. Gryning Vård AB begär överprövning av upphandlingen och yrkar att rät­ telse ska ske av kommunens utvärdering på så sätt att, såsom det får för­ stås, Gryning Vård AB:s anbud beaktas. Gryning Vård AB anför bl.a. föl­ jande. Som "skall-krav" anges i de administrativa föreskrifterna punkten 2.10 bl.a. att "Anbudet skall besvaras på och enligt bifogat anbudsformu­ lär". Av det tilldelningsbeslut som skickats ut av Karlstads kommun fram- KONKURRENSVERKET 2011 -06- 1 7 Avd . Dnr '"'PQss .. .Aktbit I Dok.Id 3 6123 Postadress Box 568 65112Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 054-14 8500 054-14 8530 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1692-11 E 2011-06-16 går att Gryning Vård AB:s anbud har strukits eftersom Gryning Vård AB inte har bifogat anbudsformulär enligt punkten2.10 i de administrativa föreskrifterna. -I det anbud som lämnades in från Gryning Vård AB bifo­ gades ett ifyllt anbudsformulär. Vid kontakt med företrädare för kommu­ nen har denne uppgivit att skälet till att Gryning Vård AB:s anbud ströks berodde på att anbudet inte lämnades in i sitt originalformat, excel, och därför inte kunde läsas automatiskt. - Det stämmer att anbudet inte lämna­ des in i excelformat. Anbudsformuläret klipptes in i ett worddokument. Anledningen till det berodde på att bolaget fick ett snyggare och bättre disponerat dokument i wordformat. Av administrativa föreskrifter, ovanför punkten2.10, framgår att "bifogade filer måste vara i formatet excel, word eller pdf'. Mot bakgrund av det trodde bolaget inte att detta kunde inne­ bära ett sådant avsteg från skall-kraven i anbudsunderlaget att det skulle vara ett skäl till att anbudet inte klarade kvalifikationskraven. Bolaget har i alla delar levt upp till de i upphandlingen ställda skall-kraven. Bolaget har sålunda strukits under kvalificeringsfasen på felaktiga grunder. Kommunen bestrider bifall till Gryning Vård AB:s ansökan då bolaget inte uppfyllt samtliga kvalificeringskriterier. Kommunen anför bl.a. följande. Gryning Vård AB:s anbud uppfyllde inte skall-kravet i de administrativa föreskrifterna punkten2.10, varför anbudet rätteligen har uteslutits från att delta i utvärderingsfasen. - I de administrativa föreskrifterna punkten 2.10, som har rubriken "Anbudets form", anges såvitt nu är ifråga följande "Anbudet skall lämnas elektroniskt signerat av behörig firmatecknare med e-Anbud. Anbudet skall besvaras på och enligt bifogat anbudsformulär." -Enligt 9 kap. 1 § LOU får en upphandlande myndighet bestämma att an­ bud ska lämnas med ett elektroniskt medel. Enligt2 § i samma kapitel ska elektroniska medel som används vara icke diskriminerande och allmänt tillgängliga. Det elektroniska medel för kommunikation som kommunen använt sig av i detta fall uppfyller dessa krav. -Anbudet skulle lämnas i filformatet Microsoft excel på och enligt det anbudsformulär som bifoga­ des upphandlingen. Det är ett format som är möjligt för en anbudsgivare att I KARLSTAD Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1692-11 E 2011-06-16 använda med maskin- och programvara som i allmänhet används. Gryning Vård AB har således inte lämnat anbudet på och i enlighet med det anbuds­ formulär som bifogades förfrågningsunderlaget. Gryning Vård AB har allt­ så inte uppfyllt det aktuella skall-kravet. För att en upphandlande myndig­ het ska kunna utvärdera ett anbud är det obligatoriskt att samtliga kvalifi­ ceringskrav är uppfyllda. För det fall kommunen hade utvärderat Gryning Vård AB:s anbud hade detta varit i strid med LOU och de grundläggande principerna. - Gryning Vård AB har frångått skall-kravet genom att skapa ett eget dokument som inte ens liknar kommunens anbudsformulär, varför Gryning Vård AB:s anbud är inte jämförbart med övriga anbudsgivares anbud. -Det Gryning Vård AB anfört om att bifogade filer skulle vara i formatet excel, word eller pdf saknar relevans, då det tog sikte på bifogade filer och inte anbudet som sådant. Anbudet skulle enligt de administrativa föreskrifterna punkten2.10 besvaras på och enligt bifogat svarsformulär. Vidare står det aktuella kravet inte i strid med LOU eller de grundläggande pnnc1perna. Gryning Vård AB har lämnats tillfälle att yttra sig över vad kommunen anfört, men har inte hörts av. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ cipernai1kap.9 §LOUellernågonannanbestämmelseidennalag,och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligtovannärnndabestämmelsei1kap.9 §LOUskaupphandlandemyn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt­ tas. I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-06-16 Sida4 1692-11 E Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Gryning Vård AB har gjort gällande att bolaget på felaktiga grunder har uteslutits från utvärderingen och därvid anfört att man uppfyllt skall-kravet vad gäller anbudets form. Kommunen har i yttrande över Gryning Vård AB:s ansökan utförligt redogjort för sin bedömning i de avseenden Gry­ ning Vård AB gjort anmärkningar. Vad Gryning Vård AB, som inte bemött kommunens yttrande, anfört i sin ansökan om överprövning utgör mot bakgrund härav inte stöd för att kommunen åsidosatt de principer som gäller enligt LOU. Därtill kommer att skall-kravet i punkten2.10 i de administrativa föreskrifterna enligt förvaltningsrättens mening inte ger stöd för tolkningen att anbudet skulle lämnas på något annat sätt än enligt bifogat anbudsformulär. C'r. ryningVård AB har således inte visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Genom denna dom upphör förlängd avtalsspärr att gälla. Dock gäller enligt 16 kap. 10 § LOU fortsatt förbud för kommunen att ingå avtal under tio dagar från domen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1B LOU) Olle Sundberg ?-,·/ rådman �� Handläggare: förvaltningsrättsnotarien Caroline Sommar HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsr. ättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso1Illrull:afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag, För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd i. nte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med. överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om. förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltnings.rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål an.mhla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett 111terimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får ID.te prövas sedan avtal har slutits. Fullständig 111formation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnin om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU gar