FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning l SÖKANDE Mål nr 8271-15 Sida 1 (4) Snickarglädje i Skåne AB, 556713-3797 Landsvägen 1585 231 96 Trelleborg MOTPART Skurupshem AB, 556429-3537 Box 16 274 21 Skurup SAKEN 2015 -09w 1 6 • Avd Dnr KSnr Aktbll " Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Snickarglädje i Skåne AB:s ansökan om över­ prövning och förordnar att Skurupshem AB:s upphandling benämnd "An­ bud timdebitering bygg för 2015-2016" ska göras om. Dok.Id 277383 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansliI.fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 !l&,9- 1 s KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 8271-15 Skurupshem AB genomför en ramavtalsupphandling avseende reparations­ och underhållsarbeten för åren 2015-2016 benämnd "Anbud timdebitering bygg för 2015-2016". Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt bestämmelserna i LOU. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Snickarglädje i Skåne AB, nedan bolaget, ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Bolaget anför som gnmd för sin ansökan följande. Det framgår inte i förfrågningsunderlaget hur uppdragen ska fördelas mellan de fem företag som Skurupshem AB tänker anlita. Det är därför omöjligt att veta turordning m.m. Bolaget har frågat Skurupshem AB hur uppdragen ska fördelas mellan de företag som kom­ mer att anlitas men har inte fått något svar. Skurupshem AB har anfört följande. Att i förfrågningsunderlaget ange någon fördelning av uppdrag är inte möjligt då det är lägsta pris som gäller. Företagen rangordnas efter anbudssumman och det företag som lämnat lägsta pris rangordnas som nummer ett och blir först tillfrågad för uppdrag osv. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8271- 1 5 Avdelning 1 talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 5 kap. 6 § LOU får, om ramavtal ingåtts med flera leverantörer, till­ delning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom tillämpning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud. Kontrakt ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det vare sig i 5 kap. 6 § LOU eller i bakomliggande direktiv finns några uttryckliga krav på att till­ delning av upphandlingskontrakt, med stöd av ramavtal utan krav på för­ nyad inbjudan att lämna anbud, ska innehålla någon rangordning eller för­ delningsnyckel. I förarbetena (se prop. 2006/07: 1 2 8 s. 173 f. och prop. 2009/10:180 s. 300) anges emellertid att det från ett leverantörsperspektiv är viktigt med ett visst mått av förutsägbarhet så att leverantörer som är parter i ramavtal kan uppskatta och planera hur stora resurser som måste avsättas till ett visst ramavtal. Ett krav på ramavtalets innehåll bör därför införas i den meningen att ett ramavtal som innehåller samtliga villkor för senare kontraktstilldelning måste innehålla villkor i form av rangordning eller annan fördelningsnyckel som säkrar att tilldelningen sker på ett objek­ tivt sätt. Detta kommer också till uttryck Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 20 1 0 ref. 97 vari domstolen anger att kravet på likabehand­ ling bl.a. innebär att tilldelningskriterierna enligt ett ramavtal inte får ge den upphandlande myndigheten obegränsad valfrihet och att kravet på transparens får anses innebära att en leverantör som tar del av förfråg­ ningsunderlag ska få klart för sig hur tilldelningen av kontrakt enligt ram­ avtalet kommer att ske. Om det inte är tydligt vad ramavtalet innebär be­ träffande tilldelningen kan leverantörer komma att avstå från att lämna anbud i upphandlingen. I MALMÖ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8271-15 I MALMÖ Avdelning 1 I det nu aktuella förfrågningsunderlaget anger Skurupshem AB att anbud som uppfyller ställda kvalificeringskrav kommer att utvärderas och att kontrakt tilldelas anbud med lägsta pris. Det framgår emellertid inte på något sätt hur tilldelning eller fördelning av uppdrag mellan antagna leve­ rantörer kommer att ske vid avrop från ramavtalet. Enligt förvaltningsrät­ tens mening får denna avsaknad av villkor i form av rangordning eller an­ nan fördelningsnyckel anses innebära att förfrågningsunderlaget strider mot kravet i 1 kap. 9 § LOU på ett öppet förfaringssätt (transparensprinci­ pen) och att kraven i 5 kap. 6 § LOU därmed inte är uppfyllda. När det därefter gäller frågan om bolaget genom Skurupshem AB:s förfa­ rande har lidit eller kan komma att lida skada kan konstaterar förvaltnings­ rätten följande. Bolaget har i målet anfört att den aktuella otydligheten i förfrågningsunderlaget medför att det är omöjligt att veta turordning m.m. och att bolaget efterfrågat sådan uppgift av den upphandlande myndighet­ en. Av utredningen framgår vidare att bolaget har avstått från att lämna anbud. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att det får anses visat att bolaget till föijd av de aktuella bristerna lidit eller riskerat att lida skada. Grund föreligger därmed för ingripande mot upphandlingen. Eftersom den konstaterade bristen förelåg redan i det konkurrensuppsökande skedet, och därför inte kan rättas, så ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) ��L�� Håkan Wiren Sune Wennerberg har föredragit målet. ,.A. !'!!! HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska sktiva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tte veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut sotn förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagande�s arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som. klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltn.ingsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wwwdomstol.se ISVERIGES DoMSTOJAR